Pregled bibliografske jedinice broj: 1178432
Stres srednjoškolskih nastavnika i psihološki procvat - posredujuća uloga radnih orijentacija, samoučinkovitosti i zadovoljstva poslom
Stres srednjoškolskih nastavnika i psihološki procvat - posredujuća uloga radnih orijentacija, samoučinkovitosti i zadovoljstva poslom, 2021., doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1178432 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Stres srednjoškolskih nastavnika i psihološki
procvat - posredujuća uloga radnih orijentacija,
samoučinkovitosti i zadovoljstva poslom
(Stress among High School teachers and
psychological flourishing - the mediating role of
work orientations, self-efficacy and work
satisfaction)
Autori
Cerinski, Tomislav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
07.05
Godina
2021
Stranica
170
Mentor
Miljković, Dubravka
Ključne riječi
gimnazije ; izvori nastavničkog stresa ; nastavnici ; srednje škole ; strukovne škole
(causes of teacher stress ; teachers job satisfaction ; job burnout ; high school)
Sažetak
Brojni su izvori nastavničkog stresa, kao i čimbenici koji ga mogu povećati ili umanjiti, primjerice: opće (ne)zadovoljstvo poslom, krivi razlozi odabira ovog zanimanja, načini suočavanja sa stresom i dr. Stres može dovesti do sagorijevanja na poslu i do promjene posla, ali njegov izostanak, odnosno, adaptivne strategije suočavanja sa stresom, mogu biti čimbenik psihološkog procvata. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost među izvorima stresa na poslu i psihološkim procvatom nastavnika u srednjim školama te mogući utjecaj posredujućih varijabli: zadovoljstva učiteljskim poslom, procjene samoučinkovitosti i radnih orijentacija kako bi se izbjegle neželjene posljedice, poput promjene posla. U istraživanju su sudjelovala 522 nastavnika iz strukovnih škola i gimnazija. Korištena je Skala za mjerenje izvora nastavničkog stresa (neprimjereno ponašanje učenika ; potreba za profesionalnim priznanjem i radno opterećenje), Skala psihološkog procvata, Oldenburški upitnik sagorijevanja (neangažiranost zbog posla i iscrpljenost zbog posla), Skala zadovoljstva učiteljskim poslom, Skala samoučinkovitosti nastavnika i Modificirani upitnik radnih orijentacija (orijentacija na posao kao karijeru, posao kao izvor prihoda i posao kao životni poziv). Rezultati istraživanja pokazali su da među nastavnicima u strukovnim školama i u gimnazijama značajne razlike utvrđene u razini doživljaja izvora stresa u obliku neprimjerenog ponašanja učenika: višom ga procjenjuju nastavnici u strukovnim školama. S druge strane, nastavnici u gimnazijama višom razinom procjenjuju iscrpljenost izazvanu zahtjevima posla. Među nastavnicima u strukovnim školama i u gimnazijama s obzirom na radni staž nisu utvrđene povezanosti prema radnim orijentacijama, različitim oblicima izvora stresa, razini sagorijevanja, procjeni samoučinkovitosti, zadovoljstvu poslom i psihološkom procvatu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Interdisciplinarne društvene znanosti