Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1102770

Oboa: put zraka od udaha do tona


Szekeres, Ida
Oboa: put zraka od udaha do tona, 2010., diplomski rad, diplomski, Muzička akademija, Zagreb


CROSBI ID: 1102770 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Oboa: put zraka od udaha do tona
(Oboe: the path of air from breath to tone)

Autori
Szekeres, Ida

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski

Fakultet
Muzička akademija

Mjesto
Zagreb

Datum
29.06

Godina
2010

Stranica
25

Mentor
Mihanović, Branko

Ključne riječi
oboa ; disanje ; dišni put ; ambažura ; pisak
(oboe ; breathing ; respiratory tract ; embouchure ; reed)

Sažetak
Tema ovog rada su disanje i pisak s ciljem da se opiše uloga zraka u disanju i nastanku tona pri sviranju oboe. Disanje je neophodno za život, ali i važan čimbenik pri sviranju oboe. Disanje je pri sviranju svjesno i podložno zahtjevima instrumenta i muzičke fraze zbog čega je potrebna kontrola frekvencije i volumena udaha i izdaha. Pisak je „promjenjiv“ dio instrumenta gdje nastaje ton. Nastanak tona rezultat je vibracije piska zbog brzog protoka zraka pod velikim tlakom. Količinu protoka zraka i njegov tlak kontroliraju mišići koji sudjeluju u disanju u koordinaciji s ambažurom . Potrebna količina zraka za sviranje dobiva se dobro uvježbanim i osmišljenim udahom. Izdah, iako kod normalnog disanja pasivan proces, kod sviranja oboe je aktivan i zbog toga mora, također, biti uvježban i osmišljen. Planiranjem disanja izbjegava se umor svirača, prekid muzičke fraze i loša kvaliteta tona zbog nedostatka zraka ili čak nemogućnost daljnjeg sviranja. Ove poteškoće mogu se izbjeći i vještinom cirkularnog disanja posebno kod tehnički zahtjevnih skladbi. Dijelovi dišnog puta koji aktivno sudjeluju u disanju pri sviranju su pluća sa svojim abdominalnim, srednjim i gornjim dijelom, grlo i usna šupljina. Jezik kao dio usne šupljine ima zadaću odvajanja tonova. Ambažura je izraz kojim se opisuje položaja usnica potreban za sviranje duhačkih instrumenata, no on podrazumijeva i cjelokupnu mišićnu strukturu lica oko usta i položaj čeljusti. Pisak je dio oboe i sastoji se od cjevčice djelomično obložene plutom na koju su koncem pričvršćena dva listića trstike. On mora duljinom, oblikom i obradom biti prilagođen sviraču i instrumentu. Njegova prilagodba ovisi o načinu izrade što podrazumijeva stil, redoslijed i vrijeme izrade te vrstu materijala i alat koji se pri izradi koristi. Obradom piska dobiva se određeni zvuk koji pridonosi karakteru zvuka skladbe ili zajedničkog zvuka komornog ansambla i orkestra.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Glazbena umjetnost



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Muzička akademija, Zagreb

Profili:

Avatar Url Branko Mihanović (mentor)

Avatar Url Ida Szekeres (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Szekeres, Ida
Oboa: put zraka od udaha do tona, 2010., diplomski rad, diplomski, Muzička akademija, Zagreb
Szekeres, I. (2010) 'Oboa: put zraka od udaha do tona', diplomski rad, diplomski, Muzička akademija, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Szekeres, Ida}, year = {2010}, pages = {25}, keywords = {oboa, disanje, di\v{s}ni put, amba\v{z}ura, pisak}, title = {Oboa: put zraka od udaha do tona}, keyword = {oboa, disanje, di\v{s}ni put, amba\v{z}ura, pisak}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Szekeres, Ida}, year = {2010}, pages = {25}, keywords = {oboe, breathing, respiratory tract, embouchure, reed}, title = {Oboe: the path of air from breath to tone}, keyword = {oboe, breathing, respiratory tract, embouchure, reed}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font