Pregled bibliografske jedinice broj: 1186231
Radna uključenost (angažiranost) nastavnika u Republici Hrvatskoj
Radna uključenost (angažiranost) nastavnika u Republici Hrvatskoj // Ogledi o nastavničkoj profesiji / Luketić, Daliborka (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2022. str. 111-134
CROSBI ID: 1186231 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Radna uključenost (angažiranost) nastavnika u
Republici Hrvatskoj
(Work engagement of teachers in the Republic of
Croatia)
Autori
Jukić, Renata
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Ogledi o nastavničkoj profesiji
Urednik/ci
Luketić, Daliborka
Izdavač
Sveučilište u Zadru
Grad
Zadar
Godina
2022
Raspon stranica
111-134
ISBN
978-953-331-356-6
Ključne riječi
radna uključenost, subjektivna dobrobit, nastavnici
(work engagement, well being, teachers)
Sažetak
Pred suvremenog su nastavnika postavljeni mnogobrojni izazovi (povećanje programskog opterećenja, učestale kurikulumske promjene i reforme, praćenje brzog razvoja informatičkih i komunikacijskih tehnologija, manjak autonomije u nastavnom radu, neadekvatne plaće, opadanje profesionalnog statusa nastavnika u društvu, vanjske evaluacije…). Nastavnici u RH (Kardum i sur., 2007), nisu zadovoljni svojim statusom, vlastitu profesiju vide kao iznimno zahtjevnu i važnu, ali i podcijenjenu u današnjem društvu (Burić i sur., 2017) što doprinosi smanjenju zadovoljstva poslom, predanosti i radne uključenosti. Koncept radne uključenosti predstavlja višedimenzionalni konstrukt koji se može definirati kao "pozitivno, ispunjavajuće stanje misli povezano s poslom, a karakteriziraju ga energičnost, predanost i zanesenost" (Schaufeli i sur., 2002, 74). Kreatori obrazovnih politika sve više istražuju radnu uključenost nastavnika jer se pokazalo da ista djeluje na njihovu učinkovitost koja je povezana s višim postignućima učenika, nastavnici više doprinose aktivnostima školskog kurikuluma i preuzimaju dodatne dužnosti izvan nastave, a viša razina radne uključenosti nastavnika obrnuto je povezana sa izgaranjem na poslu i s tim povezanim zdravstvenim problemima i iscrpljenošću nastavnika (Klassen i sur., 2012). Cilj istraživanja bio je ispitati radnu uključenost nastavnika koji su sudjelovali u studiji znanstveno-istraživačkog projekta „Kompetencijski standardi nastavnika, pedagoga i mentora“. Uzorak je obuhvatio 1140 nastavnika zaposlenih u osnovnim i srednjim školama u različitim regijama RH. U svrhu mjerenja radne uključenosti nastavnika (unutar opsežnijeg upitnika) korištena je Utrecht-skala angažiranosti (Utrecht work engagement scale – UWES ; Schaufeli i Bakker, 2004 ; prijevod: Burić i sur., 2017) koja mjeri tri pretpostavljene komponente radne uključenosti (energičnost, predanost i zanesenost). Pozivajući se na teorijsku sredinu ljestvice odgovora, kod ispitanih nastavnika možemo primijetiti relativno visoke vrijednosti radne uključenosti, što nam govori o tendenciji sudionika da na poslu budu visoko radno angažirani. U ovom istraživanju radne uključenosti nije se pokazala značajna razlika između nastavnica i nastavnika dok su dob i duljina radnoga staža pozitivno povezane s radnom uključenosti nastavnika (iako su razlike male tako da su potrebna daljnja istraživanja u ovom području). Nastavnici u prikazanom istraživanju nisu iskazali gotovo nikakvu razliku u vrijednosti radne uključenosti (niti u jednoj subskali) u odnosu na vrstu škole (osnovna, srednja škola), niti u odnosu na regiju u kojoj se škola nalazi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
--UP.03.1.1.03.0056 - Kompetencijski standardi nastavnika, pedagoga i mentora (Vican, Dijana) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek
Profili:
Renata Jukić
(autor)