Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1232268

Uloga roditeljskog znanja o adolescentu i pozitivnog razvoja u objašnjenju mentalne dobrobiti roditelja


Šutić, Lucija; Maglica, Toni; Vrdoljak, Gabrijela; Roviš, Darko; Mihić, Josipa; Novak, Miranda
Uloga roditeljskog znanja o adolescentu i pozitivnog razvoja u objašnjenju mentalne dobrobiti roditelja // Psihologija u promociji cjeloživotnog razvoja, otključavanju potencijala i jačanju otpornosti pojedinca i zajednice / Kuterovac Jagodić, Gordana ; Ambrosi-Randić, Neala ; Nakić Radoš, Sandra ; Smojver-Ažić, Sanja (ur.).
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2022. str. 141-141 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1232268 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Uloga roditeljskog znanja o adolescentu i pozitivnog razvoja u objašnjenju mentalne dobrobiti roditelja
(The role of parental knowledge of adolescent and positive development in explaining parental mental well-being)

Autori
Šutić, Lucija ; Maglica, Toni ; Vrdoljak, Gabrijela ; Roviš, Darko ; Mihić, Josipa ; Novak, Miranda

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Psihologija u promociji cjeloživotnog razvoja, otključavanju potencijala i jačanju otpornosti pojedinca i zajednice / Kuterovac Jagodić, Gordana ; Ambrosi-Randić, Neala ; Nakić Radoš, Sandra ; Smojver-Ažić, Sanja - Zagreb : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2022, 141-141

ISBN
978-953-49429-3-2

Skup
29. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija u promociji cjeloživotnog razvoja, otključavanju potencijala i jačanju otpornosti pojedinca i zajednice

Mjesto i datum
Tuheljske Toplice, Hrvatska, 09.11.2022. - 12.11.2022

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
5C model pozitivnog razvoja ; roditeljsko znanje ; mentalna dobrobit ; adolescenti ; roditelji
(5Cs model of positive youth development ; parental knowledge ; adolescents ; parents mental well-being ;)

Sažetak
Roditelji igraju važnu ulogu u očuvanju mentalnog zdravlja djece i mladih pa je u vremenima krize važno voditi računa i o njihovoj mentalnoj dobrobiti. Dosadašnja istraživanja sugeriraju kako su za mentalno zdravlje majki djece u dobi od 6 mjeseci do tri godine važne percipirana roditeljska kompetentnost te percipirana socijalna podrška, dok rizične čimbenike za razvoj problema mentalnog zdravlja kod roditelja studenata predstavljaju konfliktni odnosi u obitelji i bračno nezadovoljstvo. Jedan od načina operacionalizacije roditeljske kompetentnosti su i percipirana količina roditeljskog znanja o djetetu te roditeljska percepcija spremnosti djeteta da mu se povjeri. Brojna istraživanja pokazuju kako je pozitivan razvoj, u 5C modelu operacionaliziran pomoću 5 indikatora (kompetencije, samosvijest, karakter, brižnost i povezanost s drugima), važan čimbenik mentalnog zdravlja u adolescenciji. Kako se prvenstveno radi o razvojnom ishodu u adolescenciji, rijetka su se istraživanja bavila pozitivnim razvojem u odrasloj dobi. Stoga je cilj ovog istraživanja ispitati objašnjava li pozitivan razvoj roditelja njihovu mentalnu dobrobit povrh njihovog znanja o djetetu i spremnosti djeteta da im se povjeri. Istraživanje je provedeno u sklopu projekta „Testiranje 5C modela pozitivnog razvoja mladih: tradicionalno i digitalno mobilno mjerenje“. U njemu je sudjelovalo 1.710 roditelja učenika prvih razreda srednje škole, pri čemu su 85% uzorka činile majke. Raspon dobi sudionika kretao se od 30 do 66 godina (M=44, 54 ; SD=5, 220). Gotovo trećina sudionika živi u Zagrebu, a 79% njih je izjavilo da su u braku s ocem, odnosno majkom svoga djeteta i da žive zajedno. Sudionici su ispunili online upitnik koji je, osim demografskih podataka, sadržavao Revidiranu kratku verziju upitnika 5C modela za odrasle (Geldhof i sur., 2017), Skalu roditeljskog nadzora (Kerr i Stattin, 200 ; Stattin i Kerr, 2000) te Kratku Warwick- Edinburgh skalu mentalne dobrobiti (NHS Health Scotland, University of Warwick i University of Edinburgh, 2008). Kako bi se ostvario cilj istraživanja, provedena je hijerarhijska regresijska analiza. U prvom koraku dodane su kontrolne varijable spola, dobi i vrste odnosa s drugim roditeljem, u drugom koraku dodani su roditeljsko znanje o adolescentu i roditeljska percepcija spremnosti adolescenta da mu se povjeri, dok je u trećem koraku dodano šest indikatora pozitivnog razvoja (5C model kod odraslih navodi ustrajnost kao šesti indikator). Ukupno je objašnjeno 47% varijance mentalne dobrobiti roditelja, a predviđaju ju veće roditeljsko znanje i percipirana spremnost adolescenta da mu se povjeri te izraženije kompetencije, samosvijest i povezanost s drugima. Dobiveni nalazi sugeriraju važnost preventivnog i tretmanskog rada ne samo s adolescentima, već i s njihovim roditeljima.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija, Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Interdisciplinarne društvene znanosti



POVEZANOST RADA


Projekti:
HRZZ-UIP - 2020 - 02 - 2852 - Testiranje 5c modela pozitivnog razvoja mladih: tradicionalno i digitalno mobilno mjerenje (P.R.O.T.E.C.T.) (P.R.O.T.E.C.T. UIP – 2020 – 02 – 2852) (Novak, Miranda, HRZZ - Hrvatska zaklada za znanost) ( CroRIS)

Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Medicinski fakultet, Rijeka,
Filozofski fakultet, Osijek,
Filozofski fakultet u Splitu


Citiraj ovu publikaciju:

Šutić, Lucija; Maglica, Toni; Vrdoljak, Gabrijela; Roviš, Darko; Mihić, Josipa; Novak, Miranda
Uloga roditeljskog znanja o adolescentu i pozitivnog razvoja u objašnjenju mentalne dobrobiti roditelja // Psihologija u promociji cjeloživotnog razvoja, otključavanju potencijala i jačanju otpornosti pojedinca i zajednice / Kuterovac Jagodić, Gordana ; Ambrosi-Randić, Neala ; Nakić Radoš, Sandra ; Smojver-Ažić, Sanja (ur.).
Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2022. str. 141-141 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Šutić, L., Maglica, T., Vrdoljak, G., Roviš, D., Mihić, J. & Novak, M. (2022) Uloga roditeljskog znanja o adolescentu i pozitivnog razvoja u objašnjenju mentalne dobrobiti roditelja. U: Kuterovac Jagodić, G., Ambrosi-Randić, N., Nakić Radoš, S. & Smojver-Ažić, S. (ur.)Psihologija u promociji cjeloživotnog razvoja, otključavanju potencijala i jačanju otpornosti pojedinca i zajednice.
@article{article, author = {\v{S}uti\'{c}, Lucija and Maglica, Toni and Vrdoljak, Gabrijela and Rovi\v{s}, Darko and Mihi\'{c}, Josipa and Novak, Miranda}, year = {2022}, pages = {141-141}, keywords = {5C model pozitivnog razvoja, roditeljsko znanje, mentalna dobrobit, adolescenti, roditelji}, isbn = {978-953-49429-3-2}, title = {Uloga roditeljskog znanja o adolescentu i pozitivnog razvoja u obja\v{s}njenju mentalne dobrobiti roditelja}, keyword = {5C model pozitivnog razvoja, roditeljsko znanje, mentalna dobrobit, adolescenti, roditelji}, publisher = {Hrvatsko psiholo\v{s}ko dru\v{s}tvo (HPD)}, publisherplace = {Tuheljske Toplice, Hrvatska} }
@article{article, author = {\v{S}uti\'{c}, Lucija and Maglica, Toni and Vrdoljak, Gabrijela and Rovi\v{s}, Darko and Mihi\'{c}, Josipa and Novak, Miranda}, year = {2022}, pages = {141-141}, keywords = {5Cs model of positive youth development, parental knowledge, adolescents, parents mental well-being, }, isbn = {978-953-49429-3-2}, title = {The role of parental knowledge of adolescent and positive development in explaining parental mental well-being}, keyword = {5Cs model of positive youth development, parental knowledge, adolescents, parents mental well-being, }, publisher = {Hrvatsko psiholo\v{s}ko dru\v{s}tvo (HPD)}, publisherplace = {Tuheljske Toplice, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font