Pregled bibliografske jedinice broj: 1070662
Uloga implicitne teorije nastavnika u skrivenom kurikulumu suvremene škole
Uloga implicitne teorije nastavnika u skrivenom kurikulumu suvremene škole // Pedagogijska istraživanja, 10 (2013), 1; 119-131 (recenziran, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 1070662 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga implicitne teorije nastavnika u skrivenom
kurikulumu suvremene škole
(The role of teachers’ implicit theories in hidden
curriculum of the modern school)
Autori
Pavičić Vukičević, Jelena
Izvornik
Pedagogijska istraživanja (1334-7888) 10
(2013), 1;
119-131
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
kurikulum ; skriveni kurikulum ; implicitna teorija nastavnika ; slika djeteta ; paradigma djetinjstva ; profesionalna etika i vrijednosti nastavnika
(curriculum ; hidden curriculum ; teachers’ implicit theories ; child image ; childhood paradigm ; professional ethics ; teacher values)
Sažetak
Skriveni kurikulum označava vrijednosti koje učenici nauče u školi zbog načina na koji se u školi planira i načina na koji je škola organizirana te kroz osigurana materijalna sredstva. Tako se uče vrijednosti poput društvenih i spolnih uloga, stavova, vrijednosti i drugih aspekata življenja koji se neosviješteno prenose iz generacije u generaciju kao samorazumljive, neupitne, općekulturne, trajne činjenice. Važna karakteristika skrivenog kurikuluma njegova je implicitnost, često skrivena ne samo djeci već i nastavnicima i drugim djelatnicima u odgojno-obrazovnom sustavu. No, skriveni kurikulum ne prenose samo nastavnici već i zajednica i društvo u cjelini, vlast, nastavnici, nenastavno osoblje škole, civilno društvo, vjerske zajednice i mediji. Implicitna teorija ili „teorija u praksi“ odražava vjerovanja i usvojene vrijednosti nastavnika u odnosu na to kako nastavnik vidi dijete, shvaća pojam djetinjstva i koju teoriju učenja zastupa pa se implicitna teorija najizravnije prepoznaje u specifičnom oblikovanju prostora, strukturiranju vremena te raspodjeli uloga i stilu komuniciranja s djecom. Odnos skrivenog kurikuluma i implicitne teorije nastavnika uzajaman je. Jednom naučen skriveni kurikulum postaje sastavni dio implicitne teorije nastavnika, a ona postaje njegovom polugom za subverzivno potkopavanje autonomne i slobodne osobe, namećući vrijednosti potrošačkog društva i oblike društveno prihvatljivog ponašanja. Svi ovi elementi, kao i službeni kurikulum ustanove i zajednica u kojoj ustanova djeluje, solidarno grade pedagošku kulturu ustanove. Nastavnik sa svojim osobnim karakteristikama, pedagoškim kompetencijama i profesionalnom etikom može odgovoriti zamkama skrivenog kurikuluma i svoje implicitne teorije, osvještavajući njihove principe djelovanja isključivo stručnim usavršavanjem i cjeloživotnim učenjem, kao vrijednostima koje treba prenijeti i svojim učenicima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Poveznice na cjeloviti tekst rada:
Pristup cjelovitom tekstu rada hrcak.srce.hr pdfs.semanticscholar.orgCitiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Sociological Abstracts
- Worldwide Political Science Abstracts
- Social Sciences Abstracts