Pregled bibliografske jedinice broj: 1246163
Procjena potencijalne darovitosti u prirodoslovnom području kao alat za unaprjeđenje pristupa poučavanja darovitih učenika
Procjena potencijalne darovitosti u prirodoslovnom području kao alat za unaprjeđenje pristupa poučavanja darovitih učenika // Educatio biologiae : časopis edukacije biologije, 7 (2021), 17-24 doi:10.32633/eb.7.2 (domaća recenzija, članak, stručni)
CROSBI ID: 1246163 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Procjena potencijalne darovitosti u
prirodoslovnom području kao alat za
unaprjeđenje pristupa poučavanja darovitih učenika
(Assessing potential giftedness in the natural
field as a tool to improve
teaching of gifted students)
Autori
Vrbanović, Dorotea ; Šimić Šašić, Slavica ; Radanović, Ines
Izvornik
Educatio biologiae : časopis edukacije biologije (1849-6520) 7
(2021);
17-24
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
: darovitost ; opće sposobnosti ; tip inteligencije ; kreativnost ; motivacija
(giftedness ; above average ability ; types of intelligence ; creativity ; task commitment)
Sažetak
Darovitost je kao pojam, unatoč brojnim spoznajama, još uvijek nedovoljno određena za potrebe obrazovanja te su za nastavnike i stručne suradnike odgoj i obrazovanje takve djece još uvijek vrlo složeni i izazovni zadaci. Do sredine 1990-ih godina vladalo je uvjerenje da točnost i pouzdanost učitelja u procjeni darovitosti nije značajna, no važnu ulogu u točnosti procjena ima upravo instrument koji učitelj koristi. Također, učitelji donose visoko subjektivne procjene ako nemaju podršku u kriterijima i skalama koje ih točno vode prema karakteristikama koje trebaju opažati za procjenu darovitosti i osiguravaju manji utjecaj subjektivnosti na rezultat. U okviru HRZZ projekta „Učenje biologije u epidemiološki prilagođenom istraživačkom okruženju“ prilagođene su skale za procjenu potencijalne darovitosti (u prirodoslovnom području) s ciljem prilagodbe odgojno-obrazovnog procesa potrebama darovitih učenika. Teorijska podloga za izradu skala za procjenu darovitosti bio je Renzullijev troprstenasti model darovitosti koji uključuje iznadprosječno razvijene opće ili specifične sposobnosti, osobine ličnosti, posebice specifičnu motivaciju za rad (predanost zadatku) i kreativnost. Skale se sastoji od niza pozitivno formuliranih tvrdnji raspoređenih u određeni broj subskala koje ispituju različite osobine darovitih učenika. Oni učenici koji pripadaju u gornjih 25 % od ukupnog rezultata za sve tri skale (opće ili specifične sposobnosti, motivacije i kreativnosti) smatrat će se potencijalno darovitima. Skala za procjenu učenika, uz standardne testove koje provode psiholozi, može biti izvrstan alat nastavnicima za identifikaciju darovitih učenika u razredu na temelju koje će unaprijediti svoj nastavni proces prema specifičnim zahtjevima pojedinih učenika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Biologija, Psihologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb,
Sveučilište u Zadru