Pregled bibliografske jedinice broj: 1173674
Korizmeni i/ili pasionski opus ivana pl. Zajca (1832.-1914.). U povodu 100. obljetnice skladateljeve smrti
Korizmeni i/ili pasionski opus ivana pl. Zajca (1832.-1914.). U povodu 100. obljetnice skladateljeve smrti // Muka kao nepresušno nadahnuće kulture: Pasionska baština Istre i Kvarnera : Zbornik radova X. međunarodnog znanstvenog simpozija Pasionske baštine "Muka kao nepresušno nadahnuće kulture", Pazin 2014. / Čikeš, Jozo (ur.).
Zagreb: Pasionska baština, 2016. str. 309-363
CROSBI ID: 1173674 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Korizmeni i/ili pasionski opus ivana pl. Zajca
(1832.-1914.). U povodu 100. obljetnice
skladateljeve smrti
(Lent and/or Passion Opus of Ivan von Zajc (1832-
1914). On the occasion of 100 years of the
composer`s death)
Autori
Palić-Jelavić, Rozina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Muka kao nepresušno nadahnuće kulture: Pasionska baština Istre i Kvarnera : Zbornik radova X. međunarodnog znanstvenog simpozija Pasionske baštine "Muka kao nepresušno nadahnuće kulture", Pazin 2014.
Urednik/ci
Čikeš, Jozo
Izdavač
Pasionska baština
Grad
Zagreb
Godina
2016
Raspon stranica
309-363
ISSN
1334-8264
Ključne riječi
Ivan pl. Zajc, Stabat Mater, pasionske skladbe, zborske popijevke, 19. stoljeće
(Ivan von Zajc, Stabat Mater, passion composition, choral songs, 19th century)
Sažetak
Zajčev skladateljski opus sakralne tematike od oko 120 naslova dosad nije bio temom znanstvenoga istraživanja. Zajčeve skladbe korizmene i/ili pasionske tematike moguće je datirati unutar manje od dvaju desetljeća (1877. - 1894.), i to u "zagrebačko" razdoblje autorova djelovanja. Osim ponekih skladbi iz ranijih godina, većina sakralnih djela, pa tako i onih korizmenoga / pasionskoga sadržaja, bila je povezana sa skladateljevim profesionalnim i životnim prilikama. Osim određene namjene (kao svojevrsne posvete), najsloženije djelo u ovoj skupini, "Stabat Mater" op. 814, Zajc je posvetio biskupu križevačkom Juliju Drohobeczkomu. Kad je riječ o povezanosti Zajca s drugim aktivnostima crkvenoglazbenog života u Hrvatskoj toga doba, valja istaknuti činjenicu da je on bio prvim urednikom glazbenoga priloga časopisa za crkvenu glazbu "Sv. Cecilija" te da je u drugomu godištu objavio tri korizmene zborske popijevke: "Tužno jauče", "Stala Majka", "Isusovu gorku muku". Riječ je o jednostavnim zborskim popijevkama, koje su ostvarene kao harmonizacije. Motrenjem toga dijela Zajčeva opusa može se utvrditi da se sastoji od nominalno 19, a zapravo od samo 5 različitih skladbi/naslova. Među kraćim srodnim djelima nalaze se zborske popijevke (većinom za mješoviti zborski sastav uz orgulje, rjeđe a cappella), odnosno harmonizacije napjeva na tekstove pučke provenijencije: "Stala Majka", "Tužno jauče"/"Tužno plače", "Zdravo ruka desna", "Isusovu gorku muku". Dakle, uz jednu skladbu "Stabat Mater" bez oznake opusa, koja je uglazbljena za veći ansambl (s dovršenim jednim prvim stavkom očito započetoga većega djela) i spomenutih harmonizacija - Zajc je ostvario samo jedno značajnije i kompleksnije djelo u obliku cjelovečernjeg oratorija, "Stabat Mater" op. 814. Zajčevi radovi korizmenoga/pasionskoga sadržajnoga nadahnuća i poruke i srodni prinosi njegovih prethodnika i suvremenika, mogu se držati neprekinutim nastojanjima u obogaćivanju hrvatske glazbene baštine sakralnim umjetničkim djelima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
Napomena
Sažetak je skraćena verzija duljega sažetka u
tiskanom obliku rada.