Pregled bibliografske jedinice broj: 1225915
Longitudinalno istraživanje odrednica stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika
Longitudinalno istraživanje odrednica stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika // 5. DANI OBRAZOVNIH ZNANOSTI “Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?" / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2022. str. 32-33 (predavanje, podatak o recenziji nije dostupan, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1225915 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Longitudinalno istraživanje odrednica stresa,
profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom
učitelja početnika
(Longitudinal study of factors contributing to
beginning teachers' stress, burnout and job
satisfaction)
Autori
Rovan, Daria ; Trupčević, Goran ; Glasnović Gracin, Dubravka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
5. DANI OBRAZOVNIH ZNANOSTI “Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?"
/ Odak, Iva - Zagreb : Institut za društvena istraživanja, 2022, 32-33
ISBN
978-953-6218-95-0
Skup
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.10.2022. - 20.10.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Podatak o recenziji nije dostupan
Ključne riječi
stres, profesionalno sagorijevanje, zadovoljstvo poslom, uvjerenja učitelja
(stress, burnout, job satisfaction, teacher beliefs)
Sažetak
Istraživanja pokazuju da je ulazak učitelja u profesiju osobito stresno razdoblje njihove profesionalne karijere te da predstavlja svojevrsno razdoblje »preživljavanja« i otkrivanja koje uključuje velike izazove koji učitelje početnike mogu dovesti do nezadovoljstva i sumnje, ali potaknuti želju za učenjem i profesionalnim razvojem. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi u kolikoj su mjeri doživljaj stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva životom prisutni kod učitelja početnika te kakva je povezanost doživljenog stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika s osobinama ličnosti te uvjerenjima učitelja o razlozima odabira učiteljske profesije i samoefikasnosti u poučavanju matematike. Ovo istraživanje predstavlja dio šireg longitudinalnog istraživanja usmjerenog na razvoj motivacije i pristupa poučavanju matematike kod studenata učiteljskog studija. Istraživanje je provedeno u četiri točke mjerenja - na prvoj, trećoj i petoj godini studija te otprilike godinu dana nakon završetka studija. U četvrtoj točki mjerenja sudjelovao je 71 učitelj, a primijenjene su skale stresa, profesionalnog sagorijevanja, zadovoljstva poslom i samoefikasnosti u poučavanju matematike. Kao pretpostavljene odrednice stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom izdvojene su osobine ličnosti prema teoriji osjetljivosti na potkrepljenje procijenjene na trećoj godini studija, razlozi odabira učiteljske profesije s prve i pete godine studija, te procjene samoefikasnosti za poučavanje matematike s treće i pete godine studija te iz razdoblja rada u školi. Rezultati pokazuju da su doživljaj stresa i profesionalnog sagorijevanja kod učitelja početnika umjereno izraženi, a da je zadovoljstvo poslom visoko izraženo. S doživljenim stresom značajnu negativnu korelaciju imaju sustav bihevioralne aktivacije te samoefikasnost u poučavanju matematike procijenjena za vrijeme rada u školi. S doživljajem profesionalnog sagorijevanja pozitivno je povezan sustav bihevioralne inhibicije, a negativno važnost identiteta učitelja s pete godine studija, dok su sa zadovoljstvom poslom povezane iste odrednice samo u suprotnom smjeru. S doživljajem profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstvom poslom značajno je povezana samoefikasnost u poučavanju matematike procijenjena za vrijeme rada u školi, ali ne i ona procijenjena tijekom studija. Rezultati hijerarhijske regresijske analize upućuju da osobine ličnosti imaju nezavisan doprinos doživljaju stresa, sagorijevanja i zadovoljstva poslom u odnosu na odrednice vezane uz uvjerenja učitelja. Na temelju provedenog istraživanja možemo zaključiti da, iako osobine ličnosti u značajnoj mjeri određuju doživljaj stresa, sagorijevanja i zadovoljstva životom, važnu ulogu imaju uvjerenja učitelja vezana uz njihovu profesiju i to pogotovo recentna te se može pretpostaviti da intervencije usmjerene na ojačavanje adaptivnih uvjerenja i identiteta učitelja mogu imati zaštitnu ulogu u suočavanju s profesionalnim stresom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb