Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1225915

Longitudinalno istraživanje odrednica stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika


Rovan, Daria; Trupčević, Goran; Glasnović Gracin, Dubravka
Longitudinalno istraživanje odrednica stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika // 5. DANI OBRAZOVNIH ZNANOSTI “Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?" / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2022. str. 32-33 (predavanje, podatak o recenziji nije dostupan, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1225915 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Longitudinalno istraživanje odrednica stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika
(Longitudinal study of factors contributing to beginning teachers' stress, burnout and job satisfaction)

Autori
Rovan, Daria ; Trupčević, Goran ; Glasnović Gracin, Dubravka

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
5. DANI OBRAZOVNIH ZNANOSTI “Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?" / Odak, Iva - Zagreb : Institut za društvena istraživanja, 2022, 32-33

ISBN
978-953-6218-95-0

Skup
5. dani obrazovnih znanosti = 5th Days of Educational Sciences

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 19.10.2022. - 20.10.2022

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Podatak o recenziji nije dostupan

Ključne riječi
stres, profesionalno sagorijevanje, zadovoljstvo poslom, uvjerenja učitelja
(stress, burnout, job satisfaction, teacher beliefs)

Sažetak
Istraživanja pokazuju da je ulazak učitelja u profesiju osobito stresno razdoblje njihove profesionalne karijere te da predstavlja svojevrsno razdoblje »preživljavanja« i otkrivanja koje uključuje velike izazove koji učitelje početnike mogu dovesti do nezadovoljstva i sumnje, ali potaknuti želju za učenjem i profesionalnim razvojem. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi u kolikoj su mjeri doživljaj stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva životom prisutni kod učitelja početnika te kakva je povezanost doživljenog stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika s osobinama ličnosti te uvjerenjima učitelja o razlozima odabira učiteljske profesije i samoefikasnosti u poučavanju matematike. Ovo istraživanje predstavlja dio šireg longitudinalnog istraživanja usmjerenog na razvoj motivacije i pristupa poučavanju matematike kod studenata učiteljskog studija. Istraživanje je provedeno u četiri točke mjerenja - na prvoj, trećoj i petoj godini studija te otprilike godinu dana nakon završetka studija. U četvrtoj točki mjerenja sudjelovao je 71 učitelj, a primijenjene su skale stresa, profesionalnog sagorijevanja, zadovoljstva poslom i samoefikasnosti u poučavanju matematike. Kao pretpostavljene odrednice stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom izdvojene su osobine ličnosti prema teoriji osjetljivosti na potkrepljenje procijenjene na trećoj godini studija, razlozi odabira učiteljske profesije s prve i pete godine studija, te procjene samoefikasnosti za poučavanje matematike s treće i pete godine studija te iz razdoblja rada u školi. Rezultati pokazuju da su doživljaj stresa i profesionalnog sagorijevanja kod učitelja početnika umjereno izraženi, a da je zadovoljstvo poslom visoko izraženo. S doživljenim stresom značajnu negativnu korelaciju imaju sustav bihevioralne aktivacije te samoefikasnost u poučavanju matematike procijenjena za vrijeme rada u školi. S doživljajem profesionalnog sagorijevanja pozitivno je povezan sustav bihevioralne inhibicije, a negativno važnost identiteta učitelja s pete godine studija, dok su sa zadovoljstvom poslom povezane iste odrednice samo u suprotnom smjeru. S doživljajem profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstvom poslom značajno je povezana samoefikasnost u poučavanju matematike procijenjena za vrijeme rada u školi, ali ne i ona procijenjena tijekom studija. Rezultati hijerarhijske regresijske analize upućuju da osobine ličnosti imaju nezavisan doprinos doživljaju stresa, sagorijevanja i zadovoljstva poslom u odnosu na odrednice vezane uz uvjerenja učitelja. Na temelju provedenog istraživanja možemo zaključiti da, iako osobine ličnosti u značajnoj mjeri određuju doživljaj stresa, sagorijevanja i zadovoljstva životom, važnu ulogu imaju uvjerenja učitelja vezana uz njihovu profesiju i to pogotovo recentna te se može pretpostaviti da intervencije usmjerene na ojačavanje adaptivnih uvjerenja i identiteta učitelja mogu imati zaštitnu ulogu u suočavanju s profesionalnim stresom.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Rovan, Daria; Trupčević, Goran; Glasnović Gracin, Dubravka
Longitudinalno istraživanje odrednica stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika // 5. DANI OBRAZOVNIH ZNANOSTI “Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?" / Odak, Iva (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2022. str. 32-33 (predavanje, podatak o recenziji nije dostupan, sažetak, znanstveni)
Rovan, D., Trupčević, G. & Glasnović Gracin, D. (2022) Longitudinalno istraživanje odrednica stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom učitelja početnika. U: Odak, I. (ur.)5. DANI OBRAZOVNIH ZNANOSTI “Kako poticati dobrobit u odgojno-obrazovnom okružju u izazovnim vremenima?".
@article{article, author = {Rovan, Daria and Trup\v{c}evi\'{c}, Goran and Glasnovi\'{c} Gracin, Dubravka}, editor = {Odak, I.}, year = {2022}, pages = {32-33}, keywords = {stres, profesionalno sagorijevanje, zadovoljstvo poslom, uvjerenja u\v{c}itelja}, isbn = {978-953-6218-95-0}, title = {Longitudinalno istra\v{z}ivanje odrednica stresa, profesionalnog sagorijevanja i zadovoljstva poslom u\v{c}itelja po\v{c}etnika}, keyword = {stres, profesionalno sagorijevanje, zadovoljstvo poslom, uvjerenja u\v{c}itelja}, publisher = {Institut za dru\v{s}tvena istra\v{z}ivanja}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Rovan, Daria and Trup\v{c}evi\'{c}, Goran and Glasnovi\'{c} Gracin, Dubravka}, editor = {Odak, I.}, year = {2022}, pages = {32-33}, keywords = {stress, burnout, job satisfaction, teacher beliefs}, isbn = {978-953-6218-95-0}, title = {Longitudinal study of factors contributing to beginning teachers' stress, burnout and job satisfaction}, keyword = {stress, burnout, job satisfaction, teacher beliefs}, publisher = {Institut za dru\v{s}tvena istra\v{z}ivanja}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font