Pregled bibliografske jedinice broj: 1224006
LEKSIČKA RAZNOLIKOST SUVREMENIH DJEČJIH SLIKOVNICA I DIJALOŠKO ČITANJE
LEKSIČKA RAZNOLIKOST SUVREMENIH DJEČJIH SLIKOVNICA I DIJALOŠKO ČITANJE // 5th Research Colloquium of CRCLC (CIDKK) In Words and Pictures
Zagreb, Hrvatska, 2022. str. 2-2 (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 1224006 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
LEKSIČKA RAZNOLIKOST SUVREMENIH DJEČJIH SLIKOVNICA I
DIJALOŠKO ČITANJE
(LEXICAL DIVERSITY OF CONTEMPORARY CHILDREN'S PICTURE
BOOKS AND DIALOGICAL READING)
Autori
Aladrović Slovaček, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
5th Research Colloquium of CRCLC (CIDKK) In Words and Pictures
/ - , 2022, 2-2
Skup
5th Research Colloquium of CRCLC In Words and Pictures (CIDKK)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 15.10.2022
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
leksička raznolikost, slikovnica, rječnik, predškolska i mlađa školska dob, dijaloško čitanje
(lexical diversity, picture book, dictionary, preschool and younger school age, dialogical reading)
Sažetak
U procesu usvajanja jezika prva se riječ pojavljuje oko prve godine, a već oko treće godine dijete ovlada bazom materinskoga jezika i u svom vokabularu ima oko 3 000 riječi. Taj broj značajno raste pa se tako procjenjuje da dijete polaskom u školu u svom vokabularu ima oko 10 000 riječi. Na proces usvajanja novih riječi utječu mnogobrojni čimbenici: dužina riječi, glasovna struktura riječi, značenje riječi, pravopisna i gramatička obilježja riječi, kolokacije u kojima se riječ nalazi, kao i funkcija riječi u rečenici te konačno u tekstu. Istraživanja (Pirls, 2011, Pisa 2015) pokazuju da će na leksičku kompetenciju utjecati, kako navedeni jezični, tako i oni izvanjezični razlozi: polazi li dijete vrtić, čita li se djetetu i čita li dijete, obrazovanje roditelja, spol, ali i sredina u kojoj dijete odrasta. S obzirom da su slikovnice male enciklopedije iz čijih sadržaja dijete upoznaje svijet oko sebe, važno je da se u njihovu oblikovanju, osim na sadržaj, pažnja usmjeri i na jezični izričaj, odnosno na odabir leksema kojima se određeni sadržaj predstavlja. Upravo zato cilj je ovoga predavanja prikazati leksičku strukturu osam odabranih suvremenih hrvatskih slikovnica namijenjenih djeci od sedme do desete godine života. Za svaku odabranu slikovnicu napravljena je detaljna leksička i gramatička analiza kako bi se istražilo je li rječnička raznolikost poticaj ili prepreka u razumijevanju njihova sadržaja. S druge strane, važno je odabrati i način čitanja primjeren dobi djece i njihovim interesima jer upravo način čitanja može biti dobra motivacija za slušanje sadržaja onoga što se čita. Dijaloško čitanje oblik je čitanja u kojemu dijete sudjeluje u čitanju i tumačenju pročitanoga tako što ga osoba koja čita, bilo da je odgojitelj, učitelj ili roditelj, pitanjima potiče na aktivnost, čime se potiče razvoj leksičke kompetencije. Stoga će se u drugome dijelu ovoga predavanja prikazati istraživanje o utjecaju dijaloškoga čitanja kao jednoga od načina čitanja priča u djece predškolske dobi na bogaćenje rječnika. Navedeni su rezultati potvrdili važnost jezične strukture odabranoga teksta za poticanje čitanja i njezina utjecaja na bogaćenje rječnika djece predškolske i mlađe školske dobi. Također je potvrđeno da su ispitanici nakon provedbe programa dijaloškoga čitanja pokazali značajno bolje rezultate u poznavanju konkretno određenih riječi kojima su u procesu istraživanja bili izloženi.
Izvorni jezik
Hrvatski