Pregled bibliografske jedinice broj: 1176965
Žanrovske klasifikacije isusovačke školske drame na latinskom jeziku u Hrvatskoj
Žanrovske klasifikacije isusovačke školske drame na latinskom jeziku u Hrvatskoj // Dani Hvarskog kazališta: Autorsko i žanrovsko
Hvar, Hrvatska, 2019. (predavanje, domaća recenzija, neobjavljeni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1176965 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Žanrovske klasifikacije isusovačke školske drame na
latinskom jeziku u Hrvatskoj
(Genre Classifications of Jesuit School Drama in
Latin in Croatia)
Autori
Žugić, Anamarija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni
Skup
Dani Hvarskog kazališta: Autorsko i žanrovsko
Mjesto i datum
Hvar, Hrvatska, 02.05.2019. - 04.05.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Isusovačko kazalište ; Isusovačka drama ; Novolatinsko kazalište ; Žanr ; Klasifikacija
(Jesuit Theater ; Jesuit drama ; Neo-Latin Theater ; Genre ; Classification)
Sažetak
Novolatinska drama u Hrvatskoj, shvati li se taj pojam u širemu smislu, obuhvaća rijetke primjere koji se posve temelje na tradiciji antičke rimske književnosti, dok se većim dijelom sastoji upravo od uradaka nastalih pod okriljem isusovačkih gimnazija. Proučavatelji zbog toga novolatinsku dramu najčešće izjednačavaju s isusovačkom školskom dramom na latinskom jeziku, uglavnom negirajući mogućnost njezina utjecaja na razvoj profesionalnoga kazališta na hrvatskom jeziku, a njezinu estetsku vrijednost snižavajući do razine pukog utilitarizma. No, unatoč negativnom predznaku, isusovačka se drama odlikovala brojnošću naslova i tema koje nadilaze moralističku jednodimenzionalnost. Manji broj očuvanih tekstova te velik broj očuvanih naslova i perioha, naime, svjedoče o izrazitom interesu isusovaca za nacionalnu, ali i inozemnu te antičku rimsku i grčku povijest, zatim estetiku, pa i politiku, uz uobičajene hagiografske i biblijske teme te prikaze života svetaca i mučenika. Određeni broj naslova, kao što se već potvrdilo u nekim inozemnim očuvanim tekstovima, ispod klasične kompozicije isusovačke drame skriva subverzivno intonirane slojeve, kao i brojne obrasce metajezičnog diskursa. Istodobno, isusovačka je drama sklona miješanju stilova i postupaka, zbog čega je u velikom broju očuvanih tekstova teško utvrditi radi li se o tragediji, komediji ili nekom posve novom, specifičnom obliku. Upravo je pluralizam tema i stilova te način na koji se oni koriste, supostavljaju i tvore cjelinu dramskoga teksta, a onda i izvedbe koja ga upotpunjuje, razlog zbog kojeg jednostavna klasifikacija na povijesne, pseudopovijesne, biblijske teme i slično nije dovoljna. Predloženo će izlaganje stoga pokušati objediniti i usporediti dosadašnje klasifikacije (primjerice onu Nikole Batušića i Alojza Jembriha) te na temelju dostupnih naslova, odabranih cjelovitih tekstova i perioha pokušati pokazati kada su one opravdane, a kada se pokazuju kao nedostatne.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Znanost o umjetnosti