Pregled bibliografske jedinice broj: 1168175
Emocionološki pristup suvremenoj hrvatskoj drami (na primjeru Nore danas Mire Gavrana)
Emocionološki pristup suvremenoj hrvatskoj drami (na primjeru Nore danas Mire Gavrana) // FLUMINENSIA: časopis za filološka istraživanja, 33 (2021), 2; 597-630 doi:10.31820/f.33.2.2 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1168175 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Emocionološki pristup suvremenoj hrvatskoj drami (na
primjeru Nore danas Mire Gavrana)
(EMOTIONOLOGICAL APPROACH TO CONTEMPORARY CROATIAN
DRAMA (ON THE EXAMPLE OF NORA DANAS BY MIRO GAVRAN))
Autori
Alfirević, Jelena
Izvornik
FLUMINENSIA: časopis za filološka istraživanja (0353-4642) 33
(2021), 2;
597-630
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
emocionologija ; suvremena drama ; Miro Gavran ; rodni odnosi ; konceptualna metafora ; emocijska metamorfoza
(emotionology ; contemporary drama ; Miro Gavran ; gender relations ; conceptual metaphor ; emotional reversal)
Sažetak
Suvremena hrvatska psihološka drama, Gavranova Nora danas (2005.), analizirat će se iz književnoteorijskog emocionološkog aspekta. S obzirom da do sada u hrvatskoj znanosti o književnosti ne postoji pisani trag o znanstvenom radu iz područja književne emocionologije (suvremena književnoteorijska disciplina) u istraživanju hrvatske književnosti moderne i postmoderne, ovaj rad smatra se književnoznanstvenim emocionološkim prvijencem toga razdoblja. Uvodno će se prikazati teorijski okvir emocionologije s naglaskom na hrvatsku književnu znanost (godine 2012. tiskan je prvi hrvatski emocijski zbornik Poj željno). Veza između emocija i književnosti je imanentna (Brković, 2015), a znanstveni interes rada usmjeren je na istraživanje funkcionalnosti (za)dane emocionalne kategorije dramskih likova u dramskome tekstu, u oblikovanju socijalne relacije, konkretno rodnih odnosa i literarne manifestacije emocija. Cilj je prikazati ulogu karakterističnih emocija (ljutnje, straha, tuge, radosti) u izgradnji identiteta dramskih likova Nore i Tonija (antilutke i lutka), a posebno s obzirom na rodnu stereotipizaciju. Metodologija je usmjerena na dramsku narativnu strukturu s integracijom metodoloških okvira afektivne naratologije i teorija konceptualne metafore. Analizirajući emocije kao ekspresiju osjećaja u književnom tekstu (Brković, 2015), strategije reprezentacija emocija te recepciju emocija u suvremenoj hrvatskog drami, istražuju se suvremene koncepcije teorije književnosti ‒ emocionologije, uz doticaj kognitivne psihologije te neurobioloških i filozofskih teorija o emocijama. Novoosmišljenim pojmovima: emocijska metamorfoza, emocijska evolucija, emocijska životinja, emocijska žrtva, emocionalna invalidnost, jake i slabe emocije, emocijska bolest u ovome radu želi se dati doprinos terminologiji emocionologije, koja je još uvijek neusuglašena i u razvitku (Robinson 2004 ; Keen 2011). Novim, emocijskim čitanjem književnog teksta sugerira se i ključ razumijevanja temeljnih odnosa (dramske) naracije, a unutar poetike suvremene (dramske) književnosti. EMOTIONOLOGICAL APPROACH TO CONTEMPORARY CROATIAN DRAMA (ON THE EXAMPLE OF NORA DANAS BY MIRO GAVRAN) Gavran's Nora danas (2005), a contemporary Croatian psychological drama, is analysed from a literary-theoretical emotional point of view. Considering that this is the first scientific work of its kind about either world or Croatian modern and/or contemporary literature that deals with emotional studies as a contemporary literary discipline, a theoretical framework of emotional studies will be presented with an emphasis on Croatian literary science (the first Croatian emotional collection Poj željno was published in 2012). The connection between emotions and literature is immanent (Brković, 2015), and this paper focuses on researching the functionality of the (given) emotional category of the protagonist of a dramatic text in shaping social relations, specifically gender relations and literary manifestations of emotions. The aim is to show the role of typical emotions (anger, fear, sadness, joy) in building the identity of the dramatic protagonists Nora and Tony (anti-puppet and puppet), especially with respect to gender stereotyping. The methodology focuses on the dramatic narrative structure by integrating the methodological frameworks of affective narratology and the theory of conceptual metaphor. By analysing emotions as an expression of feelings in a literary text (Brković, 2015), strategies of emotion representations and reception of emotions in contemporary Croatian drama, we explore contemporary concepts of literary theory - emotional studies, also touching upon cognitive psychology and neurobiological and philosophical theories of emotions. The newly conceived notion of emotional reversal, emotional evolution, emotional animal, emotional victim, emotional disability, strong and weak emotions, emotional illness in this paper seeks to contribute to the terminology of emotionalism, which is still inconsistent as it is still being developed (Robinson 2004, Keen 2011). A new, emotional reading of a literary text also suggests the key to understanding the fundamental relations of (dramatic) narration within the poetics of contemporary (dramatic) literature.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kliničke medicinske znanosti, Interdisciplinarne društvene znanosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Književnost
POVEZANOST RADA
Projekti:
VLASTITA-SREDSTVA-IP.01.2021.09 - Tijelo, identitet i emocije u hrvatskoj i slavenskim književnostima 20. i 21. stoljeća (TIEH2021) (Kuvač-Levačić, Kornelija, VLASTITA-SREDSTVA ) ( CroRIS)
Ustanove:
Sveučilište u Zadru
Profili:
Jelena Alfirević Franić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus