Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1122783

Intelektualni vokabular mladih i čitanje


Peti-Stantić, Anita
Intelektualni vokabular mladih i čitanje // Drugi znanstveno-stručni skup Hrvatskog društva sveučilišnih lektora
Zagreb, Hrvatska, 2021. (plenarno, domaća recenzija, pp prezentacija, znanstveni)


CROSBI ID: 1122783 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Intelektualni vokabular mladih i čitanje
(Intellectual Vocabulary of Young People and Reading)

Autori
Peti-Stantić, Anita

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, pp prezentacija, znanstveni

Skup
Drugi znanstveno-stručni skup Hrvatskog društva sveučilišnih lektora

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 26.02.2021

Vrsta sudjelovanja
Plenarno

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
intelektualni vokabular, psiholingvistika, dubina i širina vokabulara, teorija dvostrukoga kodiranja, dubinsko čitanje
(intellectual vocabulary, psycholinguistics, depth and width of vocabulary, Dual-Coding Theory, deep reading)

Sažetak
Broj riječi koje pojedinac prepoznaje i koristi, kao i broj značenja tih riječi i njihovih veza s drugim riječima u psiholingvistici se definiraju kao širina i dubina vokabulara. S obzirom na nepovoljne okolnosti suvremenog (digitalnog) života i čitanja mnogih kratkih tekstova u elektronskom obliku, i širina i dubina vokabulara mladih opada. To se posebno očituje u širini i dubini općeg intelektualnog vokabulara mladih, onoga koji se koristi u mnogim strukama, pa i u istraživačkom novinarstvu i mnogim drugim segmentima suvremenog života. S obzirom na to da su širina i dubina vokabulara najbolji prediktori razvoja čitateljske sposobnosti i uspjeha u intelektualnim aktivnostima kao što su obrazovanje, ali i potencijal za aktivno sudjelovanje u životu demokratskog društva, potrebno je uočiti problem i provesti ciljanu intervenciju o kojoj će biti riječi u ovom izlaganju. U teoriji dvostrukoga kodiranja (Paivio 1971, 1990, 2010) ističe se razlika između kodiranja u mozgu konkretnih i apstraktnih riječi. Za konkretne riječi postoje dva puta koji jedan drugoga učvršćuju, vizualni i jezični, dok za apstraktne postoji samo jedan, jezični put. Ta razlika, zajedno s činjenicom da apstraktne riječi kasnije usvajamo, a onda se s njima i rjeđe susrećemo dovodi do toga da njihova značenja i upotrebe teže svladavamo. U izlaganju će, na temelju razlike između apstraktnih i konkretnih riječi, biti izložene sustavne metode rada na vokabularu i strategije za održavanje interesa te će se posebno istaknuti potencijal popularnoznanstvenih tekstova za rad na proširivanju i produbljivanju vokabulara. S tog će stajališta biti riječi o reprogramiranju mozga tijekom čitanja i svladavanja intelektualnog vokabulara, posebno sa stajališta raspoznavanja brojnih značenja riječi i ulančavanja riječi u rečenice i rečenica u tekst. Cilj takvoga rada je postizanje dubinskoga čitanja kao oblika dekodiranja i razumijevanja teksta, ali i razvijanja složenih kognitivnih sposobnosti kao što su prožimanje vlastitoga iskustva i teksta, analize i zaključivanja, drugim riječima, razvoj kritičkoga mišljenja vođen sposobnošću rada s tekstom na primjeren način.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija, Plesna umjetnost i umjetnost pokreta, Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti), Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)



POVEZANOST RADA


Projekti:
IP-2016-06-1210 - Modeliranje mentalne gramatike hrvatskoga: ograničenja informacijske strukture (MEGAHR/MEGACRO) (Peti-Stantić, Anita, HRZZ - 2016-06) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Anita Peti-Stantić (autor)

Citiraj ovu publikaciju:

Peti-Stantić, Anita
Intelektualni vokabular mladih i čitanje // Drugi znanstveno-stručni skup Hrvatskog društva sveučilišnih lektora
Zagreb, Hrvatska, 2021. (plenarno, domaća recenzija, pp prezentacija, znanstveni)
Peti-Stantić, A. (2021) Intelektualni vokabular mladih i čitanje. U: Drugi znanstveno-stručni skup Hrvatskog društva sveučilišnih lektora.
@article{article, author = {Peti-Stanti\'{c}, Anita}, year = {2021}, keywords = {intelektualni vokabular, psiholingvistika, dubina i \v{s}irina vokabulara, teorija dvostrukoga kodiranja, dubinsko \v{c}itanje}, title = {Intelektualni vokabular mladih i \v{c}itanje}, keyword = {intelektualni vokabular, psiholingvistika, dubina i \v{s}irina vokabulara, teorija dvostrukoga kodiranja, dubinsko \v{c}itanje}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Peti-Stanti\'{c}, Anita}, year = {2021}, keywords = {intellectual vocabulary, psycholinguistics, depth and width of vocabulary, Dual-Coding Theory, deep reading}, title = {Intellectual Vocabulary of Young People and Reading}, keyword = {intellectual vocabulary, psycholinguistics, depth and width of vocabulary, Dual-Coding Theory, deep reading}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font