Pregled bibliografske jedinice broj: 1194467
Ivan Lukačić u svjetlu starijih i novijih spoznaja
Ivan Lukačić u svjetlu starijih i novijih spoznaja // Ivan Lukačić, kapelnik splitske katedrale. Zbornik radova međunarodnog znanstveno-umjetničkog simpozija (povodom 400. obljetnice izdanja zbirke Sacrae cantiones) / Prović, Mihael ; Žuro, Doris (ur.).
Split: Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu ; Umjetnička akademija Sveučilišta u Splitu, 2022. str. 17-27
CROSBI ID: 1194467 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ivan Lukačić u svjetlu starijih i novijih spoznaja
(Ivan Lukačić in the light of older and newer
knowledge)
Autori
Stipčević, Ennio
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Ivan Lukačić, kapelnik splitske katedrale. Zbornik radova međunarodnog znanstveno-umjetničkog simpozija (povodom 400. obljetnice izdanja zbirke Sacrae cantiones)
Urednik/ci
Prović, Mihael ; Žuro, Doris
Izdavač
Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu ; Umjetnička akademija Sveučilišta u Splitu
Grad
Split
Godina
2022
Raspon stranica
17-27
ISBN
978-953-8429-09-5
Ključne riječi
Ivan Lukačić ; hrvatski glazbeni barok ; glazbena historiografija
(Ivan Lukačić ; Croatian baroque music ; music historiography)
Sažetak
Prve biobibliografske podatke o Ivanu Lukačiću (oko 1585 – 1648) donose u glazbenim leksikonima Johannes Walther (1732), François Joseph Fétis (1860-1865), Robert Eitner (1877) i još neki drugi stariji bibliografski priručnici. Tijekom 18. i 19. stoljeća, Lukačićevo ime je već posve zaboravljeno. Ne spominju ga u svojim publikacijama upućeni bibliografi, kao što su Šime Ljubić i Ivan Kukuljević Sakcinski. Niti Franjo Ksaver Kuhač, za Lukačića ipak nije znao. Tek 1925. Josip Mantuani u ovećoj studiji posvećenoj historijatu franjevačke glazbe, spominje Giacoma Finettija i uz njega Ivana Lukačića i zbirku Sacrae cantiones. Godinu prije u jednoj raspravi lokalni crkveni povjesnik Niko Kalogjera također navodi Lukačića kao orguljaša splitske stolnice, ne znajući međutim ništa o njegovoj zbirci, pribilježenoj u starim specijalističkim glazbenim leksikonima. Te kratke Mantuanijeve i Kalogjerine bilješke poznavao je tada mladi muzikolog Dragan Plamenac. Nakon više godina podrobnih istraživanja Plamenac krajem 1934. u zagrebačkom dnevnom listu Obzor objavljuje članak “Nepoznat hrvatski muzičar ranog baroka Ivan Lukačić (1574-1648) i njegovi moteti“. Taj neveliki novinski napis bio je prvorazredan kulturni događaj, muzikološko otkriće bez premca u Hrvatskoj. A kada je potkraj 1935. u dvorani Hrvatskoga glazbenog zavoda priredio koncert Iz hrvatske muzičke prošlosti, s djelima Vinka Jelića, Andrije Patricija, Julija Skjavetića, Tomasa Cecchinija i Ivana Lukačića, hrvatskoj se javnosti odjednom pokazalo neslućeno bogatstvo hrvatske renesansne i barokne glazbe. Plamenca se, čini se, osobito dojmila zbirka Sacrae cantiones. Unikatni primjerak Lukačićeve zbirke Plamenac je pronašao u Berlinu, u staroj Pruskoj državnoj knjižnici. Tako je, zahvaljujući novinskim člancima, dobro organiziranom koncertu u Glazbenom zavodu, ali i kritičkom izdanju odabranih moteta iz zbirke Sacrae cantiones - glazba Ivana Lukačića sredinom 30-ih godina prošloga stoljeća ponovno zaživjela. Do ponovnog otkrića Lukačićeve zbirke u Biblioteci Jagiellonskoj u Krakovu došlo je zahvaljujući E. Stipčeviću 1982. Od početka 80-iih godina prošlog stoljeća došlo je do čvršćeg uvrštavanja Lukačićeva skladateljstva u nove metodološke tendencije, te uopće do pozicioniranja hrvatskoga glazbenog baroka u europskim okvirima. Ivan Lukačić, skladatelj, franjevac konventualac, dugogodišnji maestro di cappella katedrale u Splitu, tipičan je “junak” lokalne historiografije. U zbirci Sacrae cantiones, prepoznajemo vrijedan prilog ranobaroknim suvremenim stremljenjima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti