Pregled bibliografske jedinice broj: 1169464
Provjera faktorske strukture upitnika roditeljskih ponašanja usmjerenih na profesionalni razvoj djece
Provjera faktorske strukture upitnika roditeljskih ponašanja usmjerenih na profesionalni razvoj djece // 25. DANI RAMIRA I ZORANA BUJASA: Knjiga sažetaka
Zagreb, Hrvatska, 2021. str. 150-150 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1169464 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Provjera faktorske strukture upitnika roditeljskih
ponašanja usmjerenih na profesionalni razvoj djece
(Factor structure of Parental Career-related Behavior
scale)
Autori
Šimunović, Mara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
25. DANI RAMIRA I ZORANA BUJASA: Knjiga sažetaka
/ - , 2021, 150-150
Skup
25. Dani Ramira i Zorana Bujasa (DRZB)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 30.09.2021. - 02.10.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
profesionalni razvoj ; roditeljska ponašanja ; razvoj karijere ; roditeljska podrška
(professional development ; parental behaviors ; career development ; parental support)
Sažetak
Roditelji su ključan izvor utjecaja u profesionalnom razvoju adolescenata. U istraživanjima je važno ispitivati ne samo opća obilježja roditeljstva, nego i roditeljska ponašanja koja su usmjerena na profesionalni razvoj djece. Prvu takvu skalu roditeljskih ponašanja razvile su Dietrich i Kracke (2009). Skala se sastoji od 15 čestica koje mjere tri vrste roditeljskih ponašanja - podršku, interferiranje te nedovoljnu uključenost. Originalna skala validirana je na uzorku njemačkih adolescenata u dobi između 15 i 18 godina. Cilj ovog istraživanja bio je provjeriti faktorsku strukturu hrvatskog prijevoda skale na uzorcima učenika osnovne te srednje škole. U uzorak srednjoškolaca bilo je uključeno 340 učenika iz sedam srednjih škola koji su polazili drugi, treći i četvrti razred. U uzorku osnovnoškolaca ispitana su 404 učenika viših razreda iz četiri osnovne škole. Podaci su prikupljeni unutar većeg istraživačkog projekta grupnim ispitivanjem u školama učenika ili u virtualnim razredima. Konfirmatornom faktorskom analizom dobiveno je adekvatno pristajanje očekivanog trofaktorskog modela roditeljskih ponašanja u oba dobna uzorka. Korelacije između latentnih faktora bile su vrlo slične korelacijama u originalnom validacijskom istraživanju: u oba uzroka utvrđena je negativna povezanost između faktora nedovoljne uključenosti i faktora podrške te pozitivna povezanost između faktora nedovoljne uključenosti i faktora interferiranja. Faktori podrške i interferiranja bili su u nultoj korelaciji u uzorku osnovnoškolaca i u niskoj negativnoj korelaciji kod srednjoškolaca. Može se zaključiti da skala ima sličnu latentnu strukturu kod učenika viših razreda osnovne škole i učenika srednje škole te je stoga primjenjiva kao mjera roditeljskih utjecaja u području profesionalnog razvoja i kod starijih i mlađih adolescenata. Ovaj nalaz predstavlja doprinos literaturi u ovom području budući da je skala do sada korištena većinom za ispitivanje roditeljskih utjecaja kod starijih adolescenata.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2019-04-7537 - Model slobodnog odlučivanja o karijeri: Uloga autonomne karijerne motivacije te zaštitnih i rizičnih faktora u profesionalnom razvoju adolescenata (FreeCareerChoice) (Šverko, Iva, HRZZ - 2019-04) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Profili:
Mara Šimunović
(autor)