Pregled bibliografske jedinice broj: 1191987
Umjetnine iz zbirke Ante Topića Mimare u Strossmayerovoj galeriji
Umjetnine iz zbirke Ante Topića Mimare u Strossmayerovoj galeriji, 2021., doktorska disertacija, Zadar
CROSBI ID: 1191987 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Umjetnine iz zbirke Ante Topića Mimare u Strossmayerovoj galeriji
(The Artworks from Ante Topić Mimara's Collection in the Strossmayer Gallery)
Autori
Ferenčak, Ivan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Mjesto
Zadar
Datum
04.01
Godina
2021
Stranica
594
Mentor
Dulibić, Ljerka ; Mlikota, Antonija
Ključne riječi
Ante Topić Mimara ; Strossmayerova galerija starih majstora HAZU ; donacija umjetničke zbirke ; provenijencija umjetnina ; sakupljanje umjetnina ; tržište umjetnina Trećega Reicha ; kopije
(Ante Topić Mimara ; Strossmayer Gallery of Old Masters of the Croatian Academy of Sciences and Arts ; donation of art collection ; provenance of artworks ; art collecting ; art market during the Third Reich ; copies)
Sažetak
Ante Topić Mimara najpoznatiji je kao kolekcionar koji je tijekom života sakupio bogatu zbirku umjetnina. Osamdeset i četiri umjetnine iz njegove zbirke nalaze se u Strossmayerovoj galeriji starih majstora HAZU, a u Galeriju su prispjele donacijom koja je realizirana između 1968. i 1974. godine. Topićeva donacija Strossmayerovoj galeriji disertacijom je cjelovito istražena i revalorizirana u kontekstu zbirnoga fonda Galerije kojemu danas pripada te u kontekstu njemačkoga tržišta umjetnina pod nacističkim režimom na kojem je donator stvarao svoju zbirku. Detaljnim analizama nastojalo se što je moguće preciznije za svaku umjetninu odrediti vrijeme i mjesto nastanka, atribuciju, ikonografiju i možebitne kompozicijske predloške te utvrditi raniju provenijenciju, odnosno okolnosti Topićeve akvizicije. Naročita je pozornost pridana kopijama koje su sagledane kroz fenomen kopističkih praksi naveliko zastupljenih u europskoj slikarskoj produkciji. Prema identificiranim predlošcima utvrđeno je kako kopije predstavljaju jednu četvrtinu darovanih umjetnina. Revidirane spoznaje o umjetninama okupljene su u prvom potpunom i sveobuhvatnom katalogu cjelovite Topićeve donacije Galeriji. Uz obradu pojedinačnih umjetnina, osobita je pažnja posvećena darovanoj zbirci kao cjelini s obzirom na okolnosti uključivanja u Strossmayerovu galeriju, kao i na formiranje zbirke. Niti jedna od umjetnina uključenih u fundus Galerije Topićevom donacijom nije popraćena dokumentacijom koja bi otkrivala ranije vlasnike ili okolnosti u kojima ih je donator nabavio. Ranije je bilo poznato tek da je donator većinu umjetnina nabavio najkasnije do 1948. godine. Tada su prva djela dopremljena u Jugoslaviju i dotična se godina navodila kao datacija Topićeve donacije Strossmayerovoj galeriji. Iscrpnom usporednom analizom podataka zabilježenih u literaturi, arhivske građe (dijelom ranije neobjavljene), revidiranjem kronologije te kontekstualizacijom Topićeve pozicije u svijetu kolekcionarstva i na tržištu umjetnina, utvrđeno je da za datiranje donacije u 1948. godinu nema uporišta. Štoviše, sagledavanjem Topićeve suradnje s jugoslavenskim državnim vrhom zaključeno je kako su njegovi transferi umjetnina iz inozemstva u Jugoslaviju i kasnija donacija Strossmayerovoj galeriji rezultat spleta povijesno- društveno-političkih okolnosti. U fokus disertacije postavljena je problematika formiranja darovane zbirke na nacističkome tržištu i istraživanje provenijencije umjetnina, ali ne samo u smislu popisivanja smjene vlasnika, već i u obogaćivanju sveukupnih znanja o umjetninama, odnosno o darovanoj zbirci u cjelini. Analizama aukcijskih kataloga Trećega Reicha i analizama poleđina slika utvrđeno je kolanje više od trećine slika iz Strossmayerove galerije na njemačkome prostoru u godinama prije, tijekom i nakon nacističkoga režima. Na temelju tih je primjera zaključeno da je Topić svoju zbirku umjetnina – u onome dijelu koji se danas nalazi u Strossmayerovoj galeriji – formirao u Njemačkoj za vrijeme nacističkoga režima, odnosno neposrednih kasnijih godina. Budući da je riječ o ideološki zatrovanom periodu povijesti koji je kroz izvlašćivanja imovine – uključujući umjetnine, uvelike kompromitirao okolnosti akvizicija umjetnina, pažnja je skrenuta i na razjašnjavanja situacija oko pristizanja predmeta na tržište, a u tom su pogledu izdvojeni primjeri prodajâ umjetnina utvrđeni kao posljedica nacističkoga terora. Konačno, osim samih umjetnina, disertacijom su u ograničenoj mjeri pojašnjena i Topićeva kretanja i aktivnosti te su rasvijetljene pojedine epizode njegove zakučaste biografije tijekom i nakon vremena Trećega Reicha.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti