Pregled bibliografske jedinice broj: 1222863
Povezanost mjera pokreta očiju i vidnih evociranih potencijala tijekom čitanja
Povezanost mjera pokreta očiju i vidnih evociranih potencijala tijekom čitanja // Izazovi moderne logopedije – perspektiva i iskustva logopeda današnjice: zbornik sažetaka / Pavičić Dokoza, Katarina (ur.).
Split: Hrvatsko logopedsko društvo, 2022. str. 145-146 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1222863 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost mjera pokreta očiju i vidnih evociranih
potencijala tijekom čitanja
(Correlation between eye movements characteristic and
visually evoked potentials during reading)
Autori
Radić Tatar, Ivona ; Runjić, Nađa ; Pavičić Dokoza, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Izazovi moderne logopedije – perspektiva i iskustva logopeda današnjice: zbornik sažetaka
/ Pavičić Dokoza, Katarina - Split : Hrvatsko logopedsko društvo, 2022, 145-146
ISBN
978-953-55555-3-7
Skup
6. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Izazovi moderne logopedije 2022. - Perspektiva i iskustva logopeda današnjice"
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 01.04.2022. - 03.04.2022
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
praćenje pokreta očiju ; VEP ; razvojni jezični poremećaj ; razvojne promjene
(eye movement monitoring ; visually evoked potentials ; developmental language disorder ; developmental changes)
Sažetak
Mjerenje pokreta očiju, kao bihevioralna i fiziološka mjera kognitivne obrade, provodi se uređajem za praćenje pokreta oka, a temelji se na “pretpostavci oko-um” (eng. “eye-mind hypothesis”). Suprotno subjektivnom doživljaju, tijekom čitanja oči se pomiču brzim, skokovitim i dobro koordiniranim pokretima (sakade) koji su prekinuti periodima mirovanja (fiksacije) za vrijeme kojih se vizualna informacija prima. Istraživanja su pokazala da postoji povezanost između trajanja i broja fiksacija na određenom tekstu i njegovog vizualnog i jezičnog procesiranja.S obzirom da se veličina sakade mijenja s godinama, metoda praćenja pokreta očiju korisna je za razvojne studije te pomoć u dijagnostici jezičnih teškoća kao i teškoća čitanja (Galić Jušić i Palmović, 2011 ; Benfatto i sur., 2016). Loši čitatelji i djeca s disleksijom, bez obzira na dob, rade dulje fiksacije, kraće sakade i veći broj regresija (Ekstrand i sur., 2021. ; Isaki i sur., 2020). Vidni evocirani potencijali (VEP), s istovremenim kartografskim prikazom aktivacije kore mozga, neurofiziološka su tehnika ispitivanja vidnog puta u vremenskom prozoru. Ispitivanje se vrši stimulacijom vidnog puta strukturiranim vidnim podražajem (Odom i sur., 2016 ; Nezamfar i sur., 2018). Cilj ovoga istraživanja je utvrditi povezanost različitih mjera pokreta očiju s mjerama vidinih evociranih potencijala. Uzorak obuhvaća 57 sudionika, 22-oje odraslih, urednih čitatelja, u dobi između 25 i 48 godina i 35-erodjeces razvojnim jezičnim poremećajima (RJP) u dobi između 9 i 14 godina. Sva djeca su prije ispitivanja pokreta očiju, imala učinjen oftalmološki pregled te je učinjeno ispitivanje vidnih evociranih potencijala sa cerebralnom kartografijom. Ispitanici s RJP su uključeni u rehabilitaciju u Poliklinici SUVAG. Rezultati istraživanja usmjereni su na procjene prosječnog trajanja fiksacija tijekom čitanja kod odraslih i djece s razvojnim jezičnim poremećajima ; kvalitativnom opisu fiksacija, razvojnim promjena obilježja očiju tijekom čitanja te odnosu nalaza VEP-a na trajanje i broj fiksacija. Dobiveni rezultati su razmotreni u svjetlu njihovih kliničkih implikacija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kliničke medicinske znanosti, Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Poliklinika SUVAG