Pregled bibliografske jedinice broj: 1117896
Društvene vrijednosti i prostorne strukture - možemo li (stvoriti) drugačije?
Društvene vrijednosti i prostorne strukture - možemo li (stvoriti) drugačije? // TURISTIČKI TIMEOUT – TRENUTAK ZA NOVI POGLED NA TURIZAM I PROSTOR / Bašić, Nikola ; Poljanec Borić, Saša (ur.).
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU), 2022. str. 93-110 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1117896 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Društvene vrijednosti i prostorne strukture -
možemo
li (stvoriti) drugačije?
(Social values and spatial structures – can we make
the difference?)
Autori
Vukić, Jana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
TURISTIČKI TIMEOUT – TRENUTAK ZA NOVI POGLED NA TURIZAM I PROSTOR
/ Bašić, Nikola ; Poljanec Borić, Saša - Zagreb : Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU), 2022, 93-110
ISBN
9789533474533
Skup
Znanstveno vijeće za turizam i prostor - kolokvij: TURISTIČKI TIME OUT Trenutak za novo promišljanje turizma i prostora
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 27.10.2020
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
društveni prostor, fizički prostor, vrijednosni sustav, moć, turizam, zajednica
(social space, physical space, social values, power, tourism, community)
Sažetak
Odnos društvenog i fizičkog prostora kompleksan je i dinamičan, a reflektira vrijednosni sustav i odnose moći u nekom društvenom kontekstu. Strukturacijski proces kojim nastaju društvene institucije i sustavi istovremeno je i proces strukturacije prostora. Često se naša svijest bavi društvenom stvarnosti ili prošlosti, ali ne obraćajući pritom pažnju na društvene procese koji tu stvarnost kreiraju kroz svakodnevni niz događaja i akcije. Cilj ovoga izlaganja jest podsjetiti na ono što nam je ovaj “time out” pružio - na mogućnost kolektivnog promišljanja odnosa društva prema prostoru i čovjeku, svrsi i načinu društvenog razvoja i možda najviše od svega - o vrijednostima na kojima on počiva. Održivost je temeljno pitanje zajednice, vrijednosno pitanje, pitanje određenja prioriteta i prihvaćanja odgovornosti za akcije i posljedice. Turizam je jedan od oblika moći koji se pojavljuju u suvremenom, globalnom kontekstu, ali specifični društveni konteksti oni su u kojima se također određuje odnos te moći i svih ostalih. Vrijednosni sustavi određenog društva ili lokalne zajednice određuju posljedice koje će turizam ostaviti u fizičkom i društvenom prostoru, hoće li biti održiv i onaj koji “čuva” ili će im se suprotstaviti rušilačkom snagom globalne sile. Kako Bourdieu (1991, 2018) ističe, društveni prostor translatira se više manje izravno u fizički prostor, odnosi (moći) među akterima vidljivi su u njihovoj “moći nad prostorom” i njegovim “prisvajanjem”. Međutim, odnosi moći dio su strukturacijskih procesa društva, dakle promjenjivi, zajedno s prostornim strukturama koje stvaraju. Strukturacija prostora je proces u kojemu se kroz fizičko razmještanje dobara i ljudi stvaraju i mentalne slike o tom razmještaju (Löw, 2016). Možemo li zamisliti drugačije odnose moći, drugačije vrednovanje prostora, prirode i zajednice? Na kojim vrijednostima počivaju naše akcije, naše institucije i naša budućnost? Kriza 2020. godine trenutak je da analitički pristupimo “svakodnevici” i odredimo temeljne vrijednosti na kojima je moguće graditi, jer sadašnje vrijednosti naše akcije vode destrukciji prirode, prostora i zajednice.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija