Pregled bibliografske jedinice broj: 1092680
Zanaglasnice u nastavi hrvatskoga jezika – između predodžbe i prakse
Zanaglasnice u nastavi hrvatskoga jezika – između predodžbe i prakse // Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 39 (2014), 2; 457-473 (međunarodna recenzija, članak, stručni)
CROSBI ID: 1092680 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zanaglasnice u nastavi hrvatskoga jezika – između
predodžbe i prakse
(Enclitics in Croatian Language Teaching – between
Ideas and Practice)
Autori
Kedveš, Ana ; Werkmann, Ana
Izvornik
Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje (1331-6745) 39
(2014), 2;
457-473
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, stručni
Ključne riječi
položaj zanaglasnica ; praksa poučavanja ; stavovi nastavnika hrvatskog jezika
(position of enclitics, teaching practice, Croatian language teachers’ attitude)
Sažetak
Ovaj se rad bavi položajem zanaglasnica u kontekstu njegove obrade u nastavi hrvatskoga jezika u srednjim školama. S obzirom na to da pisani korpus pokazuje velika odstupanja od klasičnoga tumačenja Wackernagelova pravila (Peti-Stantić 2007), htjele smo ovu pojavu istražiti u kontekstu odnosa nastavnika hrvatskoga jezika prema poučavanju pravila o položaju zanaglasnica. Dosadašnji radovi u ovome području pokazuju različite težnje. Dok većina suvremenih gramatika (Babić i dr. 2007, Barić i dr. 2005, Težak i Babić 1994) staje u prilog prozodijskome tumačenju Wackernagelova pravila, prema kojemu se zanaglasnica uvrštava iza prve naglašene riječi u rečenici, neki suvremeni jezikoslovci (Peti-Stantić 2002, 2002a, 2006, 2007) zagovaraju sintaktičko tumačenje ovoga pravila u hrvatskome jeziku, prema kojemu se zanaglasnice smještaju iza prve naglašene sintaktičke jedinice. Ovi drugi svoje tvrdnje podupiru neskladom između propisanih pravila i stvarne uporabe, tj. korpusa, a naše se istraživanje bavi sličnim problemom – odnosom između načelnih i praktičnih elemenata poučavanja ovoga pravila. Ispitivanje predodžbe nastavnika o pravilu o položaju zanaglasnica u hrvatskome jeziku te prakse poučavanja toga pravila otkrilo je da nastavnici daju prednost prozodijskom tumačenju Wackernagelova pravila, no nisu skloni ispravljanju učenika koji ga drugačije primjenjuju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus