Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1124321

Metode mjerenja naglasnih kompetencija


Pletikos Olof, Elenmari; Vlašić Duić, Jelena; Martinović, Blaženka
Metode mjerenja naglasnih kompetencija // Metodologija i primjena lingvističkih istraživanja / Applied linguistic reaserch and methodology / Udier, Sanda Lucija ; Cergol Kovačević, Kristina (ur.).
Zagreb: Srednja Europa ; Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL), 2015. str. 76-76 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1124321 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Metode mjerenja naglasnih kompetencija
(Assessing student competencies of Croatian accents)

Autori
Pletikos Olof, Elenmari ; Vlašić Duić, Jelena ; Martinović, Blaženka

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Metodologija i primjena lingvističkih istraživanja / Applied linguistic reaserch and methodology / Udier, Sanda Lucija ; Cergol Kovačević, Kristina - Zagreb : Srednja Europa ; Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL), 2015, 76-76

ISBN
978-953-7963-26-2

Skup
Metodologija i primjena lingvističkih istraživanja: 29. međunarodni znanstveni skup / Applied linguistic reaserch and methodology: 29th international conference

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24.04.2015. - 26.04.2015

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
visinski naglasni sustav ; poučavanje naglasaka ; ishodi učenja ; percepcija naglasaka ; produkcija naglasaka
(pitch-accent system ; teaching of accentuation ; learning outcomes ; accent perception ; accent production)

Sažetak
Hrvatski naglasni sustav tradicionalno se opisuje kao četveronaglasni sustav s kračinama i zanaglasnim dužinama te s paradigmatskim preinakama prozodijskih počela. Poučava se na raznim kolegijima na studiju fonetike i studiju kroatistike te je poznavanje naglasne norme i njezina primjena važan ishod tih studijskih programa. Poučavajući hrvatski naglasni sustav, susrećemo se s raznim metodama ispitivanja naglasnih kompetencija: metodama ispitivanja znanja o naglascima (raspodjelnim pravilima, paradigmatskim preinakama, odstupanjima od norme i sl.), metodama ispitivanja percepcije naglasaka (Magner i Matejka, 1971 ; Vrban Zrinski i Varošanec-Škarić, 2004) te metodama ispitivanja produkcije naglasaka (Pletikos i Vlašić, 2007). U ovome radu polazimo od pretpostavke da u procesu učenja naglasaka studenti stječu različite stupnjeve kompetencije s obzirom na znanja, vještine percepcije i vještine produkcije. Na primjeru 60 stručnjaka koji su završili preddiplomske studije fonetike i/ili kroatistike ispitujemo naglasne kompetencije koje su studenti stekli školovanjem. Istražujemo koje su prednosti i nedostatci pojedine metode mjerenja i koliko su usklađene pojedine naglasne kompetencije. Istraživanje mjerenja slušnog prepoznavanja hrvatskih naglasaka (Vrban Zrinski i Varošanec-Škarić, 2004) pokazuje da je ukupna točnost prepoznavanja mjesta naglaska u riječima 75%, a prepoznavanje kvalitete naglaska je različito (ovisno o vrsti naglaska, oko 60% uzlazni naglasci, a oko 80% silazni). Mjerenje proizvodnje hrvatskih naglasaka složenije je jer se izgovoreni naglasci trebaju snimiti, a snimke se dvojako mogu obraditi: subjektivno (slušanjem stručnjaka) ili objektivno (mjerenjem akustičkih parametara naglasaka). Dosadašnji rezultati (Pletikos i Vlašić, 2007) pokazuju da se slušnom procjenom pojedinih snimljenih riječi samo 52% riječi sa sigurnošću može kategorizirati u jedan od četiri hrvatska standardna naglaska (točno se proizvodi oko 40% uzlaznih naglasaka i oko 65% silaznih). Usporedbom rezultata zaključujemo da su kompetencije percepcije hrvatskih naglasaka znatno bolje razvijene od kompetencija proizvodnje naglasaka. Rezultati ovoga istraživanja moći će se primijeniti u poučavanju hrvatskih naglasaka s ciljem učinkovitijega mjerenja naglasnih kompetencija i uspješnijega ostvarenja ishoda učenja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Sveučilište Jurja Dobrile u Puli


Citiraj ovu publikaciju:

Pletikos Olof, Elenmari; Vlašić Duić, Jelena; Martinović, Blaženka
Metode mjerenja naglasnih kompetencija // Metodologija i primjena lingvističkih istraživanja / Applied linguistic reaserch and methodology / Udier, Sanda Lucija ; Cergol Kovačević, Kristina (ur.).
Zagreb: Srednja Europa ; Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL), 2015. str. 76-76 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Pletikos Olof, E., Vlašić Duić, J. & Martinović, B. (2015) Metode mjerenja naglasnih kompetencija. U: Udier, S. & Cergol Kovačević, K. (ur.)Metodologija i primjena lingvističkih istraživanja / Applied linguistic reaserch and methodology.
@article{article, author = {Pletikos Olof, Elenmari and Vla\v{s}i\'{c} Dui\'{c}, Jelena and Martinovi\'{c}, Bla\v{z}enka}, year = {2015}, pages = {76-76}, keywords = {visinski naglasni sustav, pou\v{c}avanje naglasaka, ishodi u\v{c}enja, percepcija naglasaka, produkcija naglasaka}, isbn = {978-953-7963-26-2}, title = {Metode mjerenja naglasnih kompetencija}, keyword = {visinski naglasni sustav, pou\v{c}avanje naglasaka, ishodi u\v{c}enja, percepcija naglasaka, produkcija naglasaka}, publisher = {Srednja Europa ; Hrvatsko dru\v{s}tvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL)}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }
@article{article, author = {Pletikos Olof, Elenmari and Vla\v{s}i\'{c} Dui\'{c}, Jelena and Martinovi\'{c}, Bla\v{z}enka}, year = {2015}, pages = {76-76}, keywords = {pitch-accent system, teaching of accentuation, learning outcomes, accent perception, accent production}, isbn = {978-953-7963-26-2}, title = {Assessing student competencies of Croatian accents}, keyword = {pitch-accent system, teaching of accentuation, learning outcomes, accent perception, accent production}, publisher = {Srednja Europa ; Hrvatsko dru\v{s}tvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL)}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font