Pregled bibliografske jedinice broj: 1237701
Petrica Kerempuh – junak popularnog lutkarskog kazališta kao pionir umjetničkog lutkarskog
Petrica Kerempuh – junak popularnog lutkarskog kazališta kao pionir umjetničkog lutkarskog // Dani Hvarskoga kazališta : Građa i rasprave o hrvatskoj književnosti i kazalištu, 43 (2017), 1; 237-260 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1237701 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Petrica Kerempuh – junak popularnog lutkarskog
kazališta kao pionir umjetničkog lutkarskog
(Petrica Kerempuh − Hero of Popular Puppet Theater as
the Pioneer of Artistic Puppet Theater)
Autori
Tretinjak, Igor
Izvornik
Dani Hvarskoga kazališta : Građa i rasprave o hrvatskoj književnosti i kazalištu (1849-0255) 43
(2017), 1;
237-260
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
lutkarstvo ; Petrica Kerempuh ; Teatar marioneta ; Velimir Deželić mlađi ; Ljubo Babić ; Dragutin Domjanić ; Kasperl
(puppetry, Petrica Kerempuh, Puppet Theater, Velimir Deželić junior, Ljubo Babić, Dragutin Domjanić, Kasperle)
Sažetak
Rad analizira početak umjetničkog lutkarstva u Hrvatskoj, preko glavnog junaka prve predstave neodvojivo vezanog uz popularno lutkarsko kazalište. Riječ je o Petrici Kerempuhu kojega je 1920. godine Teatar marioneta lutkarski oživio u predstavi Petrica Kerempuh i spametni osel, po tekstu Dragutina Domjanića. Nakon upoznavanja s pokretačima i idejom Teatra marioneta te sa samim tekstom, rad se usmjerava prema naslovnom liku, stavljajući ga u odnos s dugom tradicijom popularnih lutkarskih junaka od Pulcinelle do Petričinog najbližeg rođaka Kasperla. Uz to što pronalazi zajedničke karakteristike i spone poput duhovite pučke mudrosti i snalažljivosti te kritičke i satiričke oštrice, rad uočava i točke razdvajanja: čvrsto oblikovanu strukturu teksta, netipičan razvoj Petrice, njegovu vizualnu dopadljivost, svijest o jezičnoj pripadnosti, ublaženu agresiju, motivirane sukobe i razvoj likova. Tim razlikama rad ukazuje na pomak od popularnog prema umjetničkom lutkarstvu. Spoj popularnih i umjetničkih elemenata pokazao se dobitnim te je predstava Petrica Kerempuh i spametni osel doživjela uspjeh kod publike i kritike, postavivši se čvrstim temeljem umjetničkog lutkarstva u Hrvatskoj. Teatar marioneta, kako rad kasnije pokazuje, ubrzo je napustio svoj idejni koncept, podrezavši samome sebi umjetnička krila, a slična sudbina zadesila je Petricu Kerempuha koji je u kasnijem retrogradnom razvoju minoriziran kao lik.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Književnost
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Igor Tretinjak
(autor)