Pregled bibliografske jedinice broj: 1178091
"Porin" i "Nikola Šubić Zrinjski". Oris (glazbene) heroizacije naslovnih likova u operama Lisinskoga i Zajca u svjetlu romantičarskih i nacionalnih ideja 19. stoljeća
"Porin" i "Nikola Šubić Zrinjski". Oris (glazbene) heroizacije naslovnih likova u operama Lisinskoga i Zajca u svjetlu romantičarskih i nacionalnih ideja 19. stoljeća // Glazba, umjetnosti i politika: Revolucije i restauracije u Europi i Hrvatskoj 1815.-1860. : Uz 200. obljetnicu rođenja Vatroslava Lisinskog i 160. obljetnicu smrti bana Josipa Jelačića / Music, Arts and Politics: Revolutions and Restorations in Europe and Croatia, 1815-1860 : On the Occasion of 200th Anniversary of Vatroslav Lisinski`s Birth and 160th Anniversary of the Death of Ban Josip Jelačić / Tuksar, Stanislav ; Katalinić, Vjera ; Babić, Petra ; Ries, Sara (ur.).
Zagreb: Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko muzikološko društvo, 2021. str. 133-180 doi:10.21857/y26kec4459
CROSBI ID: 1178091 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
"Porin" i "Nikola Šubić Zrinjski". Oris (glazbene)
heroizacije naslovnih likova u operama Lisinskoga
i Zajca u svjetlu romantičarskih i nacionalnih
ideja 19. stoljeća
("Porin" and "Nikola Šubić Zrinjski". An Outline of
the (Musical) Heroization of the Main Characters
in Operas by Vatroslav Lisinski and Ivan Zajc from
the Standpoint of Romanticists and National Ideas
in the 19th Century)
Autori
Palić-Jelavić, Rozina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Glazba, umjetnosti i politika: Revolucije i restauracije u Europi i Hrvatskoj 1815.-1860. : Uz 200. obljetnicu rođenja Vatroslava Lisinskog i 160. obljetnicu smrti bana Josipa Jelačića / Music, Arts and Politics: Revolutions and Restorations in Europe and Croatia, 1815-1860 : On the Occasion of 200th Anniversary of Vatroslav Lisinski`s Birth and 160th Anniversary of the Death of Ban Josip Jelačić
Urednik/ci
Tuksar, Stanislav ; Katalinić, Vjera ; Babić, Petra ; Ries, Sara
Izdavač
Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko muzikološko društvo
Grad
Zagreb
Godina
2021
Raspon stranica
133-180
ISBN
978-963-6090-70-9
Ključne riječi
Vatroslav Lisinski, "Porin", Ivan Zajc, "Nikola Šubić Zrinjski", heroizacija, 19. stoljeće, Romantizam, nacionalna ideja
(Vatroslav Lisinski, "Porin", Ivan Zajc, "Nikola Šubić Zrinjski", heroization, 19th century, Romanticism, national idea)
Sažetak
Od nastanka opere "Porin" (1847.-1851.) Vatroslava Lisinskog do pojave Zajčeve opere "Nikola Šubić Zrinjski" (1876.) proteklo je četvrt stoljeća. Naime, od 1840-ih godina u hrvatskome su kulturnopovijesnome prostoru - uz operu "Ljubav i zloba" - jedino Zajčeve opere ("Mislav", "Ban Leget" i "Nikola Šubić Zrinjski") bile i jedine "prave" hrvatske nacionalne opere dotad skladane (osim "Porina", dakako) i izvedene ; "Porin" se dakle - praizveden tek 1897. godine - s obzirom na povijest opere kao glazbeno-scenske vrste i u smislu njezina scenskog uprizorenja, drži posthumnom nacionalnopovijesnom operom. Stoga su se promišljanja o tim dvjema stožernim nacionalnopovijesnim operama hrvatskoga romantičkoga doba nerijetko iznova aktualizirala, dovodeći i njih i njihove autore u međusobna "sučeljavanja" (u suprotstavljenim viđenjima Antuna Dobronića i Srećka Albinija, primjerice). Obje su opere stvarane s intencijom i kao takve (o)značile su i bitne pomake - "Porin" je trebala i uspjela pozicionirati skladatelja (nakon stečenih znanja u Pragu) u njegovoj glazbenoj kompetenciji i skladbeno-tehničkoj vještini, uz to svojom fizionomijom zadobiti prepoznatljiva nacionalna obilježja, a Zajc se operom "Nikola Šubić Zrinjski" mogao i uspio konačno potvrditi kao autor nacionalnopovijesne opere snažnoga nacionalnoga identiteta, i to, do u naše doba, umjetničkog ostvarenja iznimna odjeka. Analizirajući obje opere, usredotočujemo se na razlike i srodnosti u glazbenoj i psihološkoj profilaciji njihovih likova i to: s aspekta tematike, libreta, koncipiranja opera (peteročinske "vitežke opere" i tročinske "glazbene tragedije") te strukturnih odrednica, unutar kojih su predstavljeni glavni protagonisti (u solima, duetima, ansamblima, zborskim ulomcima), kao i eksplicitno glazbenih (ritamsko-melodijsko- harmonijskih) komponenti ; riječju, u pogledu njihove karakterizacije, ne samo identifikacijskom motivikom i izražajnim glazbenim sredstvima nego i njima pripadajućom orkestralnom fakturom. Štoviše, pri orisu "glazbenih osobnosti" naslovnih likova pozornost se posvećuje napose skladbenim postupcima koji su naglašavali njihovu junačku "stranu" pa su kao takvi mogli pridonijeti i njihovoj heroizaciji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
Napomena
Kategorizacija: izvorni znanstveni rad.
Suizdavač: HAZU - Odsjek za povijest hrvatske
glazbe; ISBN: 987-953-347-439-7
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Rozina Palić-Jelavić
(autor)