Pregled bibliografske jedinice broj: 1246230
Utjecaj edukacije na kvalitetu života oboljelih od šećerne bolesti 2. tipa
Utjecaj edukacije na kvalitetu života oboljelih od šećerne bolesti 2. tipa, 2021., doktorska disertacija, Medicinski fakultet, Osijek
CROSBI ID: 1246230 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj edukacije na kvalitetu života oboljelih od
šećerne bolesti 2. tipa
(The effect of education on the quality of life in
type 2 diabetic patients)
Autori
Gvozdanović, Zvjezdana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Medicinski fakultet
Mjesto
Osijek
Datum
20.12
Godina
2021
Stranica
106
Mentor
Prlić, Nada ; Miškić, Blaženka
Ključne riječi
edukacija ; kvaliteta života ; prehrana ; samokontrola ; sestrinstvo ; šećerna boles
(education ; quality of life ; diet ; self-control ; nursing ; diabetes)
Sažetak
Cilj: Utvrditi utjecaj posebne edukacije na razinu pokazatelja zdravlja te zadovoljstvo kvalitetom života oboljelih od šećerne bolesti 2. tipa liječenih tabletama. Ispitanici i metode: Istraživanje je provedeno longitudinalno, prospektivnom metodom prikupljanja podataka, u trajanju 14 mjeseci. U istraživanju je sudjelovalo 205 ispitanika oboljelih od šećerne bolesti 2. tipa bez inzulinske terapije u dobi 18 – 75 godina, u Općoj županijskoj bolnici Našice. Instrument istraživanja bili su upitnici: Test o uzimanju propisane terapije, Test znanja o dijabetesu, Indeks kvalitete života. Rezultati: Od ukupnog broja ispitanika 111 (54 %) je muškaraca i 94 (46 %) žene. Šećer natašte prije edukacije bio je 7, 3 mmol/l, neposredno poslije edukacije 6, 7 mmol/l te četiri mjeseca nakon edukacije 7, 1 mmol/l (P < 0, 001). Vrijednost HbA1C bila je prije edukacije 6, 7 mmol/l, a četiri mjeseca nakon edukacije 6, 6 mmol/l (P = 0, 001). Indeks tjelesne mase ispitanika prije edukacije bio je 31 kg/m2 , neposredno poslije edukacije 30, 3 kg/m2 , a četiri mjeseca poslije edukacije 30, 8 kg/m2 (P < 0, 001). Značajno više ispitanika neposredno nakon edukacije, njih 200 (97, 6 %), kao i četiri mjeseca nakon edukacije, točno je odgovorilo da je normalna razina glukoze u krvi 4 – 6 mmol/L, u odnosu na 156 (76 %) ispitanika prije edukacije (McNemar-Bowkerov test, P < 0, 001). Ukupna kvaliteta života ispitanika neposredno nakon edukacije značajno je bolja u odnosu na razdoblje prije edukacije (Friedmanov test, P < 0, 001). U području zdravlje i funkcioniranje prisutno je značajno poboljšanje neposredno nakon edukacije u odnosu na razdoblje prije edukacije te prije edukacije u odnosu na četiri mjeseca poslije edukacije kao i neposredno nakon edukacije u odnosu na i četiri mjeseca poslije edukacije (Friedmanov test (Post hoc Conover) ; P < 0, 001). U socioekonomskom, psihološko/ duhovnom i obiteljskom području značajno se razlikuju ocjene kvalitete života prije i neposredno poslije edukacije kao i neposredno nakon edukacije u odnosu na četiri mjeseca poslije edukacije (Friedmanov test (Post hoc Conover) ; P < 0, 001). Zaključak: Postoji utjecaj posebne edukacije na razinu pokazatelja zdravlja te zadovoljstvo kvalitetom života oboljelih od šećerne bolesti 2. tipa liječenih tabletama. Postoje značajne razlike u znanju o šećernoj bolesti i kvaliteti života prema obilježjima ispitanika prije, neposredno poslije i četiri mjeseca nakon edukacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kliničke medicinske znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet za dentalnu medicinu i zdravstvo, Osijek