Pregled bibliografske jedinice broj: 1232268
Uloga roditeljskog znanja o adolescentu i pozitivnog razvoja u objašnjenju mentalne dobrobiti roditelja
Uloga roditeljskog znanja o adolescentu i pozitivnog razvoja u objašnjenju mentalne dobrobiti roditelja // Psihologija u promociji cjeloživotnog razvoja, otključavanju potencijala i jačanju otpornosti pojedinca i zajednice / Kuterovac Jagodić, Gordana ; Ambrosi-Randić, Neala ; Nakić Radoš, Sandra ; Smojver-Ažić, Sanja (ur.).
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2022. str. 141-141 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1232268 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga roditeljskog znanja o adolescentu i pozitivnog
razvoja u objašnjenju mentalne dobrobiti roditelja
(The role of parental knowledge of adolescent and
positive development in explaining parental mental
well-being)
Autori
Šutić, Lucija ; Maglica, Toni ; Vrdoljak, Gabrijela ; Roviš, Darko ; Mihić, Josipa ; Novak, Miranda
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Psihologija u promociji cjeloživotnog razvoja, otključavanju potencijala i jačanju otpornosti pojedinca i zajednice
/ Kuterovac Jagodić, Gordana ; Ambrosi-Randić, Neala ; Nakić Radoš, Sandra ; Smojver-Ažić, Sanja - Zagreb : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2022, 141-141
ISBN
978-953-49429-3-2
Skup
29. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija u promociji cjeloživotnog razvoja, otključavanju potencijala i jačanju otpornosti pojedinca i zajednice
Mjesto i datum
Tuheljske Toplice, Hrvatska, 09.11.2022. - 12.11.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
5C model pozitivnog razvoja ; roditeljsko znanje ; mentalna dobrobit ; adolescenti ; roditelji
(5Cs model of positive youth development ; parental knowledge ; adolescents ; parents mental well-being ;)
Sažetak
Roditelji igraju važnu ulogu u očuvanju mentalnog zdravlja djece i mladih pa je u vremenima krize važno voditi računa i o njihovoj mentalnoj dobrobiti. Dosadašnja istraživanja sugeriraju kako su za mentalno zdravlje majki djece u dobi od 6 mjeseci do tri godine važne percipirana roditeljska kompetentnost te percipirana socijalna podrška, dok rizične čimbenike za razvoj problema mentalnog zdravlja kod roditelja studenata predstavljaju konfliktni odnosi u obitelji i bračno nezadovoljstvo. Jedan od načina operacionalizacije roditeljske kompetentnosti su i percipirana količina roditeljskog znanja o djetetu te roditeljska percepcija spremnosti djeteta da mu se povjeri. Brojna istraživanja pokazuju kako je pozitivan razvoj, u 5C modelu operacionaliziran pomoću 5 indikatora (kompetencije, samosvijest, karakter, brižnost i povezanost s drugima), važan čimbenik mentalnog zdravlja u adolescenciji. Kako se prvenstveno radi o razvojnom ishodu u adolescenciji, rijetka su se istraživanja bavila pozitivnim razvojem u odrasloj dobi. Stoga je cilj ovog istraživanja ispitati objašnjava li pozitivan razvoj roditelja njihovu mentalnu dobrobit povrh njihovog znanja o djetetu i spremnosti djeteta da im se povjeri. Istraživanje je provedeno u sklopu projekta „Testiranje 5C modela pozitivnog razvoja mladih: tradicionalno i digitalno mobilno mjerenje“. U njemu je sudjelovalo 1.710 roditelja učenika prvih razreda srednje škole, pri čemu su 85% uzorka činile majke. Raspon dobi sudionika kretao se od 30 do 66 godina (M=44, 54 ; SD=5, 220). Gotovo trećina sudionika živi u Zagrebu, a 79% njih je izjavilo da su u braku s ocem, odnosno majkom svoga djeteta i da žive zajedno. Sudionici su ispunili online upitnik koji je, osim demografskih podataka, sadržavao Revidiranu kratku verziju upitnika 5C modela za odrasle (Geldhof i sur., 2017), Skalu roditeljskog nadzora (Kerr i Stattin, 200 ; Stattin i Kerr, 2000) te Kratku Warwick- Edinburgh skalu mentalne dobrobiti (NHS Health Scotland, University of Warwick i University of Edinburgh, 2008). Kako bi se ostvario cilj istraživanja, provedena je hijerarhijska regresijska analiza. U prvom koraku dodane su kontrolne varijable spola, dobi i vrste odnosa s drugim roditeljem, u drugom koraku dodani su roditeljsko znanje o adolescentu i roditeljska percepcija spremnosti adolescenta da mu se povjeri, dok je u trećem koraku dodano šest indikatora pozitivnog razvoja (5C model kod odraslih navodi ustrajnost kao šesti indikator). Ukupno je objašnjeno 47% varijance mentalne dobrobiti roditelja, a predviđaju ju veće roditeljsko znanje i percipirana spremnost adolescenta da mu se povjeri te izraženije kompetencije, samosvijest i povezanost s drugima. Dobiveni nalazi sugeriraju važnost preventivnog i tretmanskog rada ne samo s adolescentima, već i s njihovim roditeljima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Interdisciplinarne društvene znanosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-UIP - 2020 - 02 - 2852 - Testiranje 5c modela pozitivnog razvoja mladih: tradicionalno i digitalno mobilno mjerenje (P.R.O.T.E.C.T.) (P.R.O.T.E.C.T. UIP – 2020 – 02 – 2852) (Novak, Miranda, HRZZ - Hrvatska zaklada za znanost) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Medicinski fakultet, Rijeka,
Filozofski fakultet, Osijek,
Filozofski fakultet u Splitu
Profili:
Miranda Novak
(autor)
Lucija Šutić
(autor)
Toni Maglica
(autor)
Gabrijela Vrdoljak
(autor)
Josipa Mihić
(autor)
Darko Roviš
(autor)