Pregled bibliografske jedinice broj: 1100759
Utjecaj poučavanja na razvoj geometrijskog mišljenja prema van Hiele-ovoj teoriji
Utjecaj poučavanja na razvoj geometrijskog mišljenja prema van Hiele-ovoj teoriji // KUPM 2016: zbornik razširjenih povzetkov / Suban, Mojca ; Bone, Jerneja ; Rajh, Sonja ; Sirnik, Mateja (ur.).
Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2016. str. 45-47 (predavanje, međunarodna recenzija, prošireni sažetak, stručni)
CROSBI ID: 1100759 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj poučavanja na razvoj geometrijskog
mišljenja prema van Hiele-ovoj teoriji
(Impact of Teaching on the Development of
Geometric
Thinking Based on van Hiele's Theory)
Autori
Baranović, Nives
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, prošireni sažetak, stručni
Izvornik
KUPM 2016: zbornik razširjenih povzetkov
/ Suban, Mojca ; Bone, Jerneja ; Rajh, Sonja ; Sirnik, Mateja - Ljubljana : Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2016, 45-47
ISBN
978-961-03-0352-7
Skup
3. međunarodna konferenca o učenju in poučevanju matematike KUPM 2016
Mjesto i datum
Brdo kod Kranja, Slovenija, 16.11.2016. - 17.11.2016
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
geometrija ; razvoj geometrijskog mišljenja ; strategija poučavanja ; van Hiele-ova teorija
(geometry ; development of geometry thinking ; teaching strategies ; van Hiele's theory)
Sažetak
Neosporna je činjenica da je geometrija važan segment (nastave) matematike kao i to da su geometrijska znanja društveno korisna i važna. Mnoge vještine koje se razvijaju učenjem geometrije gotovo su neophodne u svakodnevnom životu i radu svakog pojedinca: u procjenjivanju i mjerenju raznih veličina, pri popločavanju, ograđivanju ili bojanju određenih površina, pri snalaženje na karti, u prostoru itd. No, neosporna je i činjenica da učenje i poučavanje geometrije nije nimalo jednostavan posao kao što je još prije 2000 godine dao naslutiti Euklid svojom rečenicom „…nema kraljevskih putova u geometriji.“, a potvrđuje se svakodnevno u nastavnoj praksi time što je mnogi učenici ne vole učiti, a ima i nastavnika koji je ne vole poučavati. Brojna znanstvena istraživanja o učenju i poučavanju geometrije, baveći se navedenom problematikom, otkrivaju zašto učenici nailaze na teškoće pri učenju geometrije, a teorije koje su se na temelju tih istraživanja razvile daju smjernice koje mogu pomoći pri savladavanju spomenutih teškoća. Prema jednoj od tih teorija, van Hiele-ovoj teoriji, (geometrijsko) mišljenje se razvija kroz pet razina, postupno od prve do pete razine, bez preskakanja, a sam razvoj ne ovisi o starosnoj dobi i ne događa se samo po sebi već kao rezultat odgovarajućeg procesa poučavanja. Prema tom modelu, do kraja srednjoškolskog obrazovanja trebale bi se savladati barem prve tri razine. Nadalje, različite razine podrazumijevaju i različite načine izražavanja te ako nastavnik koristi rječnik više razine koju učenici nisu dosegli, oni se ne mogu razumjeti, niti poučavanje može biti uspješno. Stoga je važno prije svakog ciklusa poučavanja znati stupanj razvoja svojih učenika kako bi se mogao planirati proces daljnjeg poučavanja. Jedno istraživanje provedeno sa studentima učiteljskog studija, u dobi od 21 do 23 godine, prije početka učenja (euklidske) geometrije pokazalo je da sustav obrazovanja, koji su ti studenti do tada prošli, ipak nije osigurao savladavanje prvih triju razina. Za daljnji proces poučavanja to je značilo da se planirani sadržaji ne mogu poučavati na predviđenoj (četvrtoj) razini već je proces poučavanja potrebno prilagoditi njihovoj razini geometrijskog mišljenja i geometrijskih predznanja. Daljnjim eksperimentalnim istraživanjem potvrdilo se da je napredovanje tih studenata u razvoju geometrijskog mišljenja i usvajanju novih geometrijskih znanja moguće odabirom odgovarajuće strategije poučavanja, a da inzistiranje na aksiomatskom strogom pristupu ne dovodi do značajnih rezultata. Iznoseći glavne ideje i karakteristike van Hiele-ove teorije s primjenom na učenje i poučavanje geometrije, ovim radom se želi senzibilizirati nastavnike matematike kako oni, odabirom odgovarajuće strategije poučavanja, mogu osigurati učenicima da na sustavan način razvijaju geometrijsko mišljenje te uspješno napreduju u geometrijskim znanjima. Da ne bi bilo zabune, predstavljena teorija ne pruža magični štapić koji bi promijenio istinitost Euklidove tvrdnje, ali ohrabruje, rasvjetljava i olakšava učenje i poučavanje geometrije, posebno u osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj nastavi geometrije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Matematika, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Projekti:
VLASTITA-SREDSTVA-FFST-INST-2015 - Kognitivni razvoj i ishodi učenja geometrije studenata učiteljskog studija (KRIUGS) (Baranović, Nives, VLASTITA-SREDSTVA - Institucionalni projekt) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet u Splitu
Profili:
Nives Baranović
(autor)