Pregled bibliografske jedinice broj: 1136777
Odnos roditeljskih odgojnih postupaka i problema u ponašanju kod djece rane osnovnoškolske dobi: uloga izvršnih funkcija
Odnos roditeljskih odgojnih postupaka i problema u ponašanju kod djece rane osnovnoškolske dobi: uloga izvršnih funkcija // 22. DANI PSIHOLOGIJE U ZADRU, Međunarodni znanstveno-stručni skup, KNJIGA SAŽETAKA / Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković, Marina (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2020. str. 161-161 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1136777 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos roditeljskih odgojnih postupaka i problema
u ponašanju kod djece rane osnovnoškolske dobi:
uloga izvršnih funkcija
(Relation of parenting practices and problem
behaviors in early school-age children: the role
of executive functions)
Autori
Vučković, Sandra ; Ručević, Silvija ; Krupić, Dino ; Borovac, Tijana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
22. DANI PSIHOLOGIJE U ZADRU, Međunarodni znanstveno-stručni skup, KNJIGA SAŽETAKA
/ Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković, Marina - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2020, 161-161
Skup
22. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 01.10.2020. - 03.10.2020
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
roditeljski postupci ; izvršne funkcije ; izraziti problemi u ponašanju ; simptomi hiperaktivnosti i nepažnje ; rana osnovnoškolska dob
(parenting practices ; executive functions ; conduct problems ; hyperactivity and inattention symptoms ; early school age)
Sažetak
Cilj istraživanja je ispitati ulogu izvršnih funkcija u objašnjenju odnosa između roditeljskih odgojnih postupaka i problema u ponašanju kod djece rane osnovnoškolske dobi. Iako su roditeljski postupci, kao i izvršne funkcije, povezani s problemima u ponašanju kod djece, nejasno je imaju li izvršne funkcije medijacijsku ulogu u odnosu između roditeljskih postupaka i problema u ponašanju kod djece rane osnovnoškolske dobi. Istraživanje je provedeno u uzorku od 174 roditelja/skrbnika (127 majki i 47 očeva) i 49 učiteljica djece rane osnovnoškolske dobi, uključenih u studiju ECLAT (Problem behaviors in elementary school-aged children: The role of Executive funCtioning, individuL, familiAl, and geneTic factors). Roditelji su ispunili Upitnik roditeljskog prihvaćanja/odbijanja (Rohner i Khaleque, 2008) i Inventar izvršnih funkcija djece (Thorell i Nyberg, 2008). Učitelji su ispunili Upitnik snaga i slabosti (Goodman, 1997) – subskale Izraziti problemi u ponašanju i Hiperaktivnost/nepažnja. Provedena je medijacijska analiza kako bi se ispitala uloga izvršnih funkcija u objašnjenju odnosa roditeljskih postupaka i izrazitih problema u ponašanju te simptoma hiperaktivnosti, odnosno nepažnje kod djece. Uz kontrolu spola i intelektualnih sposobnosti djeteta, rezultati istraživanja su pokazali da postoji potpuna medijacija teškoća u izvršnim funkcijama djece u odnosu između pozitivnih roditeljskih postupaka i simptoma izrazitih problema u ponašanju i hiperaktivnosti, odnosno nepažnje. Dakle, potvrđen je indirektan odnos između pozitivnih roditeljskih postupaka i problema u ponašanju putem teškoća u izvršnim funkcijama djece. Pokazalo se da teškoće u izvršnim funkcijama djece doprinose izraženosti problema u ponašanju kod djece čiji roditelji rijetko primjenjuju pozitivne odgojne postupke. Rezultati istraživanja ukazuju da se intervencije trebaju usmjeriti u programe koji umanjuju teškoće i potiču razvoj izvršnih funkcija djece rane osnovnoškolske dobi kako bi se prevenirao razvoj poremećaja u ponašanju u adolescenciji i ranoj odrasloj dobi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2016-06-3917 - Problemi u ponašanju djece školske dobi: Uloga izvršnih funkcija, individualnih, obiteljskih i genetskih čimbenika (ECLAT) (Ručević, Silvija, HRZZ ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek,
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek