Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1191987

Umjetnine iz zbirke Ante Topića Mimare u Strossmayerovoj galeriji


Ferenčak, Ivan
Umjetnine iz zbirke Ante Topića Mimare u Strossmayerovoj galeriji, 2021., doktorska disertacija, Zadar


CROSBI ID: 1191987 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Umjetnine iz zbirke Ante Topića Mimare u Strossmayerovoj galeriji
(The Artworks from Ante Topić Mimara's Collection in the Strossmayer Gallery)

Autori
Ferenčak, Ivan

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Mjesto
Zadar

Datum
04.01

Godina
2021

Stranica
594

Mentor
Dulibić, Ljerka ; Mlikota, Antonija

Ključne riječi
Ante Topić Mimara ; Strossmayerova galerija starih majstora HAZU ; donacija umjetničke zbirke ; provenijencija umjetnina ; sakupljanje umjetnina ; tržište umjetnina Trećega Reicha ; kopije
(Ante Topić Mimara ; Strossmayer Gallery of Old Masters of the Croatian Academy of Sciences and Arts ; donation of art collection ; provenance of artworks ; art collecting ; art market during the Third Reich ; copies)

Sažetak
Ante Topić Mimara najpoznatiji je kao kolekcionar koji je tijekom života sakupio bogatu zbirku umjetnina. Osamdeset i četiri umjetnine iz njegove zbirke nalaze se u Strossmayerovoj galeriji starih majstora HAZU, a u Galeriju su prispjele donacijom koja je realizirana između 1968. i 1974. godine. Topićeva donacija Strossmayerovoj galeriji disertacijom je cjelovito istražena i revalorizirana u kontekstu zbirnoga fonda Galerije kojemu danas pripada te u kontekstu njemačkoga tržišta umjetnina pod nacističkim režimom na kojem je donator stvarao svoju zbirku. Detaljnim analizama nastojalo se što je moguće preciznije za svaku umjetninu odrediti vrijeme i mjesto nastanka, atribuciju, ikonografiju i možebitne kompozicijske predloške te utvrditi raniju provenijenciju, odnosno okolnosti Topićeve akvizicije. Naročita je pozornost pridana kopijama koje su sagledane kroz fenomen kopističkih praksi naveliko zastupljenih u europskoj slikarskoj produkciji. Prema identificiranim predlošcima utvrđeno je kako kopije predstavljaju jednu četvrtinu darovanih umjetnina. Revidirane spoznaje o umjetninama okupljene su u prvom potpunom i sveobuhvatnom katalogu cjelovite Topićeve donacije Galeriji. Uz obradu pojedinačnih umjetnina, osobita je pažnja posvećena darovanoj zbirci kao cjelini s obzirom na okolnosti uključivanja u Strossmayerovu galeriju, kao i na formiranje zbirke. Niti jedna od umjetnina uključenih u fundus Galerije Topićevom donacijom nije popraćena dokumentacijom koja bi otkrivala ranije vlasnike ili okolnosti u kojima ih je donator nabavio. Ranije je bilo poznato tek da je donator većinu umjetnina nabavio najkasnije do 1948. godine. Tada su prva djela dopremljena u Jugoslaviju i dotična se godina navodila kao datacija Topićeve donacije Strossmayerovoj galeriji. Iscrpnom usporednom analizom podataka zabilježenih u literaturi, arhivske građe (dijelom ranije neobjavljene), revidiranjem kronologije te kontekstualizacijom Topićeve pozicije u svijetu kolekcionarstva i na tržištu umjetnina, utvrđeno je da za datiranje donacije u 1948. godinu nema uporišta. Štoviše, sagledavanjem Topićeve suradnje s jugoslavenskim državnim vrhom zaključeno je kako su njegovi transferi umjetnina iz inozemstva u Jugoslaviju i kasnija donacija Strossmayerovoj galeriji rezultat spleta povijesno- društveno-političkih okolnosti. U fokus disertacije postavljena je problematika formiranja darovane zbirke na nacističkome tržištu i istraživanje provenijencije umjetnina, ali ne samo u smislu popisivanja smjene vlasnika, već i u obogaćivanju sveukupnih znanja o umjetninama, odnosno o darovanoj zbirci u cjelini. Analizama aukcijskih kataloga Trećega Reicha i analizama poleđina slika utvrđeno je kolanje više od trećine slika iz Strossmayerove galerije na njemačkome prostoru u godinama prije, tijekom i nakon nacističkoga režima. Na temelju tih je primjera zaključeno da je Topić svoju zbirku umjetnina – u onome dijelu koji se danas nalazi u Strossmayerovoj galeriji – formirao u Njemačkoj za vrijeme nacističkoga režima, odnosno neposrednih kasnijih godina. Budući da je riječ o ideološki zatrovanom periodu povijesti koji je kroz izvlašćivanja imovine – uključujući umjetnine, uvelike kompromitirao okolnosti akvizicija umjetnina, pažnja je skrenuta i na razjašnjavanja situacija oko pristizanja predmeta na tržište, a u tom su pogledu izdvojeni primjeri prodajâ umjetnina utvrđeni kao posljedica nacističkoga terora. Konačno, osim samih umjetnina, disertacijom su u ograničenoj mjeri pojašnjena i Topićeva kretanja i aktivnosti te su rasvijetljene pojedine epizode njegove zakučaste biografije tijekom i nakon vremena Trećega Reicha.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Ljerka Dulibić (mentor)

Avatar Url Antonija Mlikota (mentor)

Avatar Url Ivan Ferenčak (autor)

Poveznice na istraživačke podatke:

urn.nsk.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Ferenčak, Ivan
Umjetnine iz zbirke Ante Topića Mimare u Strossmayerovoj galeriji, 2021., doktorska disertacija, Zadar
Ferenčak, I. (2021) 'Umjetnine iz zbirke Ante Topića Mimare u Strossmayerovoj galeriji', doktorska disertacija, Zadar.
@phdthesis{phdthesis, author = {Feren\v{c}ak, Ivan}, year = {2021}, pages = {594}, keywords = {Ante Topi\'{c} Mimara, Strossmayerova galerija starih majstora HAZU, donacija umjetni\v{c}ke zbirke, provenijencija umjetnina, sakupljanje umjetnina, tr\v{z}i\v{s}te umjetnina Tre\'{c}ega Reicha, kopije}, title = {Umjetnine iz zbirke Ante Topi\'{c}a Mimare u Strossmayerovoj galeriji}, keyword = {Ante Topi\'{c} Mimara, Strossmayerova galerija starih majstora HAZU, donacija umjetni\v{c}ke zbirke, provenijencija umjetnina, sakupljanje umjetnina, tr\v{z}i\v{s}te umjetnina Tre\'{c}ega Reicha, kopije}, publisherplace = {Zadar} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Feren\v{c}ak, Ivan}, year = {2021}, pages = {594}, keywords = {Ante Topi\'{c} Mimara, Strossmayer Gallery of Old Masters of the Croatian Academy of Sciences and Arts, donation of art collection, provenance of artworks, art collecting, art market during the Third Reich, copies}, title = {The Artworks from Ante Topi\'{c} Mimara's Collection in the Strossmayer Gallery}, keyword = {Ante Topi\'{c} Mimara, Strossmayer Gallery of Old Masters of the Croatian Academy of Sciences and Arts, donation of art collection, provenance of artworks, art collecting, art market during the Third Reich, copies}, publisherplace = {Zadar} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font