Pregled bibliografske jedinice broj: 1155513
Što slike znaju? Umjetnost, aproprijacija, kulturalna triangulacija
Što slike znaju? Umjetnost, aproprijacija, kulturalna triangulacija // Filozofska istraživanja, 41 (2021), 163; 513-530 doi:10.21464/fi41303 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1155513 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Što slike znaju? Umjetnost, aproprijacija, kulturalna triangulacija
(What do Pictures Know? Art, Appropriation, Cultural Triangulation)
Autori
Purgar, Krešimir
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 41
(2021), 163;
513-530
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
slika, aproprijacija, kulturalna triangulacija, pamćenje slike, W. J. T. Mitchell, Horst Bredekamp, Michele Cometa, David Freedberg
(image, appropriation, cultural triangulation, image memory, W. J. T. Mitchell, Horst Bredekamp, Michele Cometa, David Freedberg)
Sažetak
U radu nastojimo rasvijetliti postupke koje je potrebno primijeniti utoliko, ukoliko želimo ustanoviti posljedice koje nastupaju kada se sedimenti značenja u slikama talože jedan na drugi stvarajući specifičnu slikovnu epistemologiju. Također ćemo ukazati na neke interdisciplinarne mehanizme analize slikovnog materijala, poput »kulturalne simptomatologije« i »kulturalne triangulacije«, a dat ćemo i tipologiju kulturalno-povijesnih sedimentacija slikovnog značenja koje ovdje nazivamo aproprijacija. Zaključit ćemo da Bredekampova teorija slikovnih činova, jednako kao i Mitchellove slike kao »žudeći objekti« te Beltingovo razumijevanje ljudskog tijela kao »medija slike« upućuju na to da je interakcija čovjeka i slike ogledalo njegove vlastite želje za proizvodnjom paralelnog svijeta koji on doživljava stvarnim, ali, kako je to objasnio Lambert Wiesing, ne mora u njemu sudjelovati jer slika omogućava različite oblike participacije ili izostanka iz participacije u stvarnom događaju. Ono što slike »znaju« jest specifična posljedica činjenice da neživi slikovni objekti mogu posjedovati pamćenje, ali – za razliku od umjetne inteligencije – svoje znanje mogu aktivirati samo u recipročnom komunikacijskom odnosu s ljudima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Profili:
Krešimir Purgar
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus