Pregled bibliografske jedinice broj: 1095846
Tko je od vas bez grijeha?
Tko je od vas bez grijeha? // Svjetlo riječi, 24 (2006), 280/281; 12-13 (nije recenziran, članak, stručni)
CROSBI ID: 1095846 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Tko je od vas bez grijeha?
(Which of you is without sin?)
Autori
Lujić, Božo
Izvornik
Svjetlo riječi (1512-6986) 24
(2006), 280/281;
12-13
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
grijeh ; perikopa ; preljubnica ; Isus ; milosrđe ; ljubav ; praštanje ; dobrota
(sin ; pericope ; adulteress ; Jesus ; mercy ; love ; forgiveness ; goodness)
Sažetak
Jedva da je i jedan novozavjetni biblijski tekst imao tako zanimljivu povijest kao Iv 8, 1-11 koji govori o Isusu i ženi preljubnici koju su doveli k njemu da on izreče sud o njoj. Najstariji i najvažniji rukopisi ne poznaju ovu perikopu o ženi preljubnici. Postoji opće slaganje među bibličarima da je perikopa povezana s izvornim Isusovim riječima i da je vrlo bliska sinoptičkoj predaji. Uvjerenje velikih crkvenih otaca i predaje idu u prilog pretpostavci da je perikopa kolala usmenom predajom kao samostalna cjelina prije nego što je uvrštena u kanonsko Evanđelje. Vjerojatno je razlog ležao u tome što je crkvena praksa u prvim kršćanskim zajednicama zagovarala strože kriterije prema onima koji su činili preljub, nego što je bio Isusov stav u tekstu o preljubnici. Taj tekst im se činio previše mekim i blagim. Pa ipak, ako je tekst konačno uvršten u Ivanovo evanđelje, onda je to znak da je pobijedila struja koja je smatrala da Isusove riječi treba uzeti ozbiljno bez obzira kako nam se činile radikalne ili pak sablažnjive. Tekst ukazuje na općepoznati Isusov stav prema odbačenim ljudima, koji su se našli u životnoj opasnosti upravo zato što se na njih svalilo breme Zakona. Događaj sa ženom preljubnicom pokazuje nešto što nadilazi sam opisan slučaj. On nam govori o načelnom stavu: o ljudskoj uskogrudnosti i Božjoj širokogrudnosti. On nam pokazuje kako su ljudi u svojim sudovima nepravedni: prema drugima su strogi upravo u onomu što sebi gledaju kroz prste. Teško da čovjeka u dubini može promijeniti bilo koja kazna, ali ga može promijeniti bezuvjetna dobrota, praštanje i ljubav koju takav čovjek nipošto ne zaslužuje, ali ih dobiva kao čisti poklon. Isus je naviještao Boga Božjega kraljevstva koji oprašta ljudima bezuvjetno, koji pokazuje svoju dobrotu i ljubav prema svima bezuvjetno. Na ljudima je, s druge strane, da to ponuđeno Božje milosrđe kao praštanje prihvate i u dubini svoje osobe naprave važne zaokrete. Isus je neprijeporno propovijedao oproštenje grijeha bez ikakvih ograničenja i to je prakticirao. Ali i Božje praštanje i dobrota, kao obilježja Božje vladavine među ljudima, jednako tako radikalno zahtijevaju i od ljudi prihvaćanje takvih normi u međusobnom odnosu i ponašanju. Svakom bi od nas trebalo stalno lebdjeti pred očima Isusovo pitanje: Tko je od vas bez grijeha, neka prvi baci kamen na nju!
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija