Pregled bibliografske jedinice broj: 1182589
Od Srednje Europe preko Sredozemlja u beskraj – Njemački književni mediteranizam u osvit Prvog svjetskog rata.
Od Srednje Europe preko Sredozemlja u beskraj – Njemački književni mediteranizam u osvit Prvog svjetskog rata.. Zadar: Morepress, 2021 (monografija)
CROSBI ID: 1182589 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Od Srednje Europe preko Sredozemlja u beskraj –
Njemački književni mediteranizam u osvit Prvog
svjetskog rata.
(From Central Europe over the Mediterranean into
Infinity and beyond - Mediterraneanism in German
Literature on the Eve of the First World War)
Autori
Zelić, Tomislav
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Morepress
Grad
Zadar
Godina
2021
Stranica
174
ISBN
978-953-331-352-8
Ključne riječi
Sredozemlje / Mediteran, (Srednja) Europa, njemačka književnost, novo doba / moderna, Prvi svjetski rat
(Mediterranean, (Central) Europe, German Literature, modernity, First World War)
Sažetak
Ova knjiga istražuje mediteranizam, to jest kulturni imaginarij Sredozemlja, u njemačkoj književnosti u osvit Prvog svjetskog rata. Pritom će se u uvodnom poglavlju donijeti raščlamba, tumačenje i vrednovanje književnih djela. Točnije rečeno, obradit će se opća mjesta o Sredozemlju i političko-povijesni kontekst njemačke književnosti u osvit Prvog svjetskog rata, podrijetlo pojma „mediteranizam“ u rasnoj biologiji, značenje i značaj onog što se na engleskom jeziku naziva Grand Tour, u hrvatskom prijevodu veliko putovanje plemića ili bogatih građana prema jugu, zemljopisni, povijesni i društveni odnosi između Srednje Europe i Sredozemlja, teorijske i metodološke sličnosti i razlike između orijentalizma, balkanizma i mediteranizma. Razjasnit će se kulturološki pojam „kulturni imaginarij“, teorijski i metodološki odnosi između multikulturnosti, interkulturnosti i transkulturnosti, etnološko-antropološki pojmovi „alteritet“ i „alijenitet“, književno-znanstveni pojmovi topografije i topologije odnosno tropologije i rekonfiguracije te književno- znanstveni i teološki pojmovi „epifanija“ i „teofanija“. U drugom poglavlju obradit će se književni obrasci iz starog doba, koji služe piscima novog doba kao primjeri odnosno protuprimjeri za kritičku i satiričku parodiju i travestiju. Tu je riječ o Odiseji i mitu o Europi, kćeri fenicijskog kralja iz Male Azije. U trećem poglavlju istražuje se značaj Sredozemlja kao kontrapunkt dekadenciji i nihilizmu u Europi u aforizmima i pjesmama Friedricha Nietzschea. Njegov mediteranizam čini polaznu točku svim pjesnicima koji su u svojim djelima predstavljali Sredozemlje u osvit Prvog svjetskog rata, bilo kao povijesno ishodište europske kulture bilo kao zemlju iz pjesničkih snova gdje Europa doživljava svekoliki preporod ili konačnu propast. Nakon triju pripremnih poglavlja slijedi pet glavnih poglavlja o njemačkim piscima koji su u osvit Prvog svjetskog rata u svojim književnim djelima prikazivali Sredozemlje u odnosu na Europu. Obrađenim djelima iz pera klasičnih modernista Gerharta Hauptmanna (1862. – 1946.), Hermanna Bahra (1863. – 1934.), Rainera Marije Rilkea (1875. – 1926.), Thomasa Manna (1875. – 1955.) i Gottfrieda Benna (1886. – 1956.) zajedničko je traženje odgovora na pitanje kako bi Sredozemlje moglo služiti kao izvor nadahnuća za duhovnu obnovu Srednje Europe.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Filologija, Povijest, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Književnost