Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1170045

Odnos osobina ličnosti, čitalačkih tendencija i empatije


Buljan, Terezija
Odnos osobina ličnosti, čitalačkih tendencija i empatije, 2021., diplomski rad, diplomski, Odjel za psihologiju, Zagreb


CROSBI ID: 1170045 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Odnos osobina ličnosti, čitalačkih tendencija i empatije
(Relationship between personality traits, reading tendencies and empathy)

Autori
Buljan, Terezija

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski

Fakultet
Odjel za psihologiju

Mjesto
Zagreb

Datum
24.02

Godina
2021

Stranica
63

Mentor
Mlačić, Boris

Ključne riječi
osobine ličnosti, čitalačke tendencije, fikcija, ne-fikcija, empatija
(personality traits, reading tendencies, fiction, non-fiction, empathy)

Sažetak
Istraživanja upućuju na to da je čitanje različite građe više od slobodne aktivnosti koja završava kada čitatelj zatvori knjigu. Ranije studije pokazale su da je čitanje fikcije, više nego čitanje ne-fikcije, pozitivno povezano sa socijalno-kognitivnim ishodima, osobito kognitivnom empatijom. Kako ranija istraživanja pokazuju da su i individualne razlike, posebice osobine ličnosti, važni prediktori čitalačkih tendencija, u kontekstu istraživanja odnosa empatije i čitanja važno je uzeti u obzir i njihov doprinos. Stoga, ovim se istraživanjem željelo ispitati predviđaju li osobine ličnosti i spol tendencije čitanja fikcije i ne-fikcije kod studenata te predviđa li tendencija čitanja fikcije empatiju povrh tendencije čitanja ne-fikcije, osobina ličnosti i spola. U istraživanju sudjelovalo je 429 studenata te su korišteni sljedeći upitnici: Markeri velepetorog modela ličnosti IPIP-50 (Mlačić i Goldberg, 2007), Skala emocionalne empatije i Skala mašte (Raboteg-Šarić, 2002) te novokonstruirani upitnik čitalačkih tendencija. Rezultati multiplih regresijskih analiza pokazuju da dimenzije ličnosti intelekta i emocionalne stabilnosti velepetorog modela pozitivno predviđaju tendenciju čitanja ne-fikcije te da su dimenzije intelekta i ugodnosti, kao i pripadnost ženskome spolu pozitivni, a dimenzija ekstraverzije negativan prediktor tendencije čitanja fikcije. Rezultati hijerarhijskih regresijskih analiza pokazuju da su dimenzije intelekta i ugodnosti te pripadnost ženskom spolu pozitivni prediktori kognitivne empatije te da tendencija čitanja fikcije pozitivno predviđa razinu kognitivne empatije povrh osobina ličnosti, spola i tendencije čitanja ne-fikcije. Dimenzija ugodnosti i ženski spol pokazali su se pozitivnim, a emocionalna stabilnost i ekstraverzija negativnim prediktorima afektivne empatije, dok tendencije čitanja fikcije i ne-fikcije nisu bili značajni prediktori povrh osobina ličnosti i spola.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Profili:

Avatar Url Boris Mlačić (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Buljan, Terezija
Odnos osobina ličnosti, čitalačkih tendencija i empatije, 2021., diplomski rad, diplomski, Odjel za psihologiju, Zagreb
Buljan, T. (2021) 'Odnos osobina ličnosti, čitalačkih tendencija i empatije', diplomski rad, diplomski, Odjel za psihologiju, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Buljan, Terezija}, year = {2021}, pages = {63}, keywords = {osobine li\v{c}nosti, \v{c}itala\v{c}ke tendencije, fikcija, ne-fikcija, empatija}, title = {Odnos osobina li\v{c}nosti, \v{c}itala\v{c}kih tendencija i empatije}, keyword = {osobine li\v{c}nosti, \v{c}itala\v{c}ke tendencije, fikcija, ne-fikcija, empatija}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Buljan, Terezija}, year = {2021}, pages = {63}, keywords = {personality traits, reading tendencies, fiction, non-fiction, empathy}, title = {Relationship between personality traits, reading tendencies and empathy}, keyword = {personality traits, reading tendencies, fiction, non-fiction, empathy}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font