Pregled bibliografske jedinice broj: 1064650
Galama nezainteresiranoga gledališta: Sreća dolazi u 9 u očima suvremene kritike
Galama nezainteresiranoga gledališta: Sreća dolazi u 9 u očima suvremene kritike // Tanhofer / Nenadić, Diana ; Kolbas, Silvestar (ur.).
Zagreb: Hrvatski filmski savez (HFS) ; Društvo hrvatskih filmskih redatelja, 2016. str. 95-107
CROSBI ID: 1064650 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Galama nezainteresiranoga gledališta: Sreća dolazi u
9 u očima suvremene kritike
(The noise of an uninterested audience - Happiness
Comes at 9 in the eyes of contemporary critics)
Autori
Mileta, Silvestar
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Tanhofer
Urednik/ci
Nenadić, Diana ; Kolbas, Silvestar
Izdavač
Hrvatski filmski savez (HFS) ; Društvo hrvatskih filmskih redatelja
Grad
Zagreb
Godina
2016
Raspon stranica
95-107
ISBN
978-953-7033-49-1
Ključne riječi
Nikola Tanhofer, Sreća dolazi u 9, recepcijska studija, scenarij, Vitomil Zupan, žanr, fantastika
(Nikola Tanhofer, Happiness comes at 9, reception studies, screenplay, Vitomil Zupan, genre, fantastic)
Sažetak
Film Želje u kiši Nikole Tanhofera iščekivan je 1961. s pozitivnim uzbuđenjem jugoslavenske kritike i publike proizašlim prije svega iz uspjeha H-8... tri godine prije. Nadalo se “sljedećem velikom filmu uspješnog redatelja”, što je bio status koji srednjometražna dječja avantura Klempo (1958) i komorni partizanski triler Osma vrata (1959) nisu ni mogli ni pokušali dosegnuti. Novine je podjednako zanimao scenarij slovenskoga književnika Vitomila Zupana, nastao na predlošku Andersenove bajke Čarobne kaljače, lijepe glumice Irena Prosen i Tatjana Beljakova, kao i cijena projekta koji je trebao biti “pionirski na polju trikova i fantastične fabule”. S novim naslovom Sreća dolazi u 9 (1961) film će, međutim, ostati zapamćen kao veliki fijasko, zahvaljujući podjednako inherentnim nedostacima djela i izvanjskim okolnostima na koje autor nije mogao utjecati. Dva filma slična imena te jedan s istovrsnim predloškom i alegorijskom ambicijom koji su snimljeni iste godine, prikazani ranije i primljeni toplije, uvođenje selekcijske komisije na Festival jugoslavenskog filma u Puli, nevoljkost kritike da se odmakne od negativne reakcije publike… pridonijeli su da u povijest hrvatske kinematografije Sreća dolazi u 9 uđe kao potpuni promašaj. U ovom radu predstavlja se izbor iz kritičke recepcije filma – raslojenije nego što današnji status djela može sugerirati, kontekstualizira se njegov (ne)uspjeh te se nastoji ispitati koji su aspekti kritike (efekti, dramaturgija, gluma...) održivi i danas, a koje bi se sastavnice eventualno mogle revalorizirati. U toj se namjeri elaboriraju točke interesa vrednovanja iz doba premijernoga prikazivanja, među kojima se posebna pozornost obraća najprjepornijoj točci – Zupanovu scenariju, odnosno tragovima prozne poetike toga pisca u pisanom predlošku filma.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filmska umjetnost (filmske, elektroničke i medijske umjetnosti pokretnih slika)