Pregled bibliografske jedinice broj: 1159441
PSIHOLOŠKI ASPEKTI ČITANJA I PISANJA
PSIHOLOŠKI ASPEKTI ČITANJA I PISANJA // IZAZOVI SUVREMENOG ŽIVOTA / Barbara Kalebić Maglica, Irena Miletić (ur.).
online: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2021. str. 120-120 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1159441 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
PSIHOLOŠKI ASPEKTI ČITANJA I PISANJA
(PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF READING AND WRITING)
Autori
Nikčević-Milković, Anela
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
IZAZOVI SUVREMENOG ŽIVOTA
/ Barbara Kalebić Maglica, Irena Miletić - Online : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2021, 120-120
ISBN
978-953-49429-1-8
Skup
28. godišnja konferencija hrvatskih psihologa "Izazovi suvremenog života – kako psiholozi mogu pomoći?"
Mjesto i datum
Online, 10.11.2021. - 13.11.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
psihologija pisanja, psihologija čitanja, pismenost
(psychology of writing, psychology of reading, literacy)
Sažetak
U Godini čitanja u Republici Hrvatskoj, čiji je cilj pridonijeti kulturi čitanja, odnosno poticati čitanje kao osobitu društvenu vrijednost, predavanje o psihološkim aspektima pismenosti upravo je tema koja se jako dobro programski uklapa. U predavanju će se predočiti dva područja psihologije: Psihologija pisanja i Psihologija čitanja koje se bave razvojnim aspektima pismenosti, poučavanjem čitanja i pisanja, njihovim kognitivnim osnovama, teškoćama u ova dva aspekta, neurološkim osnovama pisanja rukom/digitalnim pisanjem i sl. Za razvoj pismenosti naročito je važna motivacija za čitanje i pisanje, a u novije vrijeme istražuju se i obrazovne emocije vezane uz ova dva aspekta. Krajnji cilj čitanja je razviti strastvene čitače (Čudina-Obradović, 2014), a krajnji cilj pisanja razviti kompetentne autore tekstova (Nikčević-Milković, 2018). Kako bi se to postiglo, potrebno je razvijati samoregulaciju učenja u ovim područjima, strategije čitanja i pisanja te osuvremeniti poučavanje ovih aspekata u školama. Metodički aspekti poučavanja ove dvije jezične djelatnosti danas se itekako mijenjaju s obzirom na velike društvene promjene (npr. brži i fleksibilniji način života, sveprisutna digitalizacija, veća mobilnost). Danas govorimo o tzv. raznopismenosti (engl. multiliteracy) koja, osim čitateljske, uključuje i mnoge druge (npr. vizualnu, financijsku, medijsku, informacijsku, računalnu) (Stričević, 2011). Stoga danas u razredima potičemo suradničko učenje, uvježbavanje strategija čitanja i pisanja, oblikovanje uvjeta učenja koji nalikuju profesionalnim govornicima, piscima i sl. Nažalost, u mnogim školama u svijetu, pa tako i u Republici Hrvatskoj, obrazovne promjene koje su nužne ne događaju se dovoljno brzo, a širi društveni kontekst i obrazovne politike nedovoljno ističu vrijednost pismenosti (Graham, 2018). Ovo predavanje za cilj ima barem malo pridonijeti promjenama na bolje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Interdisciplinarne društvene znanosti