Pregled bibliografske jedinice broj: 1130530
Metodički pristup Teni Josipa Kozarca
Metodički pristup Teni Josipa Kozarca, 2011., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet u Zagrebu, Zagreb
CROSBI ID: 1130530 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Metodički pristup Teni Josipa Kozarca
(Methodological Approach to the novel Tena by Josip Kozarac)
Autori
Gertsman, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet u Zagrebu
Mjesto
Zagreb
Datum
23.02
Godina
2011
Stranica
104
Mentor
Slavić, Dean
Neposredni voditelj
Slavić, Dean
Ključne riječi
Josip Kozarac, Tena, metodički pristup
(Josip Kozarac, the novel Tena, methodological approach)
Sažetak
Hrvatski književnik Josip Kozarac prozvan je najiskrenijim hrvatskim piscem jer je otvoreno i bez uljepšavanja progovarao o svim problemima koji su mučili Slavonce u razdoblju njegova života. Progovarajući o njima, želio je Slavoncima otvoriti oči kako bi uvidjeli u čemu griješe i pokušali to ispraviti. U svom naumu nerijetko je prelazio u moralizatorstvo za što je desetljećima bio osuđivan. Pisao je mnogo cijeloga života. Rani njegovi radovi, pjesme i dramski pokušaji ocijenjeni su negativno, ali je u svom proznom stvaralaštvu uspio postići kvalitetu te je ušao u školske programe osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Središnje razdoblje njegova stvaralaštva pripada po svojim elementima razdoblju realizma, ali se u kasnijim radovima odmiče od socijalne tematike i polagano zalazi u područje ljudske psihe, pa se to razdoblje njegova stvaralaštva, danas češće proučavano, drži svojevrsnim mostom prema razdoblju modernizma. Među njegove najpoznatije pripovijetke ide i Tena, svevremenska priča o posrnuloj ljepotici koju pohlepa i oholost odvode u tjelesnu, ali ne i duhovnu propast. Spomenuta se pripovijetka nalazi na popisima lektire za treće razrede četverogodišnjih, a za druge razrede trogodišnjih srednjih škola uz ostala reprezentativna djela hrvatskog realizma. Autor u pripovijeci progovara o mnogim aspektima života slavonskoga sela pa se i nastava u kojoj se obrađuje može organizirati na raznolike načine, od kojih su neki i prikazani u ovome radu. Pripovijetka je donesena u interpretativno-analitičkom metodičkom sustavu, kao problemski sat, kao sat lektire i kao sat u izbornim izvannastavnim aktivnostima učenika. Učenicima je ova tema izrazito zanimljiva jer se s Kozarčevom pripovijetkom mogu povući brojne usporednice sa suvremenim društvom i političkim te gospodarskim okolnostima. „Ako je Kozarac vjerovao u ideale boljitka i napretka čovječanstva, a umro skrhan bolešću i razočaran, onda jedno moramo znati: njegov je idealizam, njegovu vjeru u ljude, u plemenitost i temeljnu čestitost ljudske naravi pokretala u najvećoj mjeri vjera u vrijednost čovjekova djelovanja, pouzdanje u smislen i koristan čovjekov rad. Po tome će naš književnik i šumar Kozarac biti svijetao primjer i budućim naraštajima, trajno aktualan i vazda poučan.”
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija