Pregled bibliografske jedinice broj: 1145511
Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog diskursa
Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog diskursa // Jezik u digitalnom okruženju / Mikić Čolić, Ana ; Glušac, Maja (ur.).
Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021. str. 43-44 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1145511 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog
diskursa
(Syntactic complexity analysis of children’s
narrative discourse)
Autori
Hržica, Gordana ; Bedeković, Magdalena ; Kramarić, Matea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Jezik u digitalnom okruženju
/ Mikić Čolić, Ana ; Glušac, Maja - Osijek : Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021, 43-44
ISBN
978-953-314-150-3
Skup
35. međunarodni znanstveni skup Hrvatskog društva za primijenjenu lingvistiku: Jezik u digitalnom okruženju
Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 09.09.2021. - 11.09.2021
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
pripovjedni diskurs ; sintaktička složenost ; dobne razlike
(narrative discourse ; syntactic complexity ; age-related differences)
Sažetak
Pripovijedanje je važan pokazatelj kognitivnog i jezičnog razvoja, stoga se pripovjedni diskurs često rabi za analizu dječjeg jezika. Pritom je moguće analizirati različite dimenzije, a jedna od njih je i sintaktička složenost. Mjere koje se najčešće rabe u procjeni sintaktičke složenosti su prosječna duljina iskaza / T-jedinice / C- jedinice, prosječna duljina klauze i gustoća klauza. Međutim, budući da rezultati dosadašnjih istraživanja nisu jednoznačni, nije jasno koliko su te mjere osjetljive za razlikovanje jezičnih sposobnosti djece različite dobi te jesu li prikladne za uporabu u različitim jezicima. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati razlike između jednojezične djece predškolske dobi (šestogodišnjaka) i školske dobi (osmogodišnjaka) u sintaktičkoj složenosti pripovjednog diskursa. Očekivalo se da će pripovjedni diskurs osmogodišnjaka biti sintaktički složeniji od diskursa šestogodišnjaka, odnosno da će osmogodišnjaci proizvesti diskurs veće prosječne duljine C-jedinice, veće prosječne duljine klauze i veće gustoće klauza. Jezični uzorci, elicitirani pomoću slikovnice Frog, where are you? (Mayer, 1969), izdvojeni su iz korpusa dječjeg jezika Croatian Frog Story Corpus (Trtanj i sur., 2017) koji je dio svjetske banke dječjeg jezika CHILDES (McWhinney, 2000). Ukupno je izdvojeno 28 jezičnih uzoraka djece u dobi od šest godina i 30 uzoraka djece u dobi od osam godina. Mjere sintaktičke složenosti izračunate su u programu CLAN, a podaci su obrađeni Mann-Whitney U testom. Dobivene su statistički značajne razlike između dvije dobne skupine u sintaktičkoj složenosti pripovjednog diskursa mjerenoj pomoću prosječne duljine C- jedinice i prosječne duljine klauze, ali ne i u gustoći klauza. Očekivano, osmogodišnjaci proizvode pripovjedni diskurs s većim prosječnim duljinama C-jedinice i klauze u odnosu na šestogodišnjake. Sukladno nekim inozemnim istraživanjima naši rezultati ukazuju na postojanje dobnih razlika u sintaktičkoj složenosti na prijelazu iz predškolske u školsku dob. Pritom su se prosječna duljina C-jedinice i prosječna duljina klauze pokazale kao mjere koje mogu razlikovati jezične sposobnosti djece u ovoj dobi. Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog diskursa važna je za praćenje razvoja dječjeg jezika te nalazi ovog istraživanja mogu doprinijeti pravovremenom prepoznavanju i tretmanu odstupanja u jezičnim sposobnostima djece.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija, Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb