Pregled bibliografske jedinice broj: 1228397
Izazovi “novog hibridnog ekosistema”: slavne osobe, lažne vijesti i Covid-19
Izazovi “novog hibridnog ekosistema”: slavne osobe, lažne vijesti i Covid-19 // In medias res, 11 (2022), 20; 3243-3267 doi:10.46640/imr.11.20.1 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1228397 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Izazovi “novog hibridnog ekosistema”: slavne osobe,
lažne vijesti i Covid-19
(Challenges of "a new hybrid ecosystem": celebrities,
fake news and Covid-19)
Autori
Zeman, Zdenko ; Geiger Zeman, Marija ; Topić, Martina
Izvornik
In medias res (1848-6304) 11
(2022), 20;
3243-3267
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
new hybrid ecosystem, fake news, celebrities, COVID-19, discourse analysis, index.hr, 24 sata
(novi hibridni ekosistem, lažne vijesti, slavne osobe, Covid-19, analiza diskursa, index.hr, 24 sata.hr)
Sažetak
Kompleksna isprepletenost mainstream medija i društvenih medija rezultirala je stvaranjem “novog hibridnog ekosistema” u kojem se konzumenti/ce primarno angažiraju oko ideja i vijesti objavljenih na društvenim mrežama koje naknadno mainstream mediji prenose kao vijesti (Wheeler 2018). U tom novom “hiper-povezanom okolišu” (Pepper 2018) “lažne vijesti” zauzimaju specifično mjesto. Koncept “lažnih vijesti” je vrlo kompleksan, kontradiktoran i ambivalentan jer figurira kao krovni pojam kojim se pokrivaju različiti fenomeni i raznolike prakse od kojih su neke ranije poznate dok su druge novijeg datuma (Molina i sur. 2021). Novi komunikacijski okoliš i ulogu lažnih vijesti u njemu moguće je analizirati i kroz optiku fenomena slavnih osoba. Rad metodom analize diskursa raščlanjuje tekstove o različitim izjavama slavnih osoba o Covid-19 na dva hrvatska web portala (index.hr, 24sata.hr). Pokazuje se da zbog težine koju njihovom djelovanju i izjavama pridaju konzumenti sadržaja web portala, slavne osobe funkcioniraju kao vrlo potentni prenositelji lažnih vijesti. S druge strane, mainstream mediji često djeluju kao korektiv društvenih medija, nastojeći što uvjerljivije demantirati lažne vijesti i njihove slavne prenositelje na društvenim mrežama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb