Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1172830

Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja


Palić-Jelavić, Rozina
Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja // Canite et psallite. Zbornik u čast prof. mr. art. Miroslava Martinjaka povodom 70. godine života / Koprek, Katarina (ur.).
Zagreb: Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Kršćanska sadašnjost, 2021. str. 145-171


CROSBI ID: 1172830 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja
(Under the Cross - from Leoplod Ignacije Ebner`s "Oratorium in Es" to musical creativity of similar themes created by contemporary Croatian composers)

Autori
Palić-Jelavić, Rozina

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Canite et psallite. Zbornik u čast prof. mr. art. Miroslava Martinjaka povodom 70. godine života

Urednik/ci
Koprek, Katarina

Izdavač
Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Kršćanska sadašnjost

Grad
Zagreb

Godina
2021

Raspon stranica
145-171

ISBN
978-953-6420-35-3

Ključne riječi
Pod križem, Oratorium in Es, Golgota, Via crucis, Sedam Kristovih posljednjih riječi na križu, oratorij, kantata, Leopold Ignacije Ebner
(Pod križem (Under the cross), Oratorium in Es (Oratorio in Es), Golgota (Golghota), Via crucis, The last seven words of Christ on the cross)

Sažetak
Motivika križa/križnoga puta u glazbenome se izričaju može motriti iz triju perspektiva: kristološke - iz Kristovih misli / poruka s križa, marijanske - iz svijeta zbilje u boli Marije i/ili žena pod križem i perspektive izvanjskoga svijeta - doživljaja i osjećaja promatrača/svjedoka i pratitelja na križnome putu, kao i proživljenih osjećaja kasnijih naraštaja (vjerničkoga puka), te naposljetku, iz vizure emotivnoga i duhovnoga svijeta umjetnika različitih povijesno-stilskih razdoblja. Sintagma "pod križem" u glazbenome se stvaralaštvu često javljala kao lajtmotiv i zacijelo je najsnažniji imagem u šire shvaćenome kulturološkom i civilizacijskom kontekstu. Skladatelji su pritom posezali za duljim tekstnim predlošcima općeduhovne provenijencije, glazbeno uobličenima u složenoj višestavačnoj vokalno- instrumentalnoj formi (najčešće oratorija i kantate). Nadahnuće su crpili iz različitih izvora, rjeđe iz Evanđelja, a katkad su to bile slobodne parafraze liturgijskih tekstova, često i pjesnički stihovi. Motiv križnoga puta / pod križem / Golgote u glazbi se ostvarivao različitim oblikovnim (formalnim) i sadržajnim iskazima, očitujući subjektivno viđenje umjetnika i njihovih skladateljskih poetika. Djela ukazuju na raznolikost (glazbene) vrste, forme i oblika, opsega i namjene, stilskih obilježja i glazbeno- tekstnih utjecaja te na različite vrijednosne razine i recepcije. U hrvatskome se glazbenome stvaralaštvu motiv "pod križem" vezuje za nekoliko cjelovitih skladbi: oratorij (kantatu) "Oratorium in Es" (Pod križem) Leopolda Ignacija Ebnera, kantatu "Golgota" Josipa Magdića i pasionsku sliku "Golgota" Antuna Tomislava Šabana.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Teologija, Znanost o umjetnosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti

Napomena
Kategorizacija rada: izvorni znanstveni rad



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti

Profili:

Avatar Url Rozina Palić-Jelavić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Palić-Jelavić, Rozina
Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja // Canite et psallite. Zbornik u čast prof. mr. art. Miroslava Martinjaka povodom 70. godine života / Koprek, Katarina (ur.).
Zagreb: Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Kršćanska sadašnjost, 2021. str. 145-171
Palić-Jelavić, R. (2021) Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja. U: Koprek, K. (ur.) Canite et psallite. Zbornik u čast prof. mr. art. Miroslava Martinjaka povodom 70. godine života. Zagreb, Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Kršćanska sadašnjost, str. 145-171.
@inbook{inbook, author = {Pali\'{c}-Jelavi\'{c}, Rozina}, editor = {Koprek, K.}, year = {2021}, pages = {145-171}, keywords = {Pod kri\v{z}em, Oratorium in Es, Golgota, Via crucis, Sedam Kristovih posljednjih rije\v{c}i na kri\v{z}u, oratorij, kantata, Leopold Ignacije Ebner}, isbn = {978-953-6420-35-3}, title = {Pod kri\v{z}em - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvarala\v{s}tva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja}, keyword = {Pod kri\v{z}em, Oratorium in Es, Golgota, Via crucis, Sedam Kristovih posljednjih rije\v{c}i na kri\v{z}u, oratorij, kantata, Leopold Ignacije Ebner}, publisher = {Katoli\v{c}ki bogoslovni fakultet Sveu\v{c}ili\v{s}ta u Zagrebu ; Kr\v{s}\'{c}anska sada\v{s}njost}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {Pali\'{c}-Jelavi\'{c}, Rozina}, editor = {Koprek, K.}, year = {2021}, pages = {145-171}, keywords = {Pod kri\v{z}em (Under the cross), Oratorium in Es (Oratorio in Es), Golgota (Golghota), Via crucis, The last seven words of Christ on the cross}, isbn = {978-953-6420-35-3}, title = {Under the Cross - from Leoplod Ignacije Ebner`s "Oratorium in Es" to musical creativity of similar themes created by contemporary Croatian composers}, keyword = {Pod kri\v{z}em (Under the cross), Oratorium in Es (Oratorio in Es), Golgota (Golghota), Via crucis, The last seven words of Christ on the cross}, publisher = {Katoli\v{c}ki bogoslovni fakultet Sveu\v{c}ili\v{s}ta u Zagrebu ; Kr\v{s}\'{c}anska sada\v{s}njost}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font