Pregled bibliografske jedinice broj: 1075142
Posebnosti govorno-jezičnog statusa Roma Bajaša osnovnoškolske dobi
Posebnosti govorno-jezičnog statusa Roma Bajaša osnovnoškolske dobi, 2020., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 1075142 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Posebnosti govorno-jezičnog statusa Roma Bajaša
osnovnoškolske dobi
(Specific speech and language features of
elementary school Bajaši children)
Autori
Toplek, Ida
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
16.06
Godina
2020
Stranica
112
Mentor
Radosavljević, Petar ; Dobrić, Arnalda
Ključne riječi
Bajaši, govorno-jezične specifičnosti, deskriptivna analiza
(Bajaši, speech and language specific features, descriptive analysis)
Sažetak
Ovaj rad zasniva se na teorijskom prikazu Roma Bajaša, njihovom obrazovanju, jeziku, dvojezičnosti i posebnom govorno-jezičnom statusu. Teorijski prikaz također daje uvid u razvoj govora djeteta, jezične poteškoće, govorno-jezične poremećaje te naglasak stavlja na poseban metodički pristup u nastavi s djecom s jezičnim teškoćama i teškoćama u učenju te integraciji učenika s posebnim potrebama. Rad se temelji i na praktičnom djelu, tj. deskriptivnoj analizi niza audio snimaka koje su korištenje u svrhu dobivanja rezultata o posebnom govorno-jezičnom statusu bajaške osnovnoškolske djece. Rezultati su pokazali da se bajaška osnovnoškolska djece, točnije djeca prvog i petog razreda, susreću s nizom govornih poteškoća što je vjerojatno posljedica njihovih životnih statusa, socijalne deprivacije i nedovoljnog poznavanja hrvatskog jezika. Analizom snimki utvrđen je niz govornih poremećaja, kao što su omisije, supstitucije i sigmatizam, oskudniji vokabular s blagom tendencijom korištenja elemenata kajkavizma i bajaškog rumunjskog jezika te probleme u gotovo svim gramatičkim kategorijama. Takvi bi se rezultati mogli objasniti i nedovoljnim poznavanjem hrvatskog jezika, što rezultira težim praćenjem nastave i lošijim rezultatima u obrazovanju. Analizom ankete o uporabi jezika i bajaške množine utvrđena je svjesnost o vlastitom jeziku te utjecaj hrvatskog jezika na promjene u bajaškom rumunjskom. Metodički dio daje predložak mogućeg rada s bajaškom djecom prije polaska u osnovnu školu s ciljem poboljšavanja ili ispravljanja sigmatizma, obzirom da je kroz rezultate praktičnog rada utvrđeno da bajaškoj djeci izgovor frikativa predstavlja problem u govoru. Iz svega navedenog, a i samog teorijskog prikaza rada, vidljivo je koliko su okolina, dvojezičnost te socijalni i ekonomski status važni u govorno-jezičnom razvoju svakog djeteta. Poseban metodički pristup u radu s djecom s jezičnim teškoćama, integracija učenika s posebnim potrebama te vještine stručnjaka s područja metodike, didaktike, psihologije, rehabilitacije govora i drugih, ključne su u razvijanju govorno-jezičnog statusa Roma Bajaša.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb