Pregled bibliografske jedinice broj: 1209819
Model vrjednovanja transformacijskoga potencijala željezničkih koridora u gradovima
Model vrjednovanja transformacijskoga potencijala željezničkih koridora u gradovima, 2019., doktorska disertacija, Arhitektonski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1209819 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Model vrjednovanja transformacijskoga potencijala željezničkih
koridora u gradovima
(Evaluation model of the transformation potential of railway corridors
within cities)
Autori
Jurković, Željka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Arhitektonski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
30.09
Godina
2019
Stranica
149
Mentor
Jukić, Tihomir
Ključne riječi
Grad ; Željeznica ; Koridor ; Potencijal ; Transformacija
(City ; Rail ; Corridor ; Potential ; Transformation)
Sažetak
Održivost prostorno-prometnog razvoja gradova u direktnoj je korelaciji s ukupnim održivim razvojem urbaniziranog svijeta. Razvoj gradova u 21. stoljeću primarno se temelji na rekonstrukciji i prenamjeni postojećih izgrađenih dijelova, izgradnji neizgrađenih dijelova te povećanju gustoće izgradnje i gustoće stanovanja. Pod pojmom željeznički koridori podrazumijeva se zemljište na kojemu se nalazi željeznica (prometna infrastruktura) te neposredni okoliš (okolni izgrađeni ili neizgrađeni prostor) koji neposredno graniči sa željeznicom. Prostori koje zauzimaju željeznice prepoznaju se kao potencijali za urbanu transformaciju. Željeznički koridori potencijal su za urbanu transformaciju gradova, budući da prolaze centralnim gradskim područjima, zauzimaju velike površine i imaju linearni prostorni kontinuitet. Povijesni i prostorni kontekst razvoja željeznice istražuje se na primjeru tri slavonska grada koja su odabrana temeljem kvantitativnih i kvalitativnih kriterija: Osijeku, Vinkovcima i Slavonskom Brodu. Teorijski i praktično istražuje se problematika vrednovanja transformacijskoga potencijala željezničkih koridora. Kroz postupak istraživanja utvrđen je teorijski model koji sadržava analitički i dinamički dio, a karakteristika modela je kompleksnost i integralnost. Prostori s najvećim potencijalom transformacije su prostori s najviše postojećih problema, čijom će se transformacijom zadovoljiti najviše ciljeva transformacije, bilo da se radi o novoj izgradnji unutar prostora koridora ili o rekonstrukciji postojećih izgrađenih prostora. Za utvrđivanje ovih složenih suodnosa izrađuju se interaktivne matrice. Primarno se formiraju tri osnovne matrice korelacije povezanosti problema i rješavanja ciljeva te potreban broj sekundarnih matrica. Praktična provjera modela istražuje se na primjeru grada Osijeka. Istraživanje je pokazalo da je urbanistička transformacija željezničkih koridora potrebna u onim gradovima u kojima željeznica ograničava širenje ili integriranje dijelova grada, u gradovima u kojima se željeznički promet izmješta te u gradovima u kojima željeznica jeste ili će postati javni gradski prometni sustav. Istraživanje je potvrdilo inicijalnu tezu da se transformacija željezničkih koridora u gradske razvojne koridore treba provoditi sukladno utvrđenom modelu vrjednovanja koji je temeljen na znanstvenom pristupu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Arhitektura i urbanizam
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Arhitektonski fakultet, Zagreb