Pregled bibliografske jedinice broj: 1175757
Subjekt ili okrenutost prema tebi: filozofija dramativiteta
Subjekt ili okrenutost prema tebi: filozofija dramativiteta. Zagreb: Tvrđa ; Hrvatsko društvo pisaca ; Antibarbarus, 2007 (monografija)
CROSBI ID: 1175757 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Subjekt ili okrenutost prema tebi: filozofija
dramativiteta
(Subject Infront of Thou: Philosophy of Dramativity)
Autori
Govedić, Nataša
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Tvrđa ; Hrvatsko društvo pisaca ; Antibarbarus
Grad
Zagreb
Godina
2007
Stranica
471
ISBN
978-953-249-039-8
Ključne riječi
subjekt, dramativitet, dijalog, Faust, Hamlet, adaptacije Fausta, adaptacije Hamleta, dezidentifikacija, tragedija, remedijacija
(subject, dramativity, dialogue, Faust, Hamlet, adaptation as process, adaptations of Faust, adaptations of Hamlet, desidentification, tragedy, remediation)
Sažetak
Knjiga je znanstvena studija iz interdiciplinarnog područja kulturalne teorije (teorije književnosti, dramatologije, filozofije i sociologije) u kojoj autorica želi pokazati da subjekt ili singularitet nije ni novovjekovni ni kartezijanski fenomen, nije ni «prevladan» ni «izlišan» (čitavo su drugo i treće poglavlje posvećeni osporavanju navedenih klasifikacija), već još uvijek ili uvijek iznova nastaje u retoričkoj kolijevci u kojoj ga je upoznala antička kultura, dakle kao spoj dramskog, filozofijskog i pravosudnog diskurza. Metodologija rada komparativna je u klasičnom smislu uspoređivanja književne, filmske i filozofske građe, dok fokus analize počiva na različitim filozofskim konceptualizacijama singulariteta, dijaloga i zajednice. Subjekcija je povezana s dijaloškim procesom i participacijskim praksama. Drama je shvaćena kao interdiskurzivna scena uma, tijela i jezika ; odnosno kao kognitivni i izvedbeni modus participacijske vlastitosti. Na razini čitave studije nastoji se na pojmu participacijskog ili dramskog subjekta, čiju se povijest prati od antičke književnosti i antičke filozofije (ovoj su genealogiji posvećena zasebna poglavlja) do najsuvremenijih književnih i filozofskih interpretacija ; mahom fokusiranih na kazališne, filmske, virtualne i filozofske adaptacije dvaju renesansnih tekstova: Shakespeareova Hamleta i Marloweova Doktora Faustusa. Važno je pokazati da participacijski subjekt nastaje kao izazov «svjedočenja o sebi» ili samodramatizacije, dakle kroz simboličku aktivnost (kako je definira Kenneth Burke) kojom se određujemo prema postojećim, kao i prema povijesnim, a posebno prema vladajućim kulturalnim i ideologijskim normama. U isti mah, upravo su Shakespeareov "Hamlet" i Marloweov "Doktor Faustus" napisani kao drame koje problematiziraju svjedočenje kolektivnom identitetu (i zločinu), odnosno stvaraju osobit «antiprotokol» nepristanka uz aktualno ideologijsko vrijeme i njegove proklamirane vrijednosti. Ovaj nepristanak tumači se kao parezijsku, konfrontacijsku figuru koju autorica smatra preduvjetom oblikovanja singulariteta. Knjiga je namijenjena širokom krugu intelektualne javnosti (filozofima, teoretičarima književnosti, sociolozima, teatrolozima).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti