Pregled bibliografske jedinice broj: 1128257
Nasilje među vršnjacima: uloga branitelja žrtava, pomoćnika i pristaša počinitelja nasilja te pasivnih promatrača
Nasilje među vršnjacima: uloga branitelja žrtava, pomoćnika i pristaša počinitelja nasilja te pasivnih promatrača // Život i škola : časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, LIX (2013), 30; 193-209 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 1128257 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nasilje među vršnjacima: uloga branitelja žrtava, pomoćnika i pristaša počinitelja nasilja te pasivnih promatrača
(Violence Among Peers: The Role of Victims' Defenders, Perpetratos' Helpers and Supporters and Bystanders)
Autori
Vesna Bilić
Izvornik
Život i škola : časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja (0044-4855) LIX
(2013), 30;
193-209
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
nasilje u školama ; branitelji žrtava ; promatrači ; pristaše ; prevencija nasilja
(violence in schools, the victims’ defenders, observers, supporters, prevention of violence)
Sažetak
U ovom se radu raspravlja o ulogama angažiranih, neangažiranih i indiferentnih svjedoka viktimizacije u realnom i virtualnom svijetu te čimbenicima koji ih potiču na različite reakcije u situacijama nasilja. Branitelji žrtava ponašaju se prosocijalno, žele razriješiti sukob, umanjiti ili zaustaviti nasilje, a pokazuju visoku razinu empatije, samoučinkovitosti, osobne odgovornosti, manje od ostalih vršnjaka ignoriraju moralna pitanja, skloni su toleriranju različitosti te imaju negativne stavovi prema nasilju. Među razlozima pružanja aktivne (pomoćnici i pristaše) ili pasivne podrške počiniteljima nasilja analizira se odnos prema žrtvi i počinitelju, vršnjački pritisak i interakcije (zaslijepljenost, vršnjačka zaraza, deindividualizacija, gubitak osobne i socijalne kontrole), moralno distanciranje i pozitivni stavovi prema nasilju. Neangažirani promatrači najbrojnija su skupina djece koja sa sigurne fizičke ili digitalne udaljenosti promatraju nasilje i prema njemu se odnose ravnodušno, najčešće zbog egoističnih motiva, pluralističkog neznanja, straha od vrednovanja, difuzije odgovornosti ili pomicanja odgovornosti na višu razinu. U zaključku se predlaže da se školski preventivni programi usredotoče na očevidce te posvete pozornost podizanju svijesti o ulozi koju oni imaju u podržavanju ili smanjivanju nasilja, njihovoj edukaciji i osnaživanju kako bi od promatrača postali konstruktivni branitelji.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- MLA - Modern Language Abstracts
- Education Research Complete
- EBSCO Publishing
- Editorial Department, Massachusetts, USA
- Emerald Management Reviews database
- United Kingdom Ulrich Serials Analysis System