Pregled bibliografske jedinice broj: 1115922
Kad mi klasici potonemo: Nora u Hrvata
Kad mi klasici potonemo: Nora u Hrvata // Pučko i popularno / Senker, Boris ; Glunčić-Bužančić, Vinka (ur.).
Zagreb : Split: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Književni krug Split, 2017. str. 106-128 (pozvano predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 1115922 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kad mi klasici potonemo: Nora u Hrvata
(When we classics sink: Nora among Croats)
Autori
Čale Feldman, Lada
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Pučko i popularno
/ Senker, Boris ; Glunčić-Bužančić, Vinka - Zagreb : Split : Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Književni krug Split, 2017, 106-128
ISBN
9789531634465
Skup
Dani hvarskoga kazališta 43. Pučko i popularno
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 11.05.2016. - 14.05.2016
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Henrik Ibsen ; Lutkina kuća ; kič ; Ana Žube ; Miro Gavran
(Henrik Ibsen ; A Doll's House ; kitsch ; Ana Žube ; Miro Gavran)
Sažetak
Članak razmatra recentni zaokret feminističkog interesa za fenomene popularne kulture u kontekstu teorija kiča, entiteta kojemu se loš hijerarhijski status katkad osporava, između ostalog, i argumentom o rodnoj obojenosti obilježja koja mu se pripisuju. Za feministički je pristup hrabrost da se kritički postavi u odnosu spram kič-produkata međutim vitalno važna, a dolazi posebno do izražaja kada su, primjerice, u pitanju tendenciozne prefabrikacije klasičnih dramskih djela poput Ibsenove Lutkine kuće, kanonskog dramskog teksta s jasnim feminističkim naglascima, koji, ironije li, i sam prokazuje kič kao formalni koliko i ideološki problem. U nizu izvedbenih, književnih i filmskih pokušaja da se nekako pripitomi Norin čudovišni završni potez izdvajaju se i dva primjera u hrvatskoj književnosti: roman Ane Žube Ne traži me u sebi (1985.) i drama Mire Gavrana Nora danas (2004.). Osim što rječito svjedoče o manjkavu razumijevanju jednako formalne koliko i idejne revolucionarnosti Ibsenova komada, oba primjera sugeriraju i sretno sustanarstvo popularne i visoko nagrađivane (pseudo)umjetničke stereotipije, neugodnu srodnost koja ne zaslužuje drugo do li da, na tragu Ibsenove averzije prema kič-svijesti, i sama bude tretirana onako kako kič-svijest želi tretirati Noru – kao patološki simptom aktualnih društvenih procesa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Znanost o umjetnosti