Pregled bibliografske jedinice broj: 1165281
Konkurentnost i komparativne prednosti u globalnoj digitalnoj ekonomiji
Konkurentnost i komparativne prednosti u globalnoj digitalnoj ekonomiji. Zagreb: Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2021 (ostalo)
CROSBI ID: 1165281 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Konkurentnost i komparativne prednosti u globalnoj
digitalnoj ekonomiji
(Competitiveness and comparative advantages in global
digital economy)
Autori
Franc, Sanja ; Bilas, Vlatka ; Bošnjak, Mile
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, ostalo, ostalo
Izdavač
Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2021
Stranica
198+XIV
ISBN
978-953-346-170-0
Ključne riječi
konkurentnost, komparativne prednosti, globalna ekonomija, digitalna ekonomija
(competitiveness, comparative advantages, global economy, digital economy)
Sažetak
Globalizacija je oblikovala gotovo sva gospodarstva u svijetu. Utječe na proizvodnju dobara i pružanje usluga, na zaposlenost, na upotrebu proizvodnih faktora, na ulaganja u svim njihovim oblicima te na tehnologiju i njezin prijenos među zemljama. Značajan je utjecaj globalizacije na produktivnost, učinkovitost korištenja proizvodnih faktora te na konkurentnost, kako na međunarodnom tako i na domaćem tržištu. Brojni su drugi utjecaji globalizacije na gospodarstva zemalja, pozitivni i negativni. Upravo kao što je proteklih desetljeća globalizacija imala značajan i transformativan utjecaj na svjetska gospodarstva, danas se širi novi trend digitalne transformacije koji će jednako tako transformativno djelovati na mnoge aspekte gospodarstva, društva i života pojedinaca. Naime, digitalne tehnologije mogu također utjecati na zaposlenost, produktivnost i, posljedično, na konkurentnost. Međutim, povoljni utjecaji primjene digitalnih tehnologija ne nastaju automatski te je potrebno ispuniti određene preduvjete, osobito vezano uz dostupnost vještina i infrastrukture. Analiza izvora i čimbenika konkurentnosti u novoj digitalnoj ekonomiji stoga je iznimno važno i zanimljivo pitanje. Komparativne prednosti, bez obzira na izvore, najvažnija su teorijska pretpostavka međunarodne trgovine. Digitalna transformacija utjecala je na promjenu oblika i obrazaca međunarodne trgovine i sve se više širi digitalna trgovina. Danas se stvaranje vrijednosti temelji na digitalnim platformama i podacima kao ključnom resursu. Knjiga Konkurentnost i komparativne prednosti u globalnoj digitalnoj ekonomiji namijenjena je studentima poslijediplomskog specijalističkog studija Upravljanje izvozom, ali i svima koji se bave područjem međunarodne ekonomije i poslovanja. Knjiga se sastoji od šest poglavlja. Prvo poglavlje obuhvaća pregled povijesnog razvoja teorije međunarodne trgovine, kao i pregled suvremenih teorija međunarodne trgovine. Pobliže se obrađuje tema specijalizacije u međunarodnoj trgovini te se objašnjavaju razlike između komparativnih i konkurentskih prednosti. U drugom poglavlju objašnjeni su temelji konkurentnosti u digitalnoj ekonomiji, pri čemu se definira konkurentnost na različitim razinama i čimbenici konkurentnosti te se povezuje gospodarski rast, konkurentnost i održivi razvoj. Pojašnjava se način ocjene i komparativne analize konkurentnosti. Treće poglavlje bavi se glavnim obilježjima i trendovima u digitalnoj ekonomiji. Analiziraju se prednosti, slabosti, prilike i prijetnje digitalne ekonomije te se razrađuju suvremeni trendovi potaknuti digitalnom transformacijom poput integriranog pristupa izradi politika, restrukturiranja globalnih lanaca vrijednosti, potreba za novim vještinama i globalnih geoekonomskih promjena. Dodatno se pojašnjava kako industrija 4.0 podržava konkurentske prednosti. U četvrtom poglavlju pobliže su objašnjena obilježja digitalnih tržišta kao ključne infrastrukture za djelovanje novih poslovnih modela, digitalne platforme i važnost podataka, zatim su sažete prednosti i nedostaci digitalne ekonomije te se daje osvrt na problematiku stvaranja vrijednosti u zemljama u razvoju. Peto poglavlje posvećeno je digitalnom poduzetništvu i njegovu utjecaju na konkurentnost i izvoz. Definira se pojam digitalnog poduzetništva i koncept ekosustava digitalnog poduzetništva, objašnjava se uloga otvorenih inovacija i potencijal digitalnih tehnologija za uključivanje u globalne lance vrijednosti i izvoz. Objašnjena je uloga digitalnog poduzetništva u ruralnom razvoju te su analizirani izazovi regulacije tržišnog natjecanja na digitalnom tržištu. U posljednjem, šestom poglavlju objašnjava se veza između trgovinske politike i konkurentnosti, zatim se obrađuju trgovinska otvorenost i izvoz kao odrednice konkurentnosti te se daje osvrt na iskustva iz poremećaja uzrokovanih pandemijom bolesti COVID-19. Danas zemlje konkuriraju u različitim područjima, uključujući trgovinu, ulaganja i politiku pa je stoga i uloga diplomacije važna te se detaljnije objašnjava u zadnjem dijelu ovog poglavlja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Ekonomski fakultet, Zagreb