Pregled bibliografske jedinice broj: 1163970
PoČiP i ČiP – inovativni hrvatski testovi za procjenu čitanja i pisanja
PoČiP i ČiP – inovativni hrvatski testovi za procjenu čitanja i pisanja // International interdisciplinary scientific conference: READERS AND READING IN THE DIGITAL AGE / Togonal, Marijana (ur.).
Zagreb: Hrvatsko katoličko sveučilište, 2021. str. 106-108 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1163970 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
PoČiP i ČiP – inovativni hrvatski testovi za
procjenu čitanja i pisanja
(PoČiP and ČiP - innovative Croatian tests for the
assessment of reading and writing)
Autori
Kuvač Kraljević, Jelena ; Lenček, Mirjana ; Matić, Ana ; Štefanec, Antonia ; Jozipović, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
International interdisciplinary scientific conference: READERS AND READING IN THE DIGITAL AGE
/ Togonal, Marijana - Zagreb : Hrvatsko katoličko sveučilište, 2021, 106-108
ISBN
978-95-8014-61-1
Skup
International interdisciplinary scientific conference: READERS AND READING IN THE DIGITAL AGE
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.11.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
čitanje ; pisanje ; dijagnostički test ; hrvatski jezik
(reading ; writing ; diagnostic test ; Croatian language)
Sažetak
U jezicima alfabetske ortografije moguće je koristiti zajedničke teorijske opise učenja vještina čitanja i pisanja, no pri operacionalizaciji tih opisa u prvom redu potrebno je uvažavati lingvističke osobitosti jezika kao i posebnosti ortografskih odrednica, odnosno pravila pisane izvedbe. Upravo iz tih razloga izravno preuzimanje i prevođenje testova za procjenu vještina čitanja i pisanja nikako nije poželjan način izrade mjernog instrumentarija. Procjena pismenosti temelji se na razumijevanju jezika, njegovog usvajanja i učenja te na razumijevanju kako jezik utječe na sam proces procjene (Standards for the Assessment of Reading and Writing, National Council of Teachers of English, 2009). Izrada testa za procjenu vještina čitanja i pisanja u hrvatskom jeziku provodi se u sklopu projekta Razvoj inovativnog dijagnostičkog instrumentarija za rano prepoznavanje djece s disleksijom (KK.01.2.1.02.0167) u partnerskoj sinergiji Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta (ERF) i Naklade Slap d.o.o. Razvijaju se dva neovisna testa ; prvi - PoČiP, za procjenu čitanja i pisanja na kraju 2. razreda tj. na kraju razdoblja početnog čitanja i pisanja te drugi - ČiP za procjenu uspješnosti automatizacije pročitanog na kraju 3. i 4. razreda. U ovom su jezično složenom, organizacijski i vremenski zahtjevnom postupku integrirane sve odrednice niza fonološki utemeljenih teorija čitanja i pisanja kojima se prvenstveno definira vještina dekodiranja te teorije razumijevanja pročitanog koje se oslanjaju na vještinu dekodiranja i razumijevanja govorenog jezika. Na takvoj su teorijskoj osnovi oprimjereni jezično specifični zadatci koji su, osim prema dvjema osnovnim odrednicama čitanja - tečno i s razumijevanjem, usmjereni i prema drugim jezičnim vještinama. Cilj je ovog rada prikazati važnost izrade jezično specifičnih testova za procjenu čitanja i pisanja u hrvatskom jeziku ; prikazati način izrade ispitnih čestica i lingvističkih preduvjeta koji trebaju biti zadovoljeni prije oblikovanja samih ispitnih čestica. Oba testa kreiraju se i u e- obliku uvažavajući i činjenicu da je priroda pismenosti promjenjiva te da danas mnoga djeca čitaju puno više digitalno, a manje koristeći papir. Ovime se stvaraju preduvjeti za testiranje pismenosti na posve novi način uvažavajući promjene koje su razvojem tehnologije utjecale na ono što i kako čitamo.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Projekti:
undefined
MINGO-ESIF-KK.01.2.1.02.0167 - Razvoj inovativnog dijagnostičkog instrumentarija za rano prepoznavanje djece s disleksijom (RiDys) (RiDys) (Kuvač Kraljević, Jelena, MINGO - Povećanje razvoja novih proizvoda i usluga koji proizlaze iz aktivnosti istraživanja i razvoja - faza II“ (KK.01.2.1.02)) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb