Pregled bibliografske jedinice broj: 1129706
Uloga samoregulacije u predškolskoj dobi u dobrobiti, stresu i školskom uspjehu srednjoškolaca
Uloga samoregulacije u predškolskoj dobi u dobrobiti, stresu i školskom uspjehu srednjoškolaca, 2021., doktorska disertacija, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1129706 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga samoregulacije u predškolskoj dobi u
dobrobiti, stresu i školskom uspjehu
srednjoškolaca
(The role of preschoolers’ self-regulation on
subsequent well-being, stress and academic
achievement of high school students)
Autori
Brebrić, Zdenka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
25.05
Godina
2021
Stranica
148
Mentor
Prof. dr. sc. Majda Rijavec
Ključne riječi
dobrobit, samoregulacija, stres, suočavanje sa stresom, školski uspjeh
(well-being, self-regulation, stress, coping with stress, academic achievement)
Sažetak
Cilj istraživanja bio je ispitati predviđa li odgađanje zadovoljstva mjereno u dobi od 6 godina kasniji školski uspjeh, stres i dobrobit na kraju srednje škole povrh spola i mentalnih sposobnosti. Također je ispitana uloga strategija suočavanja sa stresom u odnosu između odgode zadovoljstva i navedenih varijabli. U istraživanju je sudjelovalo 170 sudionika, od toga 94 djevojke i 76 mladića, učenika 3. i 4. razreda srednje škole. Istraživanje je bilo longitudinalnog tipa i provedeno je u dvije faze, pri čemu su mentalne sposobnosti i odgoda zadovoljstva mjereni u dobi od 6 godina, dok su mjere školskog postignuća (opći uspjeh), stres, negativne emocije te dobrobit (zadovoljstvo životom, zadovoljstvo školom i pozitivne emocije) prikupljene u drugoj fazi, u dobi između 17 ili 18 godina, odnosno u 3. i 4. razredu srednje škole. Potvrđeno je da odgoda zadovoljstva povrh mentalnih sposobnosti i spola predviđa kasniju razinu stresa te ukupnu psihološku dobrobit. Za školski uspjeh to predviđanje nije potvrđeno. Također, strategije suočavanja sa stresom posreduju između odgode zadovoljstva u predškolskoj dobi i kasnije dobrobiti te stresa i negativnih emocija. Pritom strategije rješavanja problema i traženja socijalne podrške posreduju kod razine dobrobiti, a agresija i ljutnja te traženje socijalne podrške kod razine stresa i negativnih emocija. Teorijski je doprinos ovog rada potvrđena uloga strategija suočavanja sa stresom koje omogućuju bolje razumijevanje faktora koji se nalaze u osnovi povezanosti rane samoregulacije i kasnijih pozitivnih životnih ishoda. Praktični značaj istraživanja mogućnost je obogaćivanja odgojno- obrazovnih predškolskih i srednjoškolskih kurikula te programa prevencije za poboljšanje samoregulacije i tehnika suočavanja sa stresom te povećanja psihološke dobrobiti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija, Interdisciplinarne društvene znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)