Pregled bibliografske jedinice broj: 1073503
Osobitosti glumačkoga govora prve polovice 20. stoljeća
Osobitosti glumačkoga govora prve polovice 20. stoljeća // Sedmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem : Istraživanja govora : knjiga sažetaka / Lazić, Nikolaj ; Liker, Marko ; Mildner, Vesna (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2010. str. 74-74 (poster, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1073503 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Osobitosti glumačkoga govora prve polovice 20.
stoljeća
(Characteristics of Actors' Speech in the First Half
of the 20th Century)
Autori
Vrban Zrinski, Karolina ; Podbevšek, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Sedmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem : Istraživanja govora : knjiga sažetaka
/ Lazić, Nikolaj ; Liker, Marko ; Mildner, Vesna - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2010, 74-74
Skup
Sedmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem : Istraživanja govora
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 09.12.2010. - 11.12.2010
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
glumački govor ; govorna izvedba ; povijest kazališta ; hrvatske i slovenske glumice ;
(acting speech ; speech performance ; theater history ; Croatian and Slovenian actresses ;)
Sažetak
Poimanje estetskih vrednota glumačkoga govora mijenja se s obzirom na vrijeme, prostor i medij. U ovome se radu istražuju i opisuju osobitosti scenskoga glumačkoga govora prve polovice 20. stoljeća. Analiziraju se govorne izvedbe dviju hrvatskih i dviju slovenskih glumačkih prvakinja toga doba. Korpus je ujednačen tako da dvije glumice govore tada suvremeni dramski monolog u prozi, a druge dvije glumice monolog u stihu iz starijega razdoblja. Dramski su monolozi u prozi istoga autora i režirao ih je isti redatelj najprije s ansamblom u Hrvatskoj zatim s ansamblom u Sloveniji. Monolozi u stihu tematski su srodni, verifikacijski ujednačeni, ali jezično različiti. U radu se analiziraju nagle promjene intonacije, prisutnost vibrata, intenzitet govora i duljenje vokala uz djelomična ograničenja cjelovite akustičke analize (zbog neurednosti tona za objektivnu, akustičku analizu). Navedene se osobitosti glumačkoga govora prepoznaju kao značajne za te govorne izvedbe i u subjektivnoj, slušnoj procjeni studenata Odsjeka glume Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu i Akademije za gledališče, radio, film, in televizijo u Ljubljani. Komparativna je analiza pokazala kako estetika scenskoga glumačkoga govora toga razdoblja ne pokazuje otklon u pogledu jezične razlike što se djelomično može objasniti prostornom blizinom i čestom suradnjom tih dvaju glumišta. Navedene osobitosti dobivene analizom prvenstveno ukazuju na kodificirane načine scenskoga govora i prestižne uzorke toga doba.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Povijest, Znanost o umjetnosti, Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Akademija dramske umjetnosti, Zagreb
Profili:
Karolina Vrban Zrinski
(autor)