Pregled bibliografske jedinice broj: 1188943
Rekapitulacija i civilizacija ljubavi. Prilog utemeljenju Šagi-Bunićeve tvrdnje da je Mt 25,40 sastavnica Irenejeva nauka o rekapitulaciji svega u Isusu Kristu
Rekapitulacija i civilizacija ljubavi. Prilog utemeljenju Šagi-Bunićeve tvrdnje da je Mt 25,40 sastavnica Irenejeva nauka o rekapitulaciji svega u Isusu Kristu // Crkva u svijetu : Crkva u svijetu, 50 (2015), 1; 8-32 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1188943 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rekapitulacija i civilizacija ljubavi. Prilog
utemeljenju Šagi-Bunićeve tvrdnje da je Mt 25,40
sastavnica Irenejeva nauka o rekapitulaciji svega
u Isusu Kristu
(Recapitulation and Civilization of Love.
Contribution to the soundness of Šagi-Bunić’s
assertion that Mt 25,40 is a constituent of
Irenaeus’ doctrine of recapitulation of all in
Jesus Christ)
Autori
Filić, Andrea
Izvornik
Crkva u svijetu : Crkva u svijetu (1848-9656) 50
(2015), 1;
8-32
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
T. J. Šagi-Bunić ; Irenej iz Liona ; rekapitulacija ; sjedinjenje Boga i čovjeka ; kristologija ; soteriologija
(T. J. Šagi-Bunić, Irenaeus of Lyons, Recapitulation, Union of God and Man, Christology, Soteriology)
Sažetak
Riječi “Što god učiniste jednome od moje najmanje braće, meni učiniste” (Mt 25, 40) Šagi-Bunić je smatrao temeljnim polazištem izgradnje civilizacije ljubavi, iščitavajući iz njih da se Sin Božji poistovjetio, sjedinio sa svakim čovjekom te da u svakome čovjeku treba vidjeti Isusa Krista. Smatrao je da su te iste riječi također sastavni dio Irenejeva nauka o rekapitulaciji. O njoj je pisao u nekoliko navrata, te je želio izraditi teološku analizu Irenejevih promišljanja, uvjeren da ona mogu pružiti dodatno teološko utemeljenje civilizaciji ljubavi. U ovome članku želimo donijeti prilog njegovim neostvarenim nakanama. Irenejevim spisima pristupamo analitičko-deduktivnom metodom. Preciznije, nastojimo pronaći i analizirati ona mjesta u kojima lionski biskup govori o onome što Šagi-Bunić podrazumijeva pod Mt 25, 40 te otud izvodimo zaključke o mogućim tumačenjima Irenejeve rekapitulacije i o njihovoj bliskosti sa Šagi-Bunićevim promišljanjima. Članak je podijeljen na dva poglavlja. U prvome istražujemo pitanje sjedinjenja i poistovjećivanja Logosa sa svakim čovjekom. U drugome, u tri koraka, tragamo za onim mjestima u Irenejevim djelima u kojima govori o Božjoj vidljivosti i gledanju Boga. Pronalazimo da Irenejeva teologija rekapitulacije svega u Kristu, s naglašeno univerzalnom soteriologijom i razvojnom antropologijom, u sebi – bilo izričito bilo implicitno – sadrži ideje koje je Šagi-Bunić izvodio iz Mt 25, 40. Zaključujemo da bi se Irenejeve riječi “Gloria enim Dei vivens homo, vita autem hominis visio Dei” mogle i ovako protumačiti: Slava Božja je svaki živi čovjek. Život čovjekov je gledanje Boga u svakome čovjeku.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija