Pregled bibliografske jedinice broj: 1149589
Utjecaj masovnih medija na formiranje mišljenja hrvatskih studenata o djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom, Edukacijsko- rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Rektorova nagrada za ak.god. 2020./2021.
Utjecaj masovnih medija na formiranje mišljenja hrvatskih studenata o djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom, Edukacijsko- rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Rektorova nagrada za ak.god. 2020./2021., 2021. (rektorova nagrada).
CROSBI ID: 1149589 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj masovnih medija na formiranje mišljenja
hrvatskih studenata o djeci s teškoćama u razvoju
i osobama s invaliditetom, Edukacijsko-
rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu,
Rektorova nagrada za ak.god. 2020./2021.
(Influence of massmedia on forming opinions of
Croatian students about children with
developmental difficulties and persons with
disabilities)
Autori
Mrinjek, Dunja (Pinjatela, Renata - mentorica)
Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, rektorova nagrada
Godina
2021
Ključne riječi
masovni mediji ; djeca s teškoćama u razvoju ; osobe s invaliditetom ; mišljenja studenata Republike Hrvatske
(massmedia, children with developmental difficulties, persons with disabilities, opinions of students of the Republic of Croatia)
Sažetak
U današnjem svijetu masovni mediji su sveprisutni čimbenici života pojedinca od njegove najranije dobi(Balvan, 2017). Unatoč istaknutom utjecaju na sva područja čovjekova života, u masovnim medijima često se mogu uočiti nepravilne i diskriminirajuće informacije te pogrdni nazivi, a upravo takve informacije o djeci s teškoćama u razvoju [TUR] i osobama s invaliditetom [OSI] često se u njima pojavljuju(Knezović and Maksimović, 2016). Premda su studenti osobe koje su u današnjici veći dio svog života izložene prisustvu masovnih medija, ističe se pitanje utječu li oni zaista na formiranje njihovog mišljenja. Cilj ovog istraživanja bio je pobliže opisati utjecaj masovnih medija na formiranje mišljenja hrvatskih studenata o djeci s teškoćama u razvoju i osobama s invaliditetom. U istraživanju je sudjelovalo 640 studenata različitih fakulteta koji studiraju na području Republike Hrvatske (85, 8% studentica, 14, 2% studenata). Prosječna dob ispitanika iznosila je 21 godinu. Istraživanje je provedeno u obliku online anketnog upitnika s 58 pitanja, a prikupljeni podaci obrađeni su SPSS softverskim paketom za statističku obradu podataka. Rezultati pokazuju da najviše studenata smatra kako masovni mediji utječu na formiranje njihovog mišljenja (9, 4% u potpunosti, 39, 4% nešto manje te se 35, 6% ne može odlučiti), a najčešći izvor informacija koji studenti koriste je internet (99, 2% ispitanika). Pozitivna činjenica je da većina studenata navodi kako je sklona provjeri istinitosti informacija koje dobiva putem masovnih medija (15, 5% uvijek, 39, 6% većim dijelom). Utvrđeno je kako postoji statistički značajna niska negativna korelacija između osobnog poznavanja djece s TUR i/ili OSI te mišljenja o ovim osobama (rs=-0, 148, N=622, p<0, 01), odnosno da je poznanstvo djece s TUR i OSI povezano s pozitivnijim mišljenjima o njima. Primjenom Mann- Whitney testa nije uočena statistički značajna razlika između žena i muškaraca u mišljenjima o djeci s TUR i OSI {; ; ; ; (Nž=540, Nm=89)= 22081, 500, Z=-1, 578, p>0, 05}; ; ; ; . Spearmanovim koeficijentom korelacije utvrđeno je da studenti koji znanje o djeci s TUR i OSI češće stječu isključivo putem masovnih medija, ujedno smatraju da su djeca s TUR i OSI vjerodostojno predstavljena u masovnim medijima (rs=0, 109, N=633, p<0, 01), da dijete ili osoba bez teškoća ili invaliditeta može vjerodostojno prikazati osobine, ponašanja ili mišljenja djece s TUR i OSI (rs=0, 117, N=634, p<0, 01), da su djeca s TUR i OSI „teret društva“ (rs=0, 095, N=634, p<0, 05), da djeca s TUR i OSI trebaju skupa pomagala kako bi mogli funkcionirati u svakodnevnom životu (rs=0, 082, N=631, p<0, 05), da djeca s TUR i OSI uvijek nešto zahtijevaju kroz masovne medije(rs=0, 176, N=632, p<0, 01), da se teškoće u razvoju i invaliditet mogu izliječiti(rs=0, 188, N=629, p<0, 01), da su za djecu s TUR i OSI primjereni naziv „invalidi“ te „osobe s retardacijom“ (rs=0, 218, N=631, p<0, 01 ; rs=0, 164, N=631, p<0, 01), da djeca s TUR i OSI imaju posebne potrebe (rs=0, 122, N=628, p<0, 01), da je svaki oblik teškoća u razvoju i invaliditeta vidljiv (rs=0, 235, N=630, p<0, 01), da djeca s TUR i OSI mogu obavljati samo najjednostavnije poslove(rs=0, 224, N=632, p<0, 01), da su osobe s poremećajem iz spektra autizma opasne(rs=0, 150, N=627, p<0, 01), da cjepivo uzrokuje poremećaje iz spektra autizma(rs=0, 084, N=626, p<0, 05), da OSI ne mogu osnovati svoju obitelj (rs=-0, 139, N=631, p<0, 01), da se djeci s TUR i OSI daje više poticaja i prilika za napredovanje u životu nego drugim ljudima (rs=0, 163, N=633, p<0, 01)te manje provjeravaju istinitost informacija dobivenih putem masovnih medija(rs=-0, 131, N=637, p<0, 01). Zaključno, ističe se važnost prijenosa istinitih informacija i pravilnih pojmova vezanih za djecu s TUR i OSI u masovnim medijima, više medijskog prostora za djecu s TUR i OSI te potreba za edukacijom društva ovim osobama s ciljem bolje informiranosti, pozitivnijih mišljenja te posljedično potpunoj inkluziji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Renata Pinjatela
(autor)