Pregled bibliografske jedinice broj: 1228523
Poslovni modeli u kreativnoj industriji digitalnih vizualnih sadržaja
Poslovni modeli u kreativnoj industriji digitalnih vizualnih sadržaja, 2022., doktorska disertacija, Ekonomski fakultet u Osijeku, Osijek
CROSBI ID: 1228523 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Poslovni modeli u kreativnoj industriji digitalnih vizualnih sadržaja
(Business models in the creative industry of digital visual contents)
Autori
Zorislav Kalazić
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Ekonomski fakultet u Osijeku
Mjesto
Osijek
Datum
20.10
Godina
2022
Stranica
223
Mentor
Mentorica: prof. dr. sc. Jasna Horvat, komentorica : prof. dr. sc. Josipa Mijoč
Ključne riječi
fotografija sa zalihe ; menadžment ; poduzetništvo ; licencije ; istraživanje globalnog tržišta, autorska prava
(Stock photography ; Management ; Entrepreneurship ; Licenses ; Global market research, Copyright)
Sažetak
Problemi koji se istražuju u doktorskom radu jesu određenje industrije u kojoj se ostvaruje proizvodnja vizualnog sadržaja, utvrđivanje karakteristika sektora vizualne umjetnosti kao sektora specijaliziranog za proizvodnju vizualnih sadržaja te utvrđivanje poslovnih modela prisutnih na globalnom tržištu vizualnih sadržaja. Predmet je istraživanja u širem smislu digitalni vizualni sadržaj (nadalje krat. DVS) kao i model njegova poslovnoga određenja. Cilj doktorskog rada istražiti je način organizacije i upravljanja poduzećima koja djeluju na globalnom tržištu kreativne industrije (nadalje krat. KI) te posluju distribucijom digitalnih vizualnih sadržaja. Riječ je o poduzećima posrednicima koja se u doktorskom radu imenuju agencijama za fotografije sa zalihe (nadalje krat. FSZ). KI objedinjuje stvaranje, proizvodnju i komercijalizaciju roba ili usluga (ne)materijalne i kulturne prirode, a zaštićene autorskim pravom. Djelatnost fotografije pripada u sektor vizualne umjetnosti KI-ja, dok FSZ podrazumijeva prodaju / iznajmljivanje već postojeće fotografije koja nije snimljena po narudžbi kupca nego je prethodno snimljena i arhivirana u bazi fotografija agencije. Kako bi se ostvario cilj doktorskoga rada, nacrt istraživanja uspostavio je novu metodologiju prikupljanja podataka, a provedenom analizom podataka o agencijama za FSZ (nadalje agencije) koje djeluju na globalnom tržištu utvrđeni su i opisani poslovni modeli poslovanja DVS-a. U proizvodnji FSZ-a vidljiva je složena i visoko organizirana artikulacija međuovisnih dionika: fotografi su autori, agencije su posrednici između autora i korisnika, a korisnici su dionici drugih sektora KI-ja (urednici časopisa, knjiga i magazina, dizajneri grafičkih ili mrežnih sadržaja) ili drugih industrija. Metodologija istraživanja temelji se na kvantitativnom i kvalitativnom analitičkom pristupu. Prvi analizira kvantitativne primarne i sekundarne javno objavljene podatke o poslovanju agencija prosudbenog uzorka. Ti podatci analizirani su metodama deskriptivne, inferencijalne i multivarijatne statističke analize. Za kvalitativnu analizu dubinskim su intervjuom prikupljena stajališta inozemnog eksperta uz pomoć polustrukturiranog intervjua te su analizirana primjenom analize sadržaja. Analiza sadržaja intervjua vođenog s ekspertom svojim je rezultatima potvrdila rezultate kvantitativne analize čime su dodatno provjerene hipoteze i ostvarenost ciljeva doktorskog rada. U raspravi doktorskoga rada utvrđena su i opisana četiri modela poslovanja DVS-a (kreditni, klasični, pretplatnički i otvoreni poslovni model). Kreditni poslovni model: Korisnici plaćaju kreditni „paket“ koji ima osobine virtualne valute i upotrebljavaju ga za kasniju kupnju. Veći kreditni paket uvjetuje nižu jediničnu cijenu licencije. Licencije su pretežito bez naknade za autorska prava (RF) i licencije s upravljanim pravima (RM). Klasični poslovni model nudi ekskluzivnu licenciju i RM licenciju, a nijedna agencija u svojoj ponudi nema besplatnu licenciju. Način prodaje pretežito je pojedinačni, a većina tih agencija utemeljena je još u analognom dobu. Pretplatnički poslovni model podrazumijeva mjesečni ili godišnji plan s unaprijed zadanim brojem preuzimanja fotografija uz fiksnu naknadu. Cijene licencija mogu biti i upola povoljnije od cijena u kreditnom modelu. Sve agencije nude RF licenciju, a manji dio i RM licenciju. Otvoreni poslovni model obilježava ponuda licencija za FSZ bez naplate (CC), a jedan dio platformi istodobno nudi i licencije uz naplatu (RF i proširenu licenciju) radi proširenja prava uporabe. RM licenciju ne nudi nijedna platforma otvorenog modela. Znanstveni su doprinosi doktorskog rada teorijski (pregled teorijskih spoznaja, uspostava definicije poslovanja FSZ-a, utvrđivanje ključnih odrednica poslovanja na tržištu DVS-a, predloženo i uvedeno novo stručno i znanstveno nazivlje, definiranje poslovnih modela u poslovanju FSZ-a te novi aukcijski poslovni model), metodološki (oblikovanje i primjena nove metodologije primjerene istraživanjima u KI-ju) i praktični (prijedlog osnivanja svjetske strukovne udruge autora FSZ-a). Uspostavljena metodologija istraživanja FSZ-a primjenjiva je budućim istraživačima u KI-ju koji su pri prikupljanju primarnih podataka suočeni s niskom stopom odgovora. Rad bi mogao biti koristan istraživačima i svim dionicima tržišta FSZ-a.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija