Pregled bibliografske jedinice broj: 1154482
Poučavanje čitanja i pisanja u 21. stoljeću
Poučavanje čitanja i pisanja u 21. stoljeću // Knjižica sažetaka Dijete i jezik danas, Čitanje u suvremenom okruženju / Mikac, Una, Mehulić, Jasmina (ur.).
Osijek, 2021. str. 41-41 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1154482 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Poučavanje čitanja i pisanja u 21. stoljeću
(Teaching reading and writing in the 21st century)
Autori
Nikčević-Milković, Anela
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Knjižica sažetaka Dijete i jezik danas, Čitanje u suvremenom okruženju
/ Mikac, Una, Mehulić, Jasmina - Osijek, 2021, 41-41
Skup
10. međunarodni znanstveni skup: Dijete i jezik danas - Čitanje u suvremenom okruženju =10th International Scientific Conference: Children and Language Today - Reading in contemporary context
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 16.09.2021. - 18.09.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
strategije čitanja i pisanja, vještine čitanja i pisanja, poučavanje, učinkoviti programi čitanja i pisanja, učenici
(reading and writing strategies, reading and writing skills, teaching, reading and writing programmes, students)
Sažetak
Uslijed kontekstualnih promjena u društvu (brži i fleksibilniji način života, veći utjecaj medija, digitalizacija) mijenja se poučavanje čitanja i pisanja. Iako je glavni cilj obrazovanja poučiti učenike učinkovitoj uporabi vještine čitanja i pisanja, mnoge škole u svijetu ne postižu taj cilj jer je poučavanje neodgovarajuće u mnogim razredima (Graham, 2018.). Istraživanja s područja psihologije čitanja i pisanja pokazuju niz čimbenika koji koče odgovarajuće poučavanje: nedovoljno vrijeme poučavanja, neodgovarajuća nastavnička pripremljenost, izostanak poučavanja čitanja na kritičkoj i kreativnoj razini, izostanak poučavanja pisanja dužih tekstova koji traže analizu i interpretaciju, malo suradničkoga učenja, velika brojnost učenika u razredu te broj učenika s teškoćama, odsutnost digitalne tehnologije u razredima, rijetko formativno ocjenjivanje postignuća učenika, nedovoljno poticanje motivacije za čitanje i pisanje, rijetka primjena nastavničkih postupaka koji proizlaze iz primjera dobre prakse i prilagodbe učenicima s teškoćama čitanja i pisanja, nedostatna nastavnička vjerovanja o značenju čitanja i pisanja za budućnost učenika, nacionalne, regionalne i školske politike koje ne ulažu u obrazovanje nastavnika i ne mijenjaju postojeće obrazovne sustave te povijesni, socijalni, kulturni i politički utjecaji koji nedovoljno ističu vrijednost čitanja i pisanja. U radu se navode najčešće korišteni programi poučavanja čitanja i pisanja u svijetu čije su evaluacije dokazale njihovu učinkovitost (Nikčević-Milković, 2018.). Na temelju rezultata brojnih istraživanja s područja psihologije čitanja i pisanja nastavnici koji provode odgovarajuće programe čitanja i pisanja jesu oni koji oblikuju sveobuhvatne i suradničke programe, posvećuju znatno vremena poučavanju čitanja i pisanja u svojim razredima te se koriste primjerima dobre prakse. Mnogi nastavnici pismeno izražavanje rabe kao potporu učenju u višim razredima osnovne škole i srednjoj školi te prilagođavaju poučavanje čitanja i pisanja učenicima s teškoćama. Prema Graham (2018.), istraživanja pokazuju da mnogi nastavnici prenaglašavaju poučavanje osnovnih vještina čitanja i pisanja, dok premalo pozornosti posvećuju uvježbavanju kritičnih procesa poput planiranja, izrade nacrta i ispravljanja teksta kod pismenog izražavanja te pregledavanja teksta, identificiranja glavne ideje teksta, stvaranja zaključaka i sažimanja teksta kod čitanja (tzv. strategije pisanja i čitanja).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Interdisciplinarne društvene znanosti, Interdisciplinarne humanističke znanosti