Pregled bibliografske jedinice broj: 1223063
Holistički pristup promicanju unosa voća i povrća i poboljšanju prehrambenih navika u djece osnovnoškolske dobi
Holistički pristup promicanju unosa voća i povrća i poboljšanju prehrambenih navika u djece osnovnoškolske dobi, 2022., doktorska disertacija, Prehrambeno-biotehnološki fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1223063 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Holistički pristup promicanju unosa voća i povrća
i poboljšanju prehrambenih navika u djece
osnovnoškolske dobi
(A holistic approach: promoting fruit and vegetable
intake and improving dietary habits in primary
school children)
Autori
Ilić, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Prehrambeno-biotehnološki fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
11.10
Godina
2022
Stranica
183
Mentor
Colić Barić, Irena
Ključne riječi
djeca ; konzumacija povrća ; konzumacija voća ; nutricionistička edukacija ; školski jelovnici ; višekomponentna intervencija
(children ; fruit consumption ; multicomponent intervention ; nutrition education ; school menus ; vegetable consumption)
Sažetak
Cilj ovog rada bio je utvrditi prehrambene navike djece osnovnoškolske dobi te procijeniti hranjivu vrijednost i prihvatljivost školskih jelovnika s posebnim osvrtom na konzumaciju i dostupnost voća i povrća. Također, cilj je bio, sukladno dobivenim podacima, osmisliti i provesti trogodišnju višekomponentnu intervenciju sa svrhom povećanja unosa voća i povrća u djece. Istraživanje je uključilo 681 dijete iz 14 osnovnih škola s i bez školskog vrta. Prehrambene navike djece procijenjene su temeljem trodnevnog dnevnika prehrane te je istražena njihova povezanost sa stilom života. Kvaliteta školskih obroka procijenjena je analizom 2469 cjelodnevnih jelovnika. Utjecaj intervencije na preferenciju prema voću i povrću evaluirana je pomoću hedonističke skale s pet stupnjeva, dok je utjecaj na unos procijenjen upitnikom o učestalosti konzumirane hrane i pića. Intervencija je uključivala 23 interaktivne radionice, 10 kroskurikularnih aktivnosti, 13 izazova, senzornu izloženost edukativnim posterima, edukaciju roditelja putem web stranice i implementaciju novih jela u sustav školske prehrane. Istraživanje je pokazalo da manje od 30 % dnevnih školskih jelovnika ima adekvatnu energijsku vrijednost. Prosječna dnevna masa serviranog voća i povrća u školskim obrocima varira od 20, 1 ± 4, 7 g do 178, 8 ± 3, 3 g, ovisno o vrsti i broju obroka koji se serviraju u školi, što je ispod preporuka za ponudu voća i povrća kroz školske obroke. Po završetku intervencije povećana je preferencija za 0, 4 jedinica i unos voća i povrća za 102 g dnevno u djece u intervencijskoj skupini. Intervencija „Nutri-školica“ pokazala se uspješnom u promjeni unosa i preferencije voća i povrća u djece osnovnoškolske dobi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Nutricionizam
POVEZANOST RADA
Projekti:
EK-H2020-678024 - Strengthening European Food Chain Sustainability by Quality and Procurement Policy (Strength2Food) (Brečić, Ružica, EK - H2020-SFS-2015-2) ( CroRIS)
Ustanove:
Prehrambeno-biotehnološki fakultet, Zagreb