Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1237556

Konstrukcijski pristup kao temelj za poučavanje hrvatskoga kao inoga jezika: prilozi rječniku konstrukcija


Stanojević, Mateusz-Milan
Konstrukcijski pristup kao temelj za poučavanje hrvatskoga kao inoga jezika: prilozi rječniku konstrukcija // Croatica : časopis za hrvatski jezik, književnost i kulturu, 46 (2022), 66; 135-161 doi:10.17234/Croatica.66.6 (domaća recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 1237556 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Konstrukcijski pristup kao temelj za poučavanje hrvatskoga kao inoga jezika: prilozi rječniku konstrukcija
(Constructional approach as the basis for teaching Croatian as a Foreign Language: Towards a constructicon)

Autori
Stanojević, Mateusz-Milan

Izvornik
Croatica : časopis za hrvatski jezik, književnost i kulturu (1849-1111) 46 (2022), 66; 135-161

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
rječnik konstrukcija ; kognitivna gramatika ; poučavanje hrvatskog kao inog jezika
(constructicon, cognitive grammar, teaching Croatian as a foreign language)

Sažetak
U konstrukcijskim pristupima jeziku, npr. kognitivnoj gramatici, ključnu ulogu igraju konstrukcije. Konstrukcije su obrasci koji svojim oblikom ili značenjem nisu predvidljivi na temelju sastavnica, a mogu imati sasvim ili djelomice određen leksički i gramatički sastav (npr. tko bi (ga/to) znao, (ali) malo (više) [IMENICE] [KOMU] ne bi škodilo[.]). Značenje konstrukcija u kognitivnoj se lingvistici shvaća široko i obuhvaća semantičke i pragmatičke elemente. Konstrukcijski se pristup prirodno veže uz učenje i poučavanje inih jezika jer za uspješnu komunikaciju na inom jeziku učenici moraju razumjeti strukturne, značenjske i komunikacijske karakteristike konstrukcija. U ovom radu raspravljam o rječniku konstrukcija (engl. constructicon) kao resursu za poučavanje inog jezika. Pokazujem da rječnik konstrukcija spaja elemente lingvističkog opisa, pedagoške gramatike i leksikografskog opisa za inojezične govornike. Temeljno je pitanje pri njegovoj izradi kako postići ravnotežu tih elemenata. U radu iznosim prijedlog pet načela koja to omogućuju: realističnost opisa bez suvišnih detalja, ustroj u skladu s potrebama korisnika, navođenje značenjskih i komunikacijskih informacija, korištenje informativnih konstrukcijskih shema i semantičkih uloga te upućivanje na obitelji konstrukcija. Ta se načela ilustriraju primjerima natuknica za sedam konstrukcija dobivenih na temelju korpusnog istraživanja, što je ujedno i prilog nekom budućem rječniku hrvatskoga za inojezične govornike.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Mateusz-Milan Stanojević (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

doi hrcak.srce.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Stanojević, Mateusz-Milan
Konstrukcijski pristup kao temelj za poučavanje hrvatskoga kao inoga jezika: prilozi rječniku konstrukcija // Croatica : časopis za hrvatski jezik, književnost i kulturu, 46 (2022), 66; 135-161 doi:10.17234/Croatica.66.6 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
Stanojević, M. (2022) Konstrukcijski pristup kao temelj za poučavanje hrvatskoga kao inoga jezika: prilozi rječniku konstrukcija. Croatica : časopis za hrvatski jezik, književnost i kulturu, 46 (66), 135-161 doi:10.17234/Croatica.66.6.
@article{article, author = {Stanojevi\'{c}, Mateusz-Milan}, year = {2022}, pages = {135-161}, DOI = {10.17234/Croatica.66.6}, keywords = {rje\v{c}nik konstrukcija, kognitivna gramatika, pou\v{c}avanje hrvatskog kao inog jezika}, journal = {Croatica : \v{c}asopis za hrvatski jezik, knji\v{z}evnost i kulturu}, doi = {10.17234/Croatica.66.6}, volume = {46}, number = {66}, issn = {1849-1111}, title = {Konstrukcijski pristup kao temelj za pou\v{c}avanje hrvatskoga kao inoga jezika: prilozi rje\v{c}niku konstrukcija}, keyword = {rje\v{c}nik konstrukcija, kognitivna gramatika, pou\v{c}avanje hrvatskog kao inog jezika} }
@article{article, author = {Stanojevi\'{c}, Mateusz-Milan}, year = {2022}, pages = {135-161}, DOI = {10.17234/Croatica.66.6}, keywords = {constructicon, cognitive grammar, teaching Croatian as a foreign language}, journal = {Croatica : \v{c}asopis za hrvatski jezik, knji\v{z}evnost i kulturu}, doi = {10.17234/Croatica.66.6}, volume = {46}, number = {66}, issn = {1849-1111}, title = {Constructional approach as the basis for teaching Croatian as a Foreign Language: Towards a constructicon}, keyword = {constructicon, cognitive grammar, teaching Croatian as a foreign language} }

Citati:





    Contrast
    Increase Font
    Decrease Font
    Dyslexic Font