Pregled bibliografske jedinice broj: 1148413
Transfer vrijednosti s roditelja na djecu
Transfer vrijednosti s roditelja na djecu // Školski vjesnik : časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, 65 (2016), 3; 489-489 (domaća recenzija, pregledni rad, ostalo)
CROSBI ID: 1148413 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Transfer vrijednosti s roditelja na djecu
(VALUE TRANSFER FROM PARENTS TO CHILDREN)
Autori
Družinec, Vlatka
Izvornik
Školski vjesnik : časopis za pedagogijsku teoriju i praksu (0037-654X) 65
(2016), 3;
489-489
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, ostalo
Ključne riječi
čimbenici u prijenosu vrijednosti ; obitelj ; odgoj za vrijednosti ; socijalizacija
(value transfer factors, family, value education, socialization)
Sažetak
Proces socijalizacije započinje unutar obitelji tijekom kojeg roditelji izgrađuje moralne, društvene i kulturne vrijednosti svoje djece. Transfer vrijednosti s roditelja na djecu obuhvaća one vrijednosti koje cijene i žive roditelji sami, ali i vrijednosti koje vrednuje društvo i okolina u kojoj dijete živi, a za koje roditelji smatraju da bi ih njihova djeca trebala usvojiti.U transferu vlastitih vrijednosti roditelji su uglavnom uspješni, čemu u prilog idu rezultati istraživanja kojima je utvrđena statistički značajna pozitivna povezanost između vrijednosti roditelja i djece (Kohn, Slomczynski i Schoenbach, 1986 ; Rohan i Zanna, 1996 ; Albert, Trommsdorff i Wisnubrata, 2009 ; Reić Ercegovac i Koludrović, 2012 ; Visković, 2013 ; Headey, Muffels i Wagner, 2014). Transfer vrijednosti obuhvaća dječju percepciju i razumijevanje roditeljskih vrijednosti te (ne)prihvaćanje vrijednosti kao vlastitih (Grusec i Goodnow, 1994). Roditelj, dijete i socioekonomske prilike obitelji faktori su o kojima ovisi uspješnost procesa prijenosa roditeljskih vrijednosti na djecu (Schönpflug i Yan, 2014). Djeca usvajaju vrijednosti u svakodnevnim interakcijama sa osobama iz svoje okoline, a roditelji u transferu vrijednosti na djecu koriste različite metode koje su najčešće temeljene na vlastitom životnom iskustvu ili stavovima o odgoju. U radu se daje pregled literature s područja transfera vrijednosti s roditelja na djecu. Na jednom mjestu sažeti su zaključci znanstvenih istraživanja o utjecaju karakteristika prenositelja vrijednosti (roditelja) i recipienta vrijednosti (djece) te sociokulturnih obilježja obitelji na formiranje vrijednosti kod djece. Rad je namijenjen osobama koje se bave odgojem djece, posebice roditeljima/skrbnicima, koji najčešće nemaju formalno pedagoško obrazovanje. Kako bi dijete usvajalo vrijednosti kojima društvo pridodaju važnost, roditelji bi trebali osvijestiti veličinu vlastitog autoriteta i modela kojeg pružaju svojoj djeci, razumjeti proces formiranja vrijednosnog sustava u odnosu na stupanj kognitivne zrelosti djeteta i primjenjivati adekvatne odgojne metode te prije svega, shvatiti značenje pojma vrijednosti i njihovu važnost u privatnom i društvenom životu svakog pojedinca.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)