Pregled bibliografske jedinice broj: 1172830
Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja
Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja // Canite et psallite. Zbornik u čast prof. mr. art. Miroslava Martinjaka povodom 70. godine života / Koprek, Katarina (ur.).
Zagreb: Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Kršćanska sadašnjost, 2021. str. 145-171
CROSBI ID: 1172830 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda
Igancija
Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike
kod
suvremenih hrvatskih skladatelja
(Under the Cross - from Leoplod Ignacije Ebner`s
"Oratorium in Es" to musical creativity of similar
themes created by contemporary Croatian composers)
Autori
Palić-Jelavić, Rozina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Canite et psallite. Zbornik u čast prof. mr. art. Miroslava Martinjaka povodom 70. godine života
Urednik/ci
Koprek, Katarina
Izdavač
Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Kršćanska sadašnjost
Grad
Zagreb
Godina
2021
Raspon stranica
145-171
ISBN
978-953-6420-35-3
Ključne riječi
Pod križem, Oratorium in Es, Golgota, Via crucis, Sedam Kristovih posljednjih riječi na križu, oratorij, kantata, Leopold Ignacije Ebner
(Pod križem (Under the cross), Oratorium in Es (Oratorio in Es), Golgota (Golghota), Via crucis, The last seven words of Christ on the cross)
Sažetak
Motivika križa/križnoga puta u glazbenome se izričaju može motriti iz triju perspektiva: kristološke - iz Kristovih misli / poruka s križa, marijanske - iz svijeta zbilje u boli Marije i/ili žena pod križem i perspektive izvanjskoga svijeta - doživljaja i osjećaja promatrača/svjedoka i pratitelja na križnome putu, kao i proživljenih osjećaja kasnijih naraštaja (vjerničkoga puka), te naposljetku, iz vizure emotivnoga i duhovnoga svijeta umjetnika različitih povijesno-stilskih razdoblja. Sintagma "pod križem" u glazbenome se stvaralaštvu često javljala kao lajtmotiv i zacijelo je najsnažniji imagem u šire shvaćenome kulturološkom i civilizacijskom kontekstu. Skladatelji su pritom posezali za duljim tekstnim predlošcima općeduhovne provenijencije, glazbeno uobličenima u složenoj višestavačnoj vokalno- instrumentalnoj formi (najčešće oratorija i kantate). Nadahnuće su crpili iz različitih izvora, rjeđe iz Evanđelja, a katkad su to bile slobodne parafraze liturgijskih tekstova, često i pjesnički stihovi. Motiv križnoga puta / pod križem / Golgote u glazbi se ostvarivao različitim oblikovnim (formalnim) i sadržajnim iskazima, očitujući subjektivno viđenje umjetnika i njihovih skladateljskih poetika. Djela ukazuju na raznolikost (glazbene) vrste, forme i oblika, opsega i namjene, stilskih obilježja i glazbeno- tekstnih utjecaja te na različite vrijednosne razine i recepcije. U hrvatskome se glazbenome stvaralaštvu motiv "pod križem" vezuje za nekoliko cjelovitih skladbi: oratorij (kantatu) "Oratorium in Es" (Pod križem) Leopolda Ignacija Ebnera, kantatu "Golgota" Josipa Magdića i pasionsku sliku "Golgota" Antuna Tomislava Šabana.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija, Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti
Napomena
Kategorizacija rada: izvorni znanstveni rad
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Rozina Palić-Jelavić
(autor)